Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
mascha_hoi
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 december 2011
Contacteer:

Hoofdbedrijfschap Detailhandel

31 maart 2012

Kent u de wet goed en kunt met deze wet er voor zorgen dat de hbd geen facturen meer verstuurd naar webwinkels dan hoor ik dit graag.

ik vindt het niet rechtvaardig dat elke kleine webwinkel bezitter een factuur van 79 euro of meer krijgt, en dat daar geen acties tegenover staan die ook werkelijk zorgen voor een omzet verhoging.

De hbd weet veel argumenten naar voren te brengen waarom ze wel vinden dat ze bestaansrecht hebben maar er is geen enkel argument die niet al door een andere organisatie wordt geregeld.

de hbd werkt voor webwinkels. Laat dan deze zelfde webwinkels beslissen over het bestaansrecht van deze organisatie en niet de hbd zelf of een wet die stamt uit een tijd dat webwinkels nog helemaal niet bestonden.

Wat ik ook graag wil weten is hoeveel geld er binnenkomt en hoeveel ze meer krijgen nu webshops en webwinkels als paddenstoelen uit de grond schieten.
wat verdienen de directeuren en houden ze zich aan de "Balkenende norm"

Weet je meer te vertellen over deze ambtenaren organisatie dan hoor ik het graag.
ze werken voor webwinkels maar ik heb nog nooit de vraag van hun gehad wat ze voor mij kunnen betekenen. natuurlijk krijg ik wel een rekening.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

31 maart 2012

Ik zou kamerleden gaan mailen ( van alle partijen )

Volgens mij zijn ze bezig verplichte bedrijfs schappen tegen het licht aan te houden, maar dat zal we weer jaren duren voordat het geregeld is.
 
kturfboer
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 oktober 2011
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

13 april 2012

Ben benieuwd of je al actie heb ondernomen?

Ik heb voor 2011 een bezwaarschrift geschreven, omdat ik ook van mening ben dat ik het niet hoef te betalen. Ook ik vind inderdaad dat ze niets voor webwinkels doen, tevens spreken ze over filialen, dat heeft een webwinkel gelukkig niet.

Mijn bezwaar is afgewezen (natuurlijk), maar ik heb daarop weer een bezwaar geschreven opgesteld door mijn jurist. Ben benieuwd wat er uit komt.

Het is mij eigenlijk niet om het geld te doen, want de inderdaad 79 euro is de moeite per jaar, maar als het geen meerwaarde geeft aan de onderneming is het zonde en principe werk.

Ben benieuwd wie er meer ervaring mee heeft.
Gave Actie - alles voor de beste prijs en hoogste service
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

13 april 2012

Bijdrage voor HBD en KVK worden al afgeschaft, dus zonde van je moeite zou ik zeggen.

Maar als dit bedrag al een drempel zou vormen voor je bedrijf, dan moet je je afvragen of je bedrijf überhaupt wel levensvatbaar is.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

13 april 2012

Pas onlangs heb ik mijn HBD-bijdragen van de voorbije jaren betaald. En enkel en alleen omdat de kosten van een advocaat en procedures hoger zijn dan de bijdragen plus aanmaningskosten.

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) betekent nul komma niets voor webwinkels. Pas toen hoofdsponsor Albert Heijn ook iets "aan internet" ging doen, werd internet voor het HBD ineens "spannend". Dan is het plots "cross-channel" en daaraan mag wel voor een paar ton verspijkerd worden.

Administratief is de puinzooi bij het HBD puur ingericht op cashen: schrijf één webwinkel in met drie handelsnamen en je krijgt direct drie facturen.

Inderdaad: als je die € 79 per jaar niet kunt opbrengen, dan ben je een zielepoot. Maar als je die € 79 enkel en alleen betaalt voor de borrel van de directie van het HBD met de directie van Ahold, dan ben je een sukkel!
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

26 april 2012

Vandaag weer de rekening ontvangen. Je weet dat je moet betalen, maar het blijft een vreemd gevoel. Laat ik het maar vergelijken met de maffia heffing. "Wil jij iets verkopen? Dan houden wij ons handje op."

Als je dan belt over wat ik er precies voor koop. Dan krijg je het standaard verhaal over dat ze iDEAL hebben ontwikkeld en dat ze zich nu "inspannen" voor de veiligheid in webwinkels voor consumenten. Als je er dan concreet op in gaat en hoe ze mij kunnen helpen mijn webwinkel veiliger te maken, blijkt dat niet de functie van het HBD te zijn. Ik moet het in een groter verband moet zien. Ja ja dan ken ik er nog wel een paar.

Het is hoog tijd dat dit soort praktijken stoppen. Ik snap totaal niet wat de meerwaarde is van het HBD, en heb geen idee wat ik koop voor mijn bijdrage elk jaar. Ik vind het belachelijk dat je buiten de facturen die je ontvangt nooit iets hoort van deze club en dat je ze moet bellen om te vragen wat ze eigenlijk voor je doen. Het is zonde om je er te druk om te maken, want het is "maar" 89,95, maar het blijft een vervelend gevoel.
 
Zonnig
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 mei 2012

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

28 augustus 2012

Ik ben nog niet eens gestart met mijn webwinkel en ik maak mij al druk. :) Niet vanwege de kosten, maar wel vanuit het principe.

Tijdens het marktonderzoek gebruikte ik ook data van het HBD. De data waren heel minimaal en bleken niet overeen te komen met de realiteit. Zo waren ze bij hun berekening niet uitgegaan van webwinkels, maar namen ze ( zoals ik kon ontdekken ) alleen de fysieke winkels mee in hun onderzoeken. Ze namen de webwinkels ook niet mee in hun data. Dus ik moest het e.e.a. toelichten in mijn ondernemingsplan.
Ook was het e.e.a. niet up-to-date en ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij een branche-organisatie die wel uitvoerig onderzoek had gedaan en die wel actuele cijfers had.

Niet alleen moet ik ca. 79, exl. btw betalen, ik moet ook nog eens 70,- bestemmingsheffing betalen. Het blijkt dat die bestemmingsheffing moet worden betaald vanwege de onderzoeken die zij hebben verricht. Welke onderzoeken ? Ze zijn verouderd, richten zich op de fysieke winkels en zijn direct te linken aan de gegevens die zij hebben ontvangen van de inschrijvingen etc. Maar reken eens uit....................aantal detailhandelaren x 70,- Is zo'n onderzoek nou echt zo duur ???
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

29 augustus 2012

Je kan hier gaan zitten klagen, maar je kan ook bezwaar aantekenen, krijg je de volgende keer een lagere heffing. De BTW die ik telkens moet afdragen is veel vervelender en van dat geld wordt ook van alles van gedaan waar ik niks mee heb, maar dit soort dingen horen nu eenmaal bij het ondernemen.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Tanya
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 augustus 2011

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

29 augustus 2012

Ach, je begint er niks tegen. Ik val ook nog onder een ander hoofdbedrijfsschap, en daar betaal ik eigenlijk om actief tegengewerkt te worden in mijn bezigheden... ik heb me er ooit wel druk over gemaakt, maar vind het nu zonde van de moeite.
Ik hoop wel dat ze het snel afschaffen trouwens! Daar was afgelopen jaar sprake van, maar daarna bleef het akelig stil.
 
henze
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 februari 2010
Locatie: winschoten
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

30 augustus 2012

waarom betalen jullie maar 70 euro ik betaal elkjaar 150 euro om dat ik een dierenzaak heb volgens hun
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl
 
Note
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 augustus 2012
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

30 augustus 2012

Ik ga dit even volgen. Las hierboven dat het afgeschaft gaat worden. Iemand die hier iets meer over weet inmiddels?
 
Mooiweer
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 april 2011
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

31 augustus 2012

Wij maken standaard elk jaar bezwaar. Doen ze ook nog wat voor hun geld :D
Ik moet zeggen, de laatste 2 jaar hebben wij hierdoor wel een correctie nota gekregen, waardoor wij minder hoefden te betalen. Dus het kan geen kwaad om bezwaar in te dienen. Hou wel rekening mee dat het wel een half jaar kan duren voor je antwoord van ze krijgt. Tot het antwoord hoef je in ieder geval niet te betalen.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

31 augustus 2012

Bij mij zijn ze nog bezig met me bezwaar over 2010. Ik heb daar verklaard, dat ze openlijk mij in mijn wielen rijden door radio commercials te betalen, waar men in oproept toch vooral naar de fysieke winkel te gaan.

Ik heb daarbij aangegeven, dat ik op grond daarvan volledig kwijtschelding verwacht. Ik wil immers niet mee betalen aan een bedrijf, dat niet alleen mijn belangen niet behartigd, maar zelfs aantoonbaar schaad.

Blijkbaar is dat een moeilijk bezwaar voor ze, ik heb dus al 2 jaar niets 'hoeven' betalen aan ze en nog geen reactie op het bezwaar gekregen.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

31 augustus 2012

Bij mij zijn ze nog bezig met me bezwaar over 2010. Ik heb daar verklaard, dat ze openlijk mij in mijn wielen rijden door radio commercials te betalen, waar men in oproept toch vooral naar de fysieke winkel te gaan.

Ik heb daarbij aangegeven, dat ik op grond daarvan volledig kwijtschelding verwacht. Ik wil immers niet mee betalen aan een bedrijf, dat niet alleen mijn belangen niet behartigd, maar zelfs aantoonbaar schaad.
Geniaal argument, niets tegen in te brengen :!:

Dit maakt mijn weekend goed :lol:
 
Note
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 augustus 2012
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

01 september 2012

Blijkbaar is dat een moeilijk bezwaar voor ze, ik heb dus al 2 jaar niets 'hoeven' betalen aan ze en nog geen reactie op het bezwaar gekregen.
Toekennen zou een precedent werking hebben. Misschien zijn ze daar bang voor. :D
 
Konino
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 april 2011
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

24 september 2012

Denk dat ik volgende keer ook maar eens bezwaar ga indienen. Ook wij worden gerekend onder dierenwinkel. Ze maken vrolijk reclame dat je naar een dierenwinkel moet gaan! En daar betaal ik dan €150 voor.

Het gaat er niet om dat ik het wel of niet kan betalen. Maar besteed liever €150 extra in adwords ofzo dan maak ik tenminste reclame voor mijzelf.
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..
 
vv77
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 november 2011

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

16 januari 2013

Kent u de wet goed en kunt met deze wet er voor zorgen dat de hbd geen facturen meer verstuurd naar webwinkels dan hoor ik dit graag.

ik vindt het niet rechtvaardig dat elke kleine webwinkel bezitter een factuur van 79 euro of meer krijgt, en dat daar geen acties tegenover staan die ook werkelijk zorgen voor een omzet verhoging.
Het is mi een verkapte belasting en dat hoeft geen doel te hebben dan simpelweg innen ...
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

16 januari 2013

ah je doet het overal.....
 
henze
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 februari 2010
Locatie: winschoten
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

23 januari 2013

even een vraag is dit nu af geschaft of niet ?
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

23 januari 2013

Goede vraag, ik heb het in ieder geval dus nog steeds niet hoeven betalen. Nog steeds nooit meer iets gehoord van ze, na mijn bezwaar.

Geen factuur, geen herinnering, geen reactie, niets....
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Alesi
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 juli 2012

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

23 januari 2013

Goede vraag, ik heb het in ieder geval dus nog steeds niet hoeven betalen. Nog steeds nooit meer iets gehoord van ze, na mijn bezwaar.

Geen factuur, geen herinnering, geen reactie, niets....
Hoelang geleden heb je bezwaar gemaakt?
ik heb ook bezwaar gemaakt eind november, ook nog niks gehoord.
De mooiste Leren babyslofjes van BabySteps in de meest unieke collecties vanaf 2012.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

23 januari 2013

Meteen toen ik de nota voor 2010 kreeg. Weet ik niet precies meer, wanneer dit was.

Toen kreeg ik nog een herinnering. Gaf ik aan, dat ik een bezwaar had ingediend en ik daar toch echt een reactie op verwacht. Gaven ze nog aan zo spoedig mogelijk te reageren.

Vervolgens in 2011 nog een nota gezien. Gaf ik weer aan, dat ik nog een bezwaar had lopen.

Toen werd aangegeven dat ze alle facturen op zullen schorten, tot het bezwaar behandelt is.

Sindsdien nooit weer wat vernomen... Houden zo!
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Ludger
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 juli 2012

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

01 februari 2013

Ik had gelezen dat de heffing in 2014 verdwijnt: http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/20 ... t-in-2014/
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

02 maart 2013

Vandaag mijn HBD heffing 2013 ontvangen. Het schijnt het laatste jaar te zijn. De heffing is €110 en ik krijg €88 korting, waardoor mijn heffing op €22 uit komt.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

02 maart 2013

Ik verdom het ook maar 1 cent aan die oplichters te spenderen. Ben ook moe bezwaar aan te tekenen. Die werd wel gehonoreerd ieder maar ik ben moe ieder jaar weer tijd eraan te verspillen. Wat denken ze wel niet! Hyena's zijn het
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

02 maart 2013

Vandaag mijn HBD heffing 2013 ontvangen. Het schijnt het laatste jaar te zijn. De heffing is €110 en ik krijg €88 korting, waardoor mijn heffing op €22 uit komt.
hoe heb jij die korting voor elkaar gekregen?
Ik kreeg hem vandaag, 110 euro, zonder korting :?
 
Mooiweer
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 april 2011
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

03 maart 2013

Vandaag mijn HBD heffing 2013 ontvangen. Het schijnt het laatste jaar te zijn. De heffing is €110 en ik krijg €88 korting, waardoor mijn heffing op €22 uit komt.
Hier ook een korting van € 88,00, waarom? geen idee, maar ik vind het goed.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

03 maart 2013

Er zit een folder bij waarin staat hoe dat werkt. Je krijgt 50% korting als je verzamelinkomen (dat waar je inkomstenbelasting over betaalt) onder de €18.880 zit, 80% korting als het onder de €14160 zit. Veel starters en kleine webwinkels zullen hiervoor in aanmerking komen. Ik hoefde het maar 1x aan te vragen en krijg nu voor het 2e jaar op rij korting. De aanvraag duurt wel heel lang en de korting ging bij mij het volgende jaar pas in, dus als het HBD per 2014 inderdaad wordt opgeheven, dan heeft korting aanvragen weinig zin meer. Niet betalen lijkt me niet verstandig. Het betreft een wettelijk opgelegde heffing met flinke kosten als je niet op tijd betaalt. Even doorbijten nog. Geen idee of het aanvragen van korting of bezwaar maken recht op uitstel van betaling geeft.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
michielvd
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 februari 2013

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

04 maart 2013

Gelukkig wordt deze organisatie eind 2013 opgeheven.

En om nog even in te gaan op de terechte klachten dat ze niets voor webwinkels doen (sterker nog, je wordt door HBD als webwinkel actief tegengewerkt): ik ken diverse 'traditionele' winkels en ook die hebben een bloedhekel aan dit dubieuze clubje.

Als ik de factuur voor 2013 ontvang (nog niet gezien) ga ik denk ik uit principe ook in bezwaar. Schandalig dat ze deze organisatie niet in 2000 al hebben opgeheven.
 
Parfoem.nl
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 maart 2013

Re: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

06 maart 2013

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zich hier boos over maakt, heb me net bij de kvk ingeschreven en na mijn inschrijving bleek ik ineens dus 110 ofzo te moeten gaan betalen om een kleine webshop op te zetten. Dat deed mij erg twijfelen of ik hier wel mee door zou moeten gaan, immers is die HBD bijrage dan het grootste risico van het openen van die webshop en dat zonder er ook maar iets voor terug te krijgen...

Maar het maakt me weer blij te horen dat deze waarschijnlijk eind dit jaar word opgeheven. Heeft iemand misshien wat meer info over hoe zeker dit is?