Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
charles
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 augustus 2020

Fiscaal meest interessant: NL of B ?

11 augustus 2020

Beste,

Belg zijnde en eigenaar van een paar fysieke ondernemingen, heb ik nu het plan een bijkomende onderneming op te richten die - als alles zoals gepland verloopt - via een webshop doorheen Europa zal verkopen. 

Om al direct op de juiste manier te starten en niet telkens het warm water opnieuw te willen uitvinden, hierbij een korte vraag, waarop het antwoord misschien niet zo kort is:
Waar vestigen wij het beste deze bijkomende onderneming?  In NL of in België?  Naar domicilie toe en zo kunnen we gerust een kantoor huren in NL, op voorwaarde dat het fiscaal interessanter is dan in België natuurlijk. 

Mijn Belgische boekhouder heeft daar niet direct een antwoord op.  Daarom pols ik eerst eens hier, misschien heeft iemand deze ervaring reeds. Indien het effectief ingewikkeld ligt, zouden jullie me dan een accountant kunnen aanbevelen die in deze materie thuis is? Dan maak ik daar eens een afspraak om info in te winnen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
Stijn
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Fiscaal meest interessant: NL of B ?

12 augustus 2020

In plaats van het land zou je beter naar de rechtsvorm kunnen kijken als je wilt weten wat fiscaal het meest interessant is. En dat is weer afhankelijk van je omzet en winst. 
 
TristanP
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 december 2017

Re: Fiscaal meest interessant: NL of B ?

13 september 2020

Om al direct op de juiste manier te starten en niet telkens het warm water opnieuw te willen uitvinden, hierbij een korte vraag, waarop het antwoord misschien niet zo kort is:
Waar vestigen wij het beste deze bijkomende onderneming?  In NL of in België?  Naar domicilie toe en zo kunnen we gerust een kantoor huren in NL, op voorwaarde dat het fiscaal interessanter is dan in België natuurlijk. 
Het antwoord kan zowel kort als lang. Gewoonlijk schrijf je je bedrijf in, in het land waar de ondernemingsactiviteiten plaatsvinden. In principe verschuift de heffing van belastingen (over o.a. winsten) ook naar het land waar je deze activiteiten uitoefent. Heb jij bijvoorbeeld óók een kantoor in België, waar grofweg alle werkzaamheden plaatsvinden, dan verschuift het heffingsrecht over de winsten (over die werkzaamheden) naar België. Gelukkig hoef je diezelfde belasting in Nederland dan niet te betalen. (Ondersteunende activiteiten, zoals opslag, zijn over het algemeen geen reden om je in een ander land in te schrijven en daar belasting te betalen.)

Nog korter: je kunt niet louter administratief een bedrijf in een ander land, met gunstiger belastingklimaat, voeren.

Wat je eigenlijk vroeg is of je niet beter in Nederland belasting kunt gaan betalen, (en je dáárvoor inschrijven) omdat onze belastingen misschien wel gunstiger zijn. Je bent echter simpelweg geen belasting verschuldigd hier, als je een bedrijf hebt in België....