Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Sanderover
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 juli 2021

Juiste handeling voor promotiemateriaal

21 juli 2021

Hallo,

Ik heb een vraagje over het gebruik, administratief gezien, van promotiemateriaal.
Zelf verkoop ik boosterboxen van Magic the Gathering producten, maar ik gebruik deze ook als promotiemateriaal op mijn Youtube kanaal.
Op het kanaal open ik deze boxen en zijn ze dus niet meer te verkopen als nieuw, sterker nog, alle pakjes erin zijn geopend.
Nu gebruik ik mijn kanaal dus o.a. als promotiekanaal, maar ik weet dus niet hoe ik dit administratief moet afboeken en voor de belastingdienst moet vermelden.

Wat wel zo is, is dat de kaartjes die uit de doos komen met enige waarde weer verkocht worden, maar daar graag ik dan 21% BTW voor af...nu is de vraag dan ook, is dat nodig?
Als ik namelijk zo'n doos als "prive gebruik" zou afboeken, dan moet ik de BTW teruggaaf weer verrekenen toch? Maar dan zou ik over de inhoudt niet weer BTW hoeven te betalen als ik deze dan verkoop...? Het is nogal een lastige puzzel zo.
Kan iemand mij op weg helpen? alvast bedankt!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Juiste handeling voor promotiemateriaal

22 juli 2021

Als je ze gebruikt ter promotie van je bedrijf dan hoef je ze niet over te boeken naar prive of andere gekke dingen met de BTW te doen. Je boekt ze af van de voorraad, en boekt de inkoopwaarde ervan als marketing kosten en daarmee is het dan klaar. Het is niet anders dan andere kosten die je zou maken met je bedrijf.

Zou je de losse kaartjes dan alsnog verkopen, dan draag je over die omzet gewoon BTW af, net als je met elke andere verkoop doet.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht