Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

06 maart 2013

Dat deed mij erg twijfelen of ik hier wel mee door zou moeten gaan, immers is die HBD bijdrage dan het grootste risico van het openen van die webshop en dat zonder er ook maar iets voor terug te krijgen...
Als dat jouw interpretatie van ondernemersrisico is en je minder dan € 10 risico per maand al te veel vind, dan noem je alvast twee goede redenen om niet door te zetten.
 
Parfoem.nl
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 maart 2013

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

06 maart 2013

@Ward lezen is moeilijk he? Overigens was dat niet mijn vraag en zou ik mijn risico's zelf mogen bepalen? Dank u.

edit: en idd vind ik 10 euro per maand betalen om te worden tegen gewerkt teveel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

06 maart 2013

@Ward lezen is moeilijk he? Overigens was dat niet mijn vraag en zou ik mijn risico's zelf mogen bepalen? Dank u.
Goed schrijven is kennelijk nog veel lastiger: het is mij namelijk niet duidelijk wat je concrete vraag is.

Uiteraard moet je het ondernemersrisico dat je bereid bent te nemen zelf bepalen, maar vaste lasten zijn nu juist de zekerheden die daar niet onder vallen. Net als belasting moeten betalen: dat is ook geen risico maar een voldongen feit.
 
Parfoem.nl
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 maart 2013

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

06 maart 2013

Mja voor mij was dit een complete verassing die ik kreeg na mijn inschrijving bij het kvk. Ze hadden mij daar namelijk niets over verteld toen ik vroeg of er nog andere kosten waren die voor mij gelden. Ze kwamen er pas me nadat mijn inschrijving al was afgerond.

Overigens vind ik belasting betalen geen probleem, maar een ongevraagd lidmaatschap voor een dubieuze brancheorganisatie.. toch vreemd dat dit mag in Nederland.

Hier nogmaals mijn vraag nog wat verduidelijkt:

Maar het maakt me weer blij te horen dat deze (de HBD, daar gaat het hier in dit topic immers over) waarschijnlijk eind dit jaar word opgeheven. Heeft iemand misshien wat meer info over hoe zeker dat het opheffen van de HBD is?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

06 maart 2013

Misschien ff naar http://www.hbd.nl gaan?

Toekomst HBD

Sinds 2011 is er een politieke discussie over de toekomst van de product- en bedrijf gevoerd. Inmiddels kent deze discussie een duidelijke uitslag. In het op 29 oktober 2012 verschenen regeerakkoord wordt gesteld dat de product- en bedrijfschappen worden opgeheven.

Vooruitlopend op de uitslag van de politieke discussie heeft het HBD-bestuur een eigen koers ingezet, gericht op een verantwoorde afbouw van het HBD. In de vergadering van 12 december 2012 heeft het Algemeen Bestuur besloten de activiteiten van het HBD per 31 december 2013 te beëindigen.
Bij het besluit tot afbouw was uitgangspunt voor het bestuur dat er snel duidelijkheid moest komen over de overdracht van activiteiten gericht op de continuiteit en de toegankelijkheid. Ook de duidelijkheid naar de eigen medewerkers was belangrijk voor het HBD-bestuur. Het HBD-bestuur is tot dit besluit gekomen na intensief overleg met de vertegenwoordigers van ondernemers en medewerkers in de detailhandel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

06 maart 2013

De Kamer van Koophandel wéét dat lidmaatschap van een bedrijfschap of productschap vaak verplicht is.

De afschaffing van de bedrijfschappen lijkt nabij, maar daarvoor in ruil krijgen we een typische PvdA-oplossing — want je wilt al die bevriende bestuurders en ambtenaren immers niet zomaar ontslaan: "taken" en met name "onmisbare taken" worden ondergebracht in "een nieuwe organisatie".

Niet te vroeg juichen, want we kunnen dus van de regen in de drup belanden. Eerst zien, dan geloven.
 
michielvd
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 februari 2013

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

07 maart 2013

Het ministerie van Economische Zaken gaat de taken van de bedrijfsschappen overnemen.

Zie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... jfschappen

Daarmee kun je er van uit gaan dat eea wordt betaald uit de algemene middelen (lees: de normale belastingen). En zelfs als er een extra heffing bijkomt, is de kans dat die gelijk aan of hoger wordt dan die van HBD natuurlijk gering. Bijkomend voordeel is dat EZ onder directe 'controle' staat van de Tweede Kamer, terwijl het toezicht op HBD nagenoeg afwezig lijkt te zijn (officieel controleert de SER ze, maar het lijkt er sterk op dat die niets doen).

En ook zelf kun je in het geval van EZ wat doen, door (indien er iets begint te stinken, zoals bij HBD) gewoon een stapel documenten op te vragen via de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). Dat is bij HBD niet mogelijk, bij EZ wel. Ik heb het al eens zien gebeuren dat ambtenaren plotseling hun werk (iets) beter gingen doen toen ze doorkregen dat hun vuile was geWOBt werd.
 
TiaID
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 juli 2011
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

07 maart 2013

gadverdamme ... ligt er hier op de mat ook weer zo'n verschrikkelijke factuur van HBD.

Maar liefst 110 euro ... en waarvoor ... bah
 
Doubled_1980
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 april 2011

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

08 maart 2013

Hier is de befaamde acceptgiro ook al weer binnen. Mogen 125 euro's aftikken.. :(
Vraag me wel af hoe zij weten hoeveel personeel we hebben..
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

08 maart 2013

Hier is de befaamde acceptgiro ook al weer binnen. Mogen 125 euro's aftikken.. :(
Vraag me wel af hoe zij weten hoeveel personeel we hebben..
Jij ook hier actief :-)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

08 maart 2013

Vraag me wel af hoe zij weten hoeveel personeel we hebben..
Dat registreert de Kamer van Koophandel.
 
emessen
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 februari 2013

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

08 maart 2013

Even over de korting aanvragen.

Ik heb net even gekeken op de site van HBD.
Hier kun je online de korting aanvragen.

Voor mij geldt de korting vanwege het inkomen.
De eerste vraag die ze stellen is de datum van de heffing.
Deze mag niet ouder zijn dan 6 weken.

Het kan misschien lang duren, maar het lijkt me toch het proberen waard.

Die heffing gaat nergens over, dus ik ga gewoon de korting aanvragen.
Niet geschoten is altijd mis.
e-messen.nl, de webshop vooral uw keukenmessen, snijplanken en messenblokken
 
henze
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 februari 2010
Locatie: winschoten
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

25 april 2013

ik zal je vertellen ik heb tot opheden nog geen rekening gehad van hun .. en ik ga er ook echt niet achter aanbellen .. let maar op ik krijg hem in september.. nog 4 maand beuren van mij haha ..
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

25 april 2013

ik zal je vertellen ik heb tot opheden nog geen rekening gehad van hun .. en ik ga er ook echt niet achter aanbellen .. let maar op ik krijg hem in september.. nog 4 maand beuren van mij haha ..
Je krijgt het gewoon met terugwerkende kracht hoor :roll: Graaien wat ze graaien kunnen, ondanks dat, behalve hun bureau leegruimen, helemaals niks meer doen dit jaar. De bijdrage is wel fors verhoogd dit jaar heb ik gehoord. Zonder enige onderbouwing.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

25 april 2013

Graaien wat ze graaien kunnen, ondanks dat, behalve hun bureau leegruimen, helemaals niks meer doen dit jaar. De bijdrage is wel fors verhoogd dit jaar heb ik gehoord. Zonder enige onderbouwing.
De uitzwaaipremie voor overtollig personeel zal een forse wissel op het budget trekken...
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

25 april 2013

ik zal je vertellen ik heb tot opheden nog geen rekening gehad van hun .. en ik ga er ook echt niet achter aanbellen .. let maar op ik krijg hem in september.. nog 4 maand beuren van mij haha ..
Je krijgt het gewoon met terugwerkende kracht hoor :roll: Graaien wat ze graaien kunnen, ondanks dat, behalve hun bureau leegruimen, helemaals niks meer doen dit jaar. De bijdrage is wel fors verhoogd dit jaar heb ik gehoord. Zonder enige onderbouwing.
Je krijgt 'm niet met terugwerkende kracht?

Als je de rekening half v h jaar krijgt betaal je ook maar de helft las ik op de site van het hbd.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

25 april 2013

Het is sowieso een administratieve puinhoop bij het HBD. Ik ontving twee facturen omdat ik twee handelsnamen had ingeschreven. Toen dacht ik al aan spookfacturen en niets dat het HBD doet, of vooral nalaat, heeft daarin ooit verandering kunnen brengen.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

25 april 2013


Als je de rekening half v h jaar krijgt betaal je ook maar de helft las ik op de site van het hbd.
Neehoor. Heeft met je inschrijfdatum te maken. Als je in juli begonnen bent dat betaal je voor een half jaar (Normale bedrijven athans. Ik die de HBD ervooraan gewoon het hele jaar te factureren). Al krijg de de rekening in december je krijgt dan een rekening van juli tot december
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

25 april 2013

Graaien wat ze graaien kunnen, ondanks dat, behalve hun bureau leegruimen, helemaals niks meer doen dit jaar. De bijdrage is wel fors verhoogd dit jaar heb ik gehoord. Zonder enige onderbouwing.
De uitzwaaipremie voor overtollig personeel zal een forse wissel op het budget trekken...
Uiteraard. En niet te vergeten de directeuren nog even zichzelf maximaal verrijken. Ze hebben het tenslotte verdiend...
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

25 april 2013

Uiteraard. En niet te vergeten de directeuren nog even zichzelf maximaal verrijken. Ze hebben het tenslotte verdiend...
Worden die dan nu niet automatisch topambtenaar bij het ministerie dat het stokje overneemt?
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

25 april 2013

Uiteraard. En niet te vergeten de directeuren nog even zichzelf maximaal verrijken. Ze hebben het tenslotte verdiend...
Worden die dan nu niet automatisch topambtenaar bij het ministerie dat het stokje overneemt?
Uiteraard. Maar liever jezelf 600.000 toe-eigenen dan 300.000 toch?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

25 april 2013

Uiteraard. Maar liever jezelf 600.000 toe-eigenen dan 300.000 toch?
Ik weet niet of onze eigen Kuifje het al kan (of wil) behappen, maar zou dat niet iets zijn om tot de bodem uit te laten zoeken door een razende reporter?

Hoe ziet zo'n overname door de overheid er feitelijk uit? Welke verplichtingen worden aangegaan en overgenomen? Wat verdienen die directeuren en consultants die zo'n plan in elkaar steken nu én straks?
 
Alesi
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 juli 2012

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

27 april 2013

Eind november 2012 heb ik een bezwaarbrief verstuurd met verzoek tot korting ivm startende onderneming, vandaag na zoveel maanden opnieuw koud de rekening gekregen van 147,50 zonder begeleidend schrijven of reactie op mijn bezwaarbrief.

Of je reageert op mijn bezwaarsbrief
Of die geitewollensokken daar denken, hey die heeft nog geen rekening gehad, bam versturen.
De mooiste Leren babyslofjes van BabySteps in de meest unieke collecties vanaf 2012.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

27 april 2013

Eind november 2012 heb ik een bezwaarbrief verstuurd met verzoek tot korting ivm startende onderneming, vandaag na zoveel maanden opnieuw koud de rekening gekregen van 147,50 zonder begeleidend schrijven of reactie op mijn bezwaarbrief.

Of je reageert op mijn bezwaarsbrief
Of die geitewollensokken daar denken, hey die heeft nog geen rekening gehad, bam versturen.
Gewoon opnieuw een bezwaarschrift sturen dat je nog geen reactie op de vorige hebt gehad, er van uit gaat niets te hoeven betalen totdat er een reactie komt oid. In ieder geval wel iets sturen zodat de betaling mag uitblijven. Anders krijg je wellicht wel een incasso op je dak als je geen brief stuurt.
 
Alesi
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 juli 2012

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

27 april 2013

Ja dat zeker, de bal ligt nu weer bij mij, ik hoop dat ze er weer 5 maanden over doen om te reageren.
De mooiste Leren babyslofjes van BabySteps in de meest unieke collecties vanaf 2012.
 
henze
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 februari 2010
Locatie: winschoten
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

11 mei 2013

Ik heb nu weer iets anders met hun aangezien ik niet leef van mijn webwinkel en op het minium zit. onder dat kortings bedrag van hun 14000 per jaar heb ik ze netjes een brief gestuurd dat ik volledige kwijtscheling verwacht aangezien ik onder hun eigen gestelde bedrag zit.. kijken hoe dat nu weer afloopt..

tot nu toe heb ik op email en post nog niets gehoord of gezien.
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

11 mei 2013

Ik heb nu weer iets anders met hun aangezien ik niet leef van mijn webwinkel en op het minium zit. onder dat kortings bedrag van hun 14000 per jaar heb ik ze netjes een brief gestuurd dat ik volledige kwijtscheling verwacht aangezien ik onder hun eigen gestelde bedrag zit.. kijken hoe dat nu weer afloopt..

tot nu toe heb ik op email en post nog niets gehoord of gezien.
Hoe kom je bij volledige kwijtschelding?

van 0 tot 14000 geven ze een korting. Ik geloof niet dat een volledige kwijtschelding voor bestaat. De 14000 is de grens van waaraf je korting krijgt die kan oplopen tot een maximaal %. Dat % is geen 100%.
 
henze
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 februari 2010
Locatie: winschoten
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

11 mei 2013

effe proberen uit te leggen..

dit staat op de site


Verzoek tot vermindering van de heffing 2013

Uitsluitend als uw verzamelinkomen in 2011 of 2012 lager was dan € 18.880,-
Uitsluitend mogelijk voor eenmanszaken, vof's samen met levenspartner, bv's met één eigenaar / aandeelhouder. Binnen zes weken na ontvangst van de oorspronkelijke nota.
Toelichting


op een gegeven moment staat er dat je minder dan 18000 25 % korting en dan vanaf 14000 je 50 % korting krijgt. en voor 2012 had ik minder dan 14000 dus dan kun je er van uit gaan dat je 75 % korting krijgt of meer als ik hun redenering volg. . dus ik heb gewoon gevraagd om volledige kwijtschelding nee heb je ja kun je krijgen.

maar hun kennende duurt het langer dan 6 week ..dus stuur ik hun daar na weer een herindering doen ze niet dan stuur ik een brieft met daar in dat als ze niet reacheren binnen 2 week ik er van uit ga dat ik volledige kwijtschelding heb.

zo iets effe overleggen met mijn jurist hoe is het dan aan kan pakken..

toch wel makkelijk als je een hebt in de vrienden kring..
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl
 
Joris
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 december 2011

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

20 mei 2013

Ik heb afgelopen jaar veel gezeik met HBD en haar incassobureau gehad.
Ons bedrijf is verhuisd naar een andere locatie. Dit alles doorgegeven aan KvK, bank etc etc

Nu blijkt dat het HBD de factuur naar het oude adres heeft gestuurd dit ondanks het feit dat mijn wijziging op factuurdatum allang bij KvK was doorgevoerd. Hier heeft HBD geen boodschap aan; zij werken met een KvK bestand van een bepaalde datum en updaten deze niet voor elke bill run.

Ik kwam hier pas achter nadat het incassobureau de, inmiddels met incassokosten verhoogde, factuur naar het nieuwe adres heeft gestuurd. Omdat het bedrag geen uren werk en frustratie waard is heb ik, na het opeisen van het dossier + originele factuur etc, gewoon betaald.

Goed om te horen dat we als webwinkeliers geen last meer hebben van deze organisatie.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

21 mei 2013

Wij hebben afgelopen week een brief gehad, (via hun incasso bureau) waarin ze zelf met een 50% regeling komen voor betaling met kwijtschelding .. Wij hebben meerdere malen bezwaar ingediend.
(voor incasso ingeschakeld was) maar nooit reactie gehad tot er ineens incasso brief was.

Ze bieden dus 50% korting op de incasso kosten aan, lol.
we hebben nu een brief gestuurd dat ze eerst maar eens inhoudelijk op bezwaar moeten reageren.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.