Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Eva76
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 maart 2019

Btw afdrachtbij verkoop eigen tweedehands kleding

02 maart 2019

Beste allen,

Graag advies bij het volgende
Ik denk erover een webwinkel te beginnen met tweedehands kinder merkkleding.
Al deze kleding komt vanuit eigen gebruik. Ik heb niks ingekocht en dat ben ik ook niet van plan. Ik heb inmiddels gewoon bakken en bakken vol met merkkleding v jongens en meisjes van maat 68 tm maat 164.

Waarom niet gewoon op mp gooien?
Elke 28 dagen verlengen, alles staat door elkaar en na 3 x verlengen wordt het eraf gegooid.
Ik vind het gedoe om elke zomer opnieuw de zomercollectie erop te gooien en in de winter de wintercollectie.
Als ik een mooie webshop heb blijft het staan en is het mooi overzichtelijk.

En hier zit hem de crux, als ik een webshop begin moet ik belasting betalen
Maar ik maak geen winst, ik verkoop mijn spullen door voor minder wat ik er ooit zelf voor heb betaald.
Ik speel niet eens quitte, ik lijd verlies 😊
Als ik in principe minder dan €1883 btw zou hoeven afdragen (dat zit er dik in) dan val ik hier onder zoiets dat heet een kleine ondernemingsregeling.

Maar ik heb al een eigen bedrijf waarin wel gewoon btw wordt afgedragen.
Komt dit er dan bij of wordt dit gezien als 2 losse bedrijven, ook qua btw en inkomstenbelasting?


Alvast bedankt
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Btw afdrachtbij verkoop eigen tweedehands kleding

02 maart 2019

En hier zit hem de crux, als ik een webshop begin moet ik belasting betalen

Maar ik maak geen winst, ik verkoop mijn spullen door voor minder wat ik er ooit zelf voor heb betaald.
Hoezo zou je geen winst maken? De kleding is niet aftrekbaar. Als je van jezelf zou inkopen moeten het een markt conforme waarde hebben. Je kan geen nota indienen. De inkoop zou dan 0 zijn dus alles wat je verkoopt is winst.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Eva76
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 maart 2019

Re: Btw afdrachtbij verkoop eigen tweedehands kleding

02 maart 2019

Als ik in een jas heb gekocht v zeg €100 en ik verkoop deze nadat mijn zoon eruit is gegroeid voor €25 dan maak ik toch geen winst?
Ik heb deze jas nooit gekocht met het idee er geld mee te gaan verdienen.
Dit geldt idem voor bv een broek. Inkoop € 45, gedragen en te klein geworden, kan eruit voor zo'n €12.50.
Dus ik snap je antwoord niet.

Daarbij was ook de vraag of de btw voor deze eventuele onderneming bij de btw van mn andere onderneming wordt opgeteld.
Met de verkoop van mijn eigen ouwe meuk kom ik op jaar basis van mn lang zal ik leven niet aan een btw afdracht van meer dan €1883 dus ben ik btw vrij
Maar als de belastingdienst de omzet optelt bij mijn inkomen uit mijn andere bedrijf natuurlijk wel.

Hoe zit dat precies?
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Btw afdrachtbij verkoop eigen tweedehands kleding

03 maart 2019

Als ik in een jas heb gekocht v zeg €100 en ik verkoop deze nadat mijn zoon eruit is gegroeid voor €25 dan maak ik toch geen winst?
Ik heb deze jas nooit gekocht met het idee er geld mee te gaan verdienen.
Dit geldt idem voor bv een broek. Inkoop € 45, gedragen en te klein geworden, kan eruit voor zo'n €12.50.
Dus ik snap je antwoord niet.
Je kijkt nu naar je privé situatie ; -)
Zakelijk breng je de privé goederen in tegen de dagwaarde, omdat het om gebruikte privé goederen gaat kan je de BTW niet aftrekken als voorbelasting.

Dus over het volledige verkoopbedrag zal je de BTW moeten afdragen. Als dit onder je bestaande kvk /BTW nummer is, wordt dit bij je bestaande bedrijf opgeteld en zal je zoals aangegeven buiten de kleine ondernemers regeling vallen.

Probeer als alternatief een Facebook pagina of een kofferbak markt.
Ik zou zakelijk en privé in ieder geval gescheiden laten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht