Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
moncherry
Berichten: 245
Lid geworden op: 22 februari 2011
Locatie: veghel
Contacteer:

webshop stoppen / beeindigen

05 maart 2012

Ik lees heel veel over hoe je een bedrijf/webshop moet starten en waar je aan moet denken.

Maar hoe gaat dat eigenlijk andersom, stoppen van bedrijf/webshop
Hoe gaat dat in zijn verloop? Waar moet je aan denken, wat zijn je plichten?
Hoe handel je het allemaal af?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: webshop stoppen / beeindigen

05 maart 2012

Best een goeie vraag! Een bedrijf stoppen is niet zo makkelijk als het lijkt. Het hangt er erg van af om wat voor reden je bedrijf moet of wilt stoppen. Als je failliet gaat dan ga je een heel ander traject in in plaats van dat je het bedrijf stopt omdat je er geen zin meer in hebt.

Als je wilt stoppen met je bedrijf en het bedrijf loopt nog goed (er is nog omzet), dan kan je het beste kijken of je het bedrijf niet kan verkopen. Dat is verreweg het simpelst denk ik.

Wil je toch stoppen met het bedrijf dan zorg je er uiteraard voor dat alle orders afgerond zijn en dat je geen schulden meer hebt bij andere bedrijven/personen. Dan volgt er nog een afrekening met de belastingdienst. Verder weet ik niet precies wat er bij komt kijken, heb het zelf nog niet meegemaakt.
 
moncherry
Berichten: 245
Lid geworden op: 22 februari 2011
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: webshop stoppen / beeindigen

05 maart 2012

Ik denk er wel eens overna om te stoppen. (geen zin meer en geen schulden)

1)opzeggen kvk.....gaat het dan automatisch ook door gegeven aan belastingdienst zoals bij inschrijven?
2)opzeggen webwinkel keurmerk ect
3)opzeggen domein naam /hosting
4)opzeggen ideal / bank
5)opzeggen HBD

Ik snap dat je na het sluiten van de webshop je de doorverkoop van artikelen/voorraad nog BTW over betaald.

Waar bestaat die afrekening van de belastingsdienst dan uit?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: webshop stoppen / beeindigen

05 maart 2012

Uiteraard zet je inderdaad alle abonnementen op keurmerken, hosting en dergelijk stop.

De afrekening met de belastingdienst bestaat uit omzetbelasting, inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting en mogelijk andere belastingen, afhankelijk van je rechtsvorm.

Op de site van KVK staat ook informatie.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: webshop stoppen / beeindigen

05 maart 2012

Waar bestaat die afrekening van de belastingdienst dan uit?
Er zijn specifieke belastingregels rond stoppen en veelal zijn die in jouw voordeel. Zoals de 'stakingsaftrek' wat zoveel wil zeggen als dat je minder belasting betaalt bij het verkopen van je bedrijf, als dat je zou betalen als je dat geld in een keer gewoon met je bedrijf verdiend zou hebben.

Verder niet heel veel bijzonders volgens mij.
 
moncherry
Berichten: 245
Lid geworden op: 22 februari 2011
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: webshop stoppen / beeindigen

05 maart 2012

Het betreft hobbymatig gehouden 1mans zaak

Dank je wel tot nu toe voor de info
Altijd handig voor iedereen te weten hoe je stopt, ik zal denk ik niet de enige zijn
die over stoppen na denkt.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht