Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Verkopen op bol.com en marges

28 april 2019

Wow ik ben hier al heeeel lang niet meer geweest. Maar ik heb nu een echte vraag dus ik denk ik log weer even in.

Ik heb mij een jaar geleden geregistreerd op bol.com Voornamelijk omdat iemand anders hetzelfde product als ik begon te verkopen.

Anyway sinds een paar maanden ben ik er wat serieuzer mee bezig. Al ben ik nog bezig met assortiment toevoegen. Dat is toch stap 1. Ik krijg inmiddels enkele orders per dag binnen en heb sinds kort verkoopblok in NL en BE (eigenlijk een must om echt wat omzet te genereren) 

Verkoopblok krijg je door een 'geheim rekenmodel' van BOL Voor zover ik heb kunnen uitvogelen een combinatie van 'Prestaties' berekend over afgelopen maanden en simpelweg verkoopprijs. De prestaties zijn op dit moment zo goed als mogelijk. Ik heb nog 2 punten waarvan ik denk dat die mij naar een nog hoger 'approval rating' kunnen helpen maar ik wil niet teveel prijsgeven.

Dus nu ben ik toe aan de fine-tuning. Namelijk niet alleen de verkopen binnenhalen maar ook daadwerkelijk interessante winst maken. Maar tot mijn verbazing heeft mijn concurrent (Tot nu toe was mijn strategie net iets onder de verkoopprijs van de concurrent gaan zitten) voor enkele artikelen de prijs zo laag dat ik niet zie hoe je hier wist mee kan maken. Aangezien mijn concurrent de eerste was die de items op bol.com aanbood denk ik niet dat het, zoals ik, een kwestie was van de goedkoopste aanbieden willen zijn.

Hieronder mijn berekening van een artikel (Kan zijn dat ik dit later weghaal ivm prive info):

Mijn inkoop 5.11
Verkoop via bol.com 18.90

Verschil: 13.79

Kosten:
BTW (over verkoopprijs): 3.28
BOL.com commisie: 3.83
Mijn verzendkosten (ex btw) 6.15 

13.26

Onder de streep: 0.53

Ik geloof dat mijn berekening niet 100% zuiver is omdat ik nog wat BTW op bol.com commisie kan aftrekken maar aan de andere kant reken ik de verzenddoos weer niet mee.

Wat zie ik hier nu over het hoofd? Waarom zou je een product voor zo'n waardeloze marge aanbieden? 1 x een retour (wat regelmatig voorkomt bij bol.com of erger nog een kapot exemplaar en je moet heel wat verkopen om weer op 0 te draaien).
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verkopen op bol.com en marges

28 april 2019

Nog even wezen prikken op verkoopprijs versus verkoopblok

Concurent: 18.95
Ik: 19.60

Voor 19.60 heb ik het verkoopblok. Voor 19.65 gaat het naar de concurrent. Ik heb wel snellere levertijd.

Toch lastig als je de spelregels niet weet....
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Verkopen op bol.com en marges

30 april 2019

Je het ook automatische tools die zorgen dat je in het koopblok blijft. Je voert dan zelf een minimale prijs in.

Ik zie veel verkopers die aan een product eigenlijk niks verdienen. Ik ga er dan ook vanuit dat je voor onder de 4 euro geen pakket kan verzenden. Inclusief inpaktijd doosje label etc. Want als het centenwerk is moet je dat ook meerekenen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Franky
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 juli 2018
Contacteer:

Re: Verkopen op bol.com en marges

30 april 2019

Beste Varnaantje,

Het koopblok is in der daad te beïnvloeden, wil je perse het koopblok hebben dan zul je stapsgewijs omlaag moeten gaan met je prijs tot dat je ziet dat je het koopblok over genomen hebt. 
In het meest vervelende geval zal je concurrent dit dan ook weer doen en je komt al snel in de min terecht qua opbrengst. 

Mijn tip:
Vergeet het koopblok min of meer, zet je producten online en stel je winst marges niet te hoog in. Bedenk voor je zelf een minimale winstmarge en zet het daarvoor te koop, gaat een andere verkoper onder je prijs zitten, vroeg of laat stopt deze verkoper er ook mee, zo niet, tja jammer dan. 
Zeker wanneer je aardig wat artikelen te koop hebt staan op Bol.com is het een tijdvretende en frustrerend werkje om je prijzen per product weer aan te passen om zo het koopblok terug te winnen. Voor je het weet ben je water naar de zee aan het dragen, gewoon je eigen koers varen op dat vlak.

Nog een tip:
Ik weet niet of het geheel mag, maar stuur bij elke verkoop een visitekaartje of flyer mee met wat info over je eigen webwinkel. 
Zelf deden wij het nooit, maar geregeld bestellen wij bij externe verkopers van Bol.com en je krijgt vaak een visitekaartje cadeau. 

Succes!

 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Vossie75
Berichten: 122
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Verkopen op bol.com en marges

03 mei 2019

in de gaten houden dat de commissie van Bol inclusief btw is, daarvan krijg je dus nog wat terug.
Verder zit je nogal hoog met je verzendkosten, even rondje doen bij de pakketstapelaars voor betere tarieven.
Je hebt bij verkopen op bol.com ongeveer de volgende kosten:

inkoop
btw afdracht
vaste vergoeding bol.com
% vergoeding bol.com
je verzendkosten
verpakkingskosten (doosje, opvulling, label en printen en de tijd die je daarmee bezig bent)

Helaas zijn er op bol.com ook veel partijen die met verlies verkopen en daarmee de prijzen stukmaken (deel daarvan doet dat omdat ze geen idee hebben waarmee ze bezig zijn, ander deel in de hoop dat ze daarmee klanten krijgen die de volgende keer rechtstreeks bij hun kopen en weer een deel in de hoop de concurrentie uit te schakelen.

Uiteraard kan het ook zo zijn dat je concurrent simpelweg betere inkoopprijzen heeft.

Of je wel of niet het koopblok pakt is belangrijke en kan ej beperkt zelf invloed op hebben maar is een hele mix met punten waar naar gekeken wordt die niet altijd te begrijpen zijn.

je gemiddelde beoordeling
je prestaties (nakomen afspraken met klanten)
je prijs
je levertijd
bij welke verkoper de conversie het hoogste is
enz.
enz.
 
nico923
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 augustus 2017

Re: Verkopen op bol.com en marges

16 januari 2020

Het hele verdienmodel op bol is allang weg sinds de overname van de AH group.
Voorbeeld. 
Ik verkoop op bol een gepersonaliseerd artikel met een eigen EAN 
Hierdoor houd ik op dat artikel nog ongeveer 10 procentjes marge over want bol pakt zeker op lage prijs artikelen vaak zelf 90% door de vaste kosten en btw doorschuiven maar goed daar kies ik zelf voor om de hoge volumes en marketingvoordelen.
Maar dan wordt je investering om zeep geholpen door een zogenaamde collega die te beroerd is om er voor te werken

Ik sta met dat artikel in het koopblok als enig verkoper en de orders beginnen binnen te lopen. 
Na enige tijd loopt verkoop sterk terug en zie dat het koopblok aan een andere externe verkoper is toegekend.
Vreemd voor en gepersonaliseerd artikel met eigen EAN
Dus als test besteld bij die collega en krijg geheel in mijn verwachting iets toegestuurd wat op het plaatje er een beetje op lijkt maar een totaal ander EAN heeft en van hele slechte kwaliteit is.
chinese prul via C... Die kwaliteit van dat nep artikel zag ik aansluitend ook snel zichtbaar bij mijn artikel review.
Dus even gemeld aan bol en een verzoek bij die verkoper ingediend van niet meer doen er af halen je eigen EAN gebruiken. 
Resultaat bij bol ; Ja het is een vrije marktwerking daar kunnen we niks aan doen. 
Reactie van die collega verkoper; ja ik zag dat het hetzelfde artikel was dus heb dat gebruikt dat scheelt me werk. 
Kortom BOL en collega verkoper doen niets dus mijn artikel reviews naar de k... geholpen en mijn investering is weg.
Op zich staand gevalletje?  nee hoor maand later met een ander artikel precies hetzelfde geval.
Hier valt met geen enkele marge op bol tegen te werken.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht