Heeft inschrijven KvK voordeel

1
Hallo,

Ik zou graag een kleine webwinkel beginnen. Het zal gaan om enkele artikelen (5 a 10). Ik verwacht, zeker in het begin, weinig winst te maken. Ik zie het wel als 'begin' en wil later steeds verder uit gaan breiden. Ook een beetje als proef ;)

Nu hoef ik mij, volgens mij, niet verplicht in te schrijven bij de KvK. Ik vraag mij af is het verstandig dit wel te doen? Ik zie de volgende voordelen:

KvK nummer op de website komt betrouwbaar over.
Je kan een zakelijke rekening aanvragen,
Je kan een macro pasje aanvragen :P.

Ny vraag ik mij af wat zijn de nadelen? Ik weet dat je 1x inschrijfgeld en een jaarlijkse bijdrage moet betalen maar dit is geen probleem.

In de huidige situatie zou ik de inkomsten uit mijn schop aangeven op mijn belastingformulier als 'extra inkomsten'. Hoe gaat dit als ik ingeschreven sta op de kvk?

De artikelen die ik wil verkopen zijn nu eigenlijk niet verkrijgbaar in Nederland. Ik wil deze dus importeren uit Amerika/Duitsland. Ik neem aan dat ik dan de BTW niet kan aftrekken van de belasting en dat dat voordeel dus wegvalt.

2
Nadelen zijn de 'fanmail' (de KVK verkoopt de adresgegevens en je krijgt dan ook reclame gericht aan startende ondernemers) maar dit kan ook een voordeel zijn als je weet om te gaan met deze reclame.

De voordelen zijn vaak vooral imago-gebaseerd of voor de Belastingdienst. Een ander groot verschil is belastingverschillen. Deze komen enkel pas als je een omzet gaat halen van pak em beet 10.000 euro, of als je 1225 uur of meer aan de onderneming besteed.

Persoonlijk raad ik de meeste mensen aan om in ieder geval de eerste twee maanden van de webwinkel het eerst als particulier te doen om te kijken of het wel werkt. Gaat de boel draaien dan je pas inschrijven en met terugwerkende kracht van een maand of drie de inkomsten en uitgaven opgeven als zakelijk. Succes!

PS: Waarom is een zakelijke rekening een voordeel? Zakelijke rekeningen hebben meestal enkel nadelen. Je moet opeens voor transacties gaan betalen, voor een pinpas, voor het bekijken van je rekening via internetbankieren, etc. Alles is goedkoper particulier dan zakelijk. Dus waarom is een zakelijke rekening een voordeel?

Zie hier meer over inschrijven bij de KvK.

3
Dit topic is precies wat ik zocht.
Ik heb al iets meer dan een jaar een webwinkel, met een aantal artikelen (het is redelijk klein) maar ik wil het wel gaan uitbreiden, en ik twijfel heel erg of ik me meot inschrijven.
Gezien de voordelen zoals genoemd in de 1e post zou ik het wel doen, alleen ben ik bang dat ik dingen over het hoofd zie, of verkeerd doe.
Welke verplichtingen heb je als je bij de KVK staat ingeschreven? En hoe zit het met het administratieve gedeelte van de webshop, en de belasting/BTW? (ervanuitgaande dat ik niet meer dan €10,000 winst maak, of meer dan 1225 uur per jaar werk)
Ik hoop dat iemand hier een beetje uitleg over kan geven, gezien ik er te weinig verstand van heb :)

4
Gwen schreef:Dit topic is precies wat ik zocht.
Ik heb al iets meer dan een jaar een webwinkel, met een aantal artikelen (het is redelijk klein) maar ik wil het wel gaan uitbreiden, en ik twijfel heel erg of ik me meot inschrijven.
Gezien de voordelen zoals genoemd in de 1e post zou ik het wel doen, alleen ben ik bang dat ik dingen over het hoofd zie, of verkeerd doe.
Welke verplichtingen heb je als je bij de KVK staat ingeschreven? En hoe zit het met het administratieve gedeelte van de webshop, en de belasting/BTW? (ervanuitgaande dat ik niet meer dan €10,000 winst maak, of meer dan 1225 uur per jaar werk)
Ik hoop dat iemand hier een beetje uitleg over kan geven, gezien ik er te weinig verstand van heb :)
Je hebt een kleine webwinkel maar bent nog niet ingeschreven bij de KVK of belastingdienst :roll: bewust voor gekozen? Lijkt me niet echt slim, toch?

Ik ben ook wel benieuwd wat de verplichtingen zijn m.b.t. de belastingdienst voor een relatief kleine webshop. Wat moet je opgeven/hoeveel moet je inleveren bij de belasting etc. etc.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.