Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
PersoonA
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juli 2020

BTW berekenen voor webshop digitale goederen

15 juli 2020

Hoi allemaal,

Ik wil een webshop beginnen voor digitale goederen. Ik heb geprobeerd het 1 en ander zelf uit te zoeken maar zie toch door de bomen het bos niet meer. Ik las iets over inkomsten belasting en omzet belasting. Nu snap ik inkomste belasting volgens mij wel, 21% over je winst. Thats it. Maar hoe bereken ik dan belasting voor inkoop en verkoop? Is dat omzet belasting?

Voorbeeld:
Ik heb een leverancier die mij een product voor 40 euro kan verkopen, de winst marge is super klein dus wil ik het voor een paar euro meer verkopen. Ik dacht dat is prima, totdat ik in hun algemene voorwaarde zag staan dat deze prijzen excl. BTW zijn. Moet ik dan nog belasting over die 40 euro betalen? Nu las ik wel dat als ik belasting moet betalen, deze weer terug krijg maar moet ik dan alsnog belasting optellen bij mijn verkoop prijs? Als dat zo is heeft het geen winst marge meer voor mij...

De producten zullen enkel in Nederland gekocht en verkocht worden.

Kortom, het gegeve voorbeeld is mij niet duidelijk en als ik het goed begrijp; moet ik dan 2x belasting betalen (omzetbelasting en winstbelasting)?

Alvast bedankt!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: BTW berekenen voor webshop digitale goederen

16 juli 2020

Tijd voor een gesprek met een boekhouder of financieel adviseur denk ik.
 
chocoladeverkopers
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 januari 2015
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BTW berekenen voor webshop digitale goederen

16 juli 2020

Weet niet hoe je aan 21% inkomstenbelasting over winst komt.... Maar dat even terzijde

40 euro is ex btw. Dus je betaalt de leverancier 40 euro + de btw
Die btw over de inkoop krijg je terug op je aangifte

Je klant betaalt jou bijv 50 euro inclusief btw
Je krijgt 50 euro van je klant maar draagt de btw over 50 euro af aan de belasting

Van de 40 euro krijg je de btw terug, van de 50 euro draag je de btw af. Je betaalt dus de btw over de toegevoegde waarde...vandaar de naam...belasting toegevoegde waarde.

Ik zou wel adviseren nog even goed verder te lezen, bij KVK, belastingdienst. Of met mensen gaan praten. Want je moet echt nog heel wat meer weten om hier wijs in te worden.

En ja, over je winst betaal je dus ook belasting. Maar daar staan mogelijk weer aftrekposten tegenover, die je winst in feite verlagen. Tenminste, als je ook voor de inkomstenbelasting als ondernemer geldt. Er is dus zeker niet één percentage. 
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: BTW berekenen voor webshop digitale goederen

16 juli 2020

Ik sluit me aan bij de eerdere reacties, ga met een boekhouder praten want anders wordt het een zootje.

Dat gezegd hebbende:
Nu las ik wel dat als ik belasting moet betalen, deze weer terug krijg maar moet ik dan alsnog belasting optellen bij mijn verkoop prijs? Als dat zo is heeft het geen winst marge meer voor mij...
Ja. Je betaalt dus (40*1,21=) 48,40 euro aan je leverancier, oftewel 40 euro plus 8,40 euro BTW. 
In jouw verkoopprijs moet je ook de BTW berekenen. Dus als je het wilt verkopen voor bijvoorbeeld 42 euro dan bereken je aan de consument een prijs van (42*1,21=) 50,82 euro. Je draagt daarvan 8,82 euro aan BTW af aan de belastingdienst. Maar dat mag je verrekenen met de reeds betaalde BTW van 8,40 euro, zodat je uiteindelijk 0,42 euro aan BTW afdraagt en een winst van 2 euro hebt.

De titel van je topic omschrijft digitale goederen en je geeft zelf al aan dat er geen winstmarge zou bestaan als je BTW bij jouw inkoopprijs moet optellen als je de verkoopprijs gaat bepalen. Dat kan goed kloppen, want de winstmarge op de meeste digitale downloads is flinterdun. Jouw concurrenten zullen een scherpere inkoopprijs hebben dan jij als starter en ook zij nemen genoegen met een minimale marge van niet zelden slechts enkele centen. Een gemiddelde startende webshop kan daar nooit winst op maken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PersoonA
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juli 2020

Re: BTW berekenen voor webshop digitale goederen

16 juli 2020

Bedankt voor jullie reacties!
Ik sluit me aan bij de eerdere reacties, ga met een boekhouder praten want anders wordt het een zootje.

Dat gezegd hebbende:
Nu las ik wel dat als ik belasting moet betalen, deze weer terug krijg maar moet ik dan alsnog belasting optellen bij mijn verkoop prijs? Als dat zo is heeft het geen winst marge meer voor mij...
Ja. Je betaalt dus (40*1,21=) 48,40 euro aan je leverancier, oftewel 40 euro plus 8,40 euro BTW. 
In jouw verkoopprijs moet je ook de BTW berekenen. Dus als je het wilt verkopen voor bijvoorbeeld 42 euro dan bereken je aan de consument een prijs van (42*1,21=) 50,82 euro. Je draagt daarvan 8,82 euro aan BTW af aan de belastingdienst. Maar dat mag je verrekenen met de reeds betaalde BTW van 8,40 euro, zodat je uiteindelijk 0,42 euro aan BTW afdraagt en een winst van 2 euro hebt.

