Webwinkel als hobby, verplichtingen?

1
Hallo,

Ik heb even zitten kijken op dit forum, maar ben eerlijk gezegd nog niet zoveel wijzer geworden.

Ik ben van plan een webwinkeltje te beginnen, gewoon als hobby.
Ben ik dan verplicht me in te schrijven bij de KvK?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Met vriendelijke groet,

xCCx

2
Nee dat is niet verplicht. Als het een hobby is dan kun je het zonder KVK inschrijving doen. Eventuele inkomsten geef je eens per jaar op bij je inkomsten belasting als inkomen uit overige werkzaamheden.

3
ter aanvulling:

Mochten de inkomsten substantieel zijn (zeg maar meer dan 20-25% van je netto inkomen) dan wel even aanmelden bij de KvK.

Maar in het begin hoeft het nog niet en zeker nu nog niet aangezien we bijna aan het eind van het jaar zitten.

4
eentje schreef:ter aanvulling:

Mochten de inkomsten substantieel zijn (zeg maar meer dan 20-25% van je netto inkomen) dan wel even aanmelden bij de KvK.
Zelfs dan is het niet verplicht. Er zijn genoeg mensen die met hun hobby redelijk wat verdienen. Neem de postzegelverzamelaars. Verplicht is het niet.

Wel kan het flinke belastingvoordelen opleveren om je in te schrijven als je er veel tijd aan kwijt bent en een flinke winst maakt met je hobby.

Juridisch kan het verschillend zijn maar dat is van veel meer factoren afhankelijk dan enkel de inkomsten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
regels zijn iets aangescherpt... volgens de letter van de wet moet een ieder die deelneemt aan het economisch verkeer als verkoper zich in laten schrijven bij de KvK...

Praktisch gezien zou dit betekenen dat wanneer je meerdere keren per jaar iets via marktplaats of ebay verkoopt je ook al ingeschreven moet staan bij de KvK en dan ook een btw nummer etc. daarom hanteert de KvK en de belastingdienst een soort van minimum.

6
hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties!
Ik wil namelijk een winkel starten bij mijnwebwinkel.nl
en had hun dezelfde vraag voorgelegd..
zij hadden me weer naar de kvk zelf doorgewezen, dus vandaar dat ik er niet helemaal uitkwam.

7
Het is natuurlijk wel zo dat je aan de hand van een KVK nummer als webwinkel te traceren bent.
Voor veel mensen dan dit een rede zijn om eerder bij je te kopen, omdat ze je gegevens kunnen achterhalen.
Daarnaast kost het je slechts een paar tientjes per jaar, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.
Merkkleding tot 70% goedkoper dan in de normale winkel --> www.kledingmerkenoutlet.nl

8
En daarvoor moet je een topic van een jaar oud kicken? :?
Zeke Internet Services - www.zeke.nl

Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!

10
Graag eerst even nadenken voordat je mijn post wilt ontkrachtigen..

De boodschap van de kicker is, hoop ik, bij iedereen hier basiskennis. Het is al vreemd dat er een topic voor gekickt wordt, laat staan dat je er een nieuw topic voor gaat openen.
Zeke Internet Services - www.zeke.nl

Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!