Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Djakorodje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 november 2019

Administratie Margegoederen

29 november 2019

Ik ben net begonnen met mijn bedrijf en maak gebruik van het programma offective. Ik handel in margegoederen en maak gebruik van de globalisatiemethode.
Een voorbeeld van een recente transactie:
Ik heb het product ingekocht voor €205, ik heb het product voor €256,95 inclusief de verzendkosten verkocht. De verzending doe ik via Post NL in de winkel en kost mij 6,95 belastigvrij.
Wat ik nu doe:
- De verkoop boek ik nu in 2 delen op dezelfde grootboekrekening (Verkoop margegoederen) : €205, 0% / 21% belasting verlegd. en dan de marge van: €51,95 waarover ik belasting hoog betaal, 21%. Ik vermeld de verzendkosten niet apart maar gewoon in de totale prijs.
- De inkoop boek ik in op de grootboekrekening (Inkoop margegoederen) voor €205. Ik boek de 6,95 in op de rekening inkoopkosten, belastingvrij. 

In het programma komt nu te staan: actuele omzet: 256,95 minus de btw en de winst: marge - verzendkosten - btw. 

Mijn vraag is of ik het zo goed inboek of een fout maak, ik hoor het graag!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Administratie Margegoederen

29 november 2019

Verzendkosten zijn volgens mij onderhevig aan btw daar waar je verzending als aflevermethode als ondernemer aanbiedt en dat is in een webwinkel per definitie zo. Over het aan PostNL betaalde bedrag moet je je klant alsnog 21%btw berekenen. Doe je dat niet, dan is de 6,95 inclusief btw en moet je het in dit bedrag begrepen 21% btw nog afdragen. Volgens mij staat dit los van de margeregeling, die globaal inhoudt dat je de btw afdraagt over het verschil van het inkoopbedrag (van een particulier) en het verkoopbedrag (aan een particulier)  Dit btw bedrag mag je dan weer niet op de factuur of bon zetten aan de particulier die het spul koopt. Op het moment dat het artikel dat als marge geregistreerd staat op een of andere wijze "in het economisch verkeer" wordt gebracht (verhuren, bruikleen, uitlenen e.a.) dan valt het uit de margeregeling, mag het daarin daarna niet meer terug en is vervolgens het normale btw regime van kracht. (daarop werd ik door een doorgewinterde belastingambtenaar eens fijntjes gewezen bij een controle!)
Boekhouders zijn altijd "heel erg blij" met margeregelingen!