Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
oudgebruiker41514

Vraag over BTW verleggen

29 mei 2020

Hallo,

Ik heb net voor heel wat geld producten ingekocht bij twee verschillende groothandels in het buitenland. Nu word hier geen BTW over berekend en moet ik deze zelf uitrekenen. Nu is dit voor mij nog redelijk nieuw en spreken ze op het internet dat de BTW dan verrekend word met je verkopen. Maar er is een grote kans dat ik niet alles verkoop voor de volgende BTW aangifte. Kan iemand mij uitleggen hoe dit dan in zijn werking gaat? Krijg ik dan per saldo geld terug of ben ik het gewoon kwijt?

Ik snap dat het verrekend word omdat je het eigenlijk niet betaald, maar wat ik dus niet snap is wat er gebeurd als ik nog niet alle producten verkocht heb bij de volgende btw aangifte. Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel en is deze vraag niet te dom.

Ook heeft de Belastingdienst nooit om het rekeningnummer van mijn zakelijke rekening gevraagd, moet ik dit zelf ergens doorgeven of komt dat nog?
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Vraag over BTW verleggen

29 mei 2020

Als je in Nederland inkoopt, dan trek je de BTW bij de BTW aangifte af als voorbelasting. Als je in het buitenland zonder BTW inkoopt, dan geef je het inkoopbedrag op bij rubriek 4 en daarbij reken je ook de BTW uit. Die BTW trek je vervolgens bij de voorbelasting weer af. Per saldo betaal je dus geen BTW over inkopen. Pas zodra je verkoopt betaal je BTW. Als je meer voorbelasting kan aftrekken dan dat je aan BTW moet betalen over de verkopen, dan krijg je geld terug van de belastingdienst. Als je veel in het buitenland zonder BTW inkoopt, dan moet je er rekening mee houden dat je veel BTW moet afdragen zodra je goed gaat verkopen.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Vraag over BTW verleggen

29 mei 2020

Als je met dit soort basisvragen een onderneming bent begonnen, is het dan niet verstandiger om een boekhouder in te schakelen?
 
oudgebruiker41514

Re: Vraag over BTW verleggen

01 juni 2020

Echt waar Bert. Dit is het enige wat ik niet snap en ik moet meteen maar boekhouder inschakelen? Ik ben niet het sterkste op administratief gebied maar ik weet verder echt wel wat ik doe hoor...

Dankjewel voor je antwoord Jeroen. Dus als ik voor de volgende btw aangifte per saldo nog niet zo veel verkocht heb krijg ik het gewoon terug begrijp ik? Dan is het een kwestie van apart zetten lijkt me? Dus het werkt eigenlijk hetzelfde als met binnenlandse aankopen alleen je vult het ergens anders in?

Ik vraag me toch echt af waar de belastingdienst de btw gaat terugstorten. Heb een eerste aangifte moeten doen op papier maar nergens werd gevraagd om een rekeningnummer...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
paulvdb
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 december 2015

Re: Vraag over BTW verleggen

03 juni 2020

Als het goed is vragen ze je rekeningnummer voor terugstorting als er nog geen rekeningnummer bekend is. Dat komt overigens pas nadat ze je aangifte hebben verwerkt en je bericht krijgt dat je recht hebt op teruggave.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Vraag over BTW verleggen

03 juni 2020

Een goed begrip van de regels rondom de btw, met name bij import en export is bij een dergelijke webwinkel van groot belang. Ik heb in het verleden bij dit soort vragen en bij een juiste btw aangifte veel profijt gehad van het werk en de adviezen van een goede boekhouder, terwijl mijn administratieve kennis behoorlijk was. Met de belastingdienst wil je geen problemen. Als je dat allemaal zelf kunt met hier en daar een greepje internetinformatie, heb ik daar natuurlijk alle respect voor. Succes dus!
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Vraag over BTW verleggen

06 juni 2020

Dus als ik voor de volgende btw aangifte per saldo nog niet zo veel verkocht heb krijg ik het gewoon terug begrijp ik? Dan is het een kwestie van apart zetten lijkt me? Dus het werkt eigenlijk hetzelfde als met binnenlandse aankopen alleen je vult het ergens anders in?
Als je meer BTW kan aftrekken (van binnenlandse inkopen) dan dat je aan BTW moet betalen over de verkopen, dan krijg je het verschil terug van de belastingdienst. In je eerste bericht staat alleen dat je veel in het buitenland hebt ingekocht. Je moet wel binnenlandse inkopen gedaan hebben om BTW terug te kunnen krijgen. Het is niet alleen een kwestie van ergens anders invullen. Over buitenlandse inkopen betaal je geen BTW, dus dan krijg je van die inkopen geen BTW terug. In de aangifte lijkt het wel alsof je die BTW terug krijgt, omdat je het eerst opgeeft als BTW die je moet betalen en het vervolgens als voorbelasting weer aftrekt.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Vraag over BTW verleggen

09 juni 2020

Ik heb net voor heel wat geld producten ingekocht bij twee verschillende groothandels in het buitenland. Nu word hier geen BTW over berekend en moet ik deze zelf uitrekenen.
Het buitenland is binnen of buiten de EU? Dit maakt zeker een verschil.


Indien het een ander Europees land is dan dient de btw apart opgegeven te worden bij kop ICP. Voor het verleggen dien je ook over het BTW nummer van de verzender te beschikken.
Indien dit niet gebeurd krijg je gegarandeerd een naheffing. 


Alls je bestelling buiten de Europese Unie komt dan zou er wel BTW op moeten zitten opgelegd door de douane/belastingdienst. Je kan hiervoor artikel 23 aanvragen bij de belastingdienst, de btw wordt dan bij invoer ook verlegt. Hiervoor moet je ook apart een administratie bijhouden.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
prettig
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 juni 2020

Re: Vraag over BTW verleggen

20 juli 2020

BTW is eigenlijk heel simpel: bestaat niet voor de onderneming.

Wat je onvangt draag je af en wat je betaald vraag je terug (waar maakt niet uit), je bent een doorgeefluik. De consument betaald de uiteindelijke btw.

Verleggen is gewoon niet betalen bij import, dus kun je ook niet terugvragen.
Wat je in rekening brengt bij verkoop draag je dan weer af (per saldo dus nul bij hetzelfde tarief).