De titel van je topic omschrijft digitale goederen en je geeft zelf al aan dat er geen winstmarge zou bestaan als je BTW bij jouw inkoopprijs moet optellen als je de verkoopprijs gaat bepalen. Dat kan goed kloppen, want de winstmarge op de meeste digitale downloads is flinterdun. Jouw concurrenten zullen een scherpere inkoopprijs hebben dan jij als starter en ook zij nemen genoegen met een minimale marge van niet zelden slechts enkele centen. Een gemiddelde startende webshop kan daar nooit winst op maken.
Dus als ik je goed begrijp is het in dit geval niet mogelijk om een winst van 1 of 2 euro te behalen? Dan zou ik verlies maken? Ik kan het product wat ik inkoop voor 40 euro excl BTW niet voor 42 euro incl BTW verkopen zodat ik een winst van 2 euro (of uberhaubt winst) heb? De verkoopprijs ligt namelijk maar een paar euro hoger, ik kan hier geen 42 + btw (~50,82) voor vragen. Wel vreemd want sommige concurenten gebruiken deze leverancier ook en hebben ook die prijs maar iets verhoogd met een paar euro als winst, hoe doen hun dit dan?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: BTW berekenen voor webshop digitale goederen

16 juli 2020

Heel vroeger moest je bij inschrijving als bedrijf een "middenstandsdiploma" overleggen, waarmee je kon aantonen dat je over zekere basis-ondernemersvaardigheden beschikte. Bij het lezen van dit soort topics verlang ik soms naar een moderne variant van die bepaling .
 
PersoonA
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juli 2020

Re: BTW berekenen voor webshop digitale goederen

16 juli 2020

Heel vroeger moest je bij inschrijving als bedrijf een "middenstandsdiploma" overleggen, waarmee je kon aantonen dat je over zekere basis-ondernemersvaardigheden beschikte. Bij het lezen van dit soort topics verlang ik soms naar een moderne variant van die bepaling .
Tegenwoordig moet je gewoon ergens beginnen en het zelf leren, precies waarom ik hier naar informatie vraag. Bedankt voor je toevoeging Bert.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: BTW berekenen voor webshop digitale goederen

16 juli 2020

Dus als ik je goed begrijp is het in dit geval niet mogelijk om een winst van 1 of 2 euro te behalen? 
Dat kan wel, zie mijn rekenvoorbeeld in mijn eerdere post. Je verkoopprijs is dan 42 euro ex. BTW, oftewel 50.82 euro inclusief BTW.
Dan zou ik verlies maken? Ik kan het product wat ik inkoop voor 40 euro excl BTW niet voor 42 euro incl BTW verkopen zodat ik een winst van 2 euro (of uberhaubt winst) heb?
Nee want 42 euro incl. BTW is 34,71 euro ex. BTW. Je hebt dan 5.29 euro verlies gemaakt
Wel vreemd want sommige concurenten gebruiken deze leverancier ook en hebben ook die prijs maar iets verhoogd met een paar euro als winst, hoe doen hun dit dan?
Zij hebben waarschijnlijk een lagere inkoopprijs omdat ze in grotere aantallen inkopen, of ze hebben andere afspraken met de leverancier, bijvoorbeeld dat ze een kickback krijgen als ze een bepaalde hoeveelheid verkocht hebben.
 
PersoonA
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juli 2020

Re: BTW berekenen voor webshop digitale goederen

16 juli 2020

Dus als ik je goed begrijp is het in dit geval niet mogelijk om een winst van 1 of 2 euro te behalen? 
Dat kan wel, zie mijn rekenvoorbeeld in mijn eerdere post. Je verkoopprijs is dan 42 euro ex. BTW, oftewel 50.82 euro inclusief BTW.
Dan zou ik verlies maken? Ik kan het product wat ik inkoop voor 40 euro excl BTW niet voor 42 euro incl BTW verkopen zodat ik een winst van 2 euro (of uberhaubt winst) heb?
Nee want 42 euro incl. BTW is 34,71 euro ex. BTW. Je hebt dan 5.29 euro verlies gemaakt
Wel vreemd want sommige concurenten gebruiken deze leverancier ook en hebben ook die prijs maar iets verhoogd met een paar euro als winst, hoe doen hun dit dan?
Zij hebben waarschijnlijk een lagere inkoopprijs omdat ze in grotere aantallen inkopen, of ze hebben andere afspraken met de leverancier, bijvoorbeeld dat ze een kickback krijgen als ze een bepaalde hoeveelheid verkocht hebben.
Dit begrijp ik, maar de klant betaald uiteindelijk dus 50 euro. Dat is hoger dan wat ik er voor kan vragen. Het maximale zou ~42 incl btw zijn. Ik begrijp dat dit dus niet haalbaar is omdat ik, zoals jij al zeg, dan 5.29 euro verlies maak. Hoe de concurenten het dan doen is mij een raadsel, zij gebruiken namelijk dezelfde leverancier.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht