Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
brianv1998
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2019

Regeling kvk/inkomsten nieuwe internet onderneming

13 mei 2019

Hallo allemaal, 

Ik ben nieuw hier en ook nieuw met alles wat op het gebied van ondernemen komt. Heb mezelf al verdiept in een en ander en vragen neergelegd bij de belastingdienst/kvk maar zij geven alleen maar algemene antwoorden waar ik niet veel mee kan op het moment. 

Ikzelf ben software- en webdeveloper, en ik ben op dit moment bezig mijn eigen website (wat je als webshop zou kunnen beschouwen) te ontwikkelen. Het is dan ook niet zozeer een webshop dat fysieke producten aanbied.. Het zal meer gericht zijn op enternainment. Denk hierbij aan bepaalde memberships die 'leden' kunnen afsluiten of credits die gekocht kunnen worden. Dit zijn dus digitale middelen, en naar mijn idee dus meer een dienst die gebruikers afnemen. 

Allemaal erg leuk om zelf een hele website met ledenbeheer systeem en facturering e.d. zelf te ontwikkelen, maar ik heb eigenlijk totaal geen idee hoe het qua inkomsten allemaal zou moeten gaan. Ik ken meer personen, die zelfstandig soortgelijke diensten/websites aanbieden, waar je nergens officiële bedrijfsinformatie over kunt vinden, wat trouwens ook vaak buitenlandse (wel binnen EU landen) websites zijn. Waarbij ik dus het idee krijg dat zij alles zwart in hun eigen zak stoppen en niets volgens officiële wetgevingen verloopt. 

Het zijn nog maar ideeën op dit moment en er is nog niet iets concreets. Zodra de website online en klaar is als volgt het idee/de bedoeling:
- Via een Instagram account dat ik in beheer heb met vele volgers, deze volgers naar de website toe halen. 
- Potentiële klanten (volgers) winnen, waarvan sommige credits willen kopen of een week/maandabonnement willen afsluiten op de website.
- Sommige bezoekers hebben wellicht geen interesse om te betalen, in dat geval verdien ik aan externe advertentie partijen per view of click.

Op dit moment, en ook over een aantal maanden is het puur om het uit te proberen, of het überhaupt ook echte inkomsten oplevert, of dat het puur een 'hobby' blijft. Het kan dus zijn dat ik over een half jaar misschien slechts een paar tientjes in de maand en inkomsten heb (via betalende klanten of via uitbetalingen van advertentie netwerken), maar het kan ook zijn dat er duizenden euro's in rond gaan, dit is op dit moment niet te bepalen en zal ik af moeten wachten. 

Wat mij tot nu toe duidelijk is:
- Dergelijke advertentie netwerken waar je door betaald krijgt als bezoekers hun advertentie zien geven aan dat je je inkomsten bij een belastingdienst moet registreren als "inkomen uit overige werkzaamheden". 

Is het mogelijk dat al mijn inkomsten uit mijn website bij een aangifte moet registeren als "inkomsten uit overige werkzaamheden"? Ik snap dat als het om een paar tientjes gaat dit mogelijk is, maar als het om duizenden euro's gaat zal dit een beetje vreemd zijn voor ze en vraagtekens oproepen?

Voor mijn gevoel is de drempel om naar de kvk te gaan en een officieel bedrijf te openen te groot, ook vanwege het feit ik het zelf op dit moment als een hobby zie, en zomaar kan zijn dat ik er over een half jaar achter kom dat het toch niet iets is wat ik wil, of dat het toch niet veel oplevert.

Zou iemand mij advies kunnen geven wat ik zou kunnen doen om mezelf in te lezen in alle voorbereidingen die ik zou moeten treffen qua inkomsten die ik uit mijn website kan maken? Kan ik hier ergens meer info over vinden, of kunnen jullie er zelf iets over kwijt? Zou ik in overtreding zijn als ik geen officieel bedrijf heb maar wel inkomsten bij de belastingdienst aangeef als uit overige werkzaamheden, want dat is het in principe ook?

Ik ben op dit moment gewoon in loondienst en doe verder ook geen nevenactiviteiten, ik zie het maken van die website e.d. als een hobby, doe dat in mijn vrije tijd wanneer ik er zelf zin in heb, maar wellicht dat instanties hier anders over denken..

Hoor het graag van jullie, alvast bedankt!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Regeling kvk/inkomsten nieuwe internet onderneming

13 mei 2019

Heb je al een informatief gesprek met een goede boekhouder of fin. adviseur gehad? Dat zal je de kop niet kosten en de vragen die je stelt behoren m.i. tot de basiskennis van elke boekhouder m/v.
Overigens willen werkgevers vaak wel weten of je naast loondienst ook een bedrijf runt; daar is natuurlijk ook wel iets voor te zeggen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht