Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Papiri
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 januari 2010
Locatie: Regio Eindhoven
Contacteer:

Webwinkel opstarten en dat serieus nemen (tips?)

25 januari 2010

Ik ben nu een aantal weken bezig met het opstarten van mijn webwinkel. Nu hoor ik om me heen vooral dingen als 'start gewoon daar en daar een shop en zet er al wat dingen in, kun je morgen al open!' en 'wat ben je allemaal aan het doen dan dat je niet gewoon meteen open kan?'

Nu ben ik gewoon allerlei zaken aan het uitzoeken en aan het opzetten. Bijvoorbeeld een boedkhouding, administratie (de exacte regels, mappen klaar voor gebruik etc.) Ook verdiep ik mij in verschillende soorten software omdat ik niet na 2 maanden wil verhuizen omdat het me niet bevalt, daar sluipt stiekem toch ook wel wat tijd in. Nu ja, er zijn eigenlijk veel dingen waar ik mee bezig ben en die ik graag goed wil doen vóór ik open ga. Het verbaast me enorm dat mensen dat niet nodig vinden terwijl ik weet dat ze liever kopen op betrouwbaar ogende sites waar alles prima werkt.

Hoe is dit bij jullie gegaan, het opstartproces? Ik vind het namelijk zo vreemd dat mensen zeggen 'och open dat morgen gewoon', alsof je dat bij een gewone winkel zou doen; pand kopen en de deur openzetten voor klanten, zonder verdere voorbereiding. Ik merk gewoon dat het erg onderschat wordt, als het als ondernemen wordt gezien, als je het serieus aan wil pakken. Maar ik denk maar zo; ik kan maar 1 keer een eerste indruk achterlaten bij mijn toekomstige klanten dus als ik openga wil ik dat alles goed werkt en er goed uitziet, professioneel ook en niet alsof ik het tussen de was door even in elkaar heb geflanst; van zakelijke kant tot ontwerp.

Hoe lang deden jullie over het opzetten van je shop (en wat voor shop heb je) maar vooral:

Heb je nog tips voor een beginner zoals ik! 8)
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

25 januari 2010

Trek je van de buitenwacht niets aan.

Dit zijn meestal juist diegenen die netjes 's morgens om half negen bij de baas op kantoor zitten en om vijf uur weer naar huis gaan en dan aan het eind van de maand hun centjes krijgen.

Jij word ondernemer, jij hebt nu de kans om het direct goed te doen.

Dus neem de tijd, schrijf een ondernemersplan, zet je wensen qua software op een rijtje en ga kijken welke software daaraan het beste voldoet.

Ga informeren bij groothandelaren/importeurs, neem dan gerust het ondernemersplan mee dan weten zij ook direct dat je serieus bezig bent.

Ga naar de KvK beginnersdag, vraag eventueel een gesprek aan, daarvoor zijn ze.

Vraag andere ondernemers naar hun ervaringen, hier op het forum of op bijvoorbeeld higherlevel.nl.

Doe het op jou manier, zodat je later niet kunt denken had ik maar niet naar hem/haar geluisterd. Ondernemen is een vak, een webwinkel is een onderneming of je het nu voor de hobby doet of voor het hoofdinkomen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
DoMagic
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 januari 2010
Locatie: Warmond
Contacteer:

25 januari 2010

Blijkbaar ken je heel veel doeners in je omgeving, maar je ben je zelf meer een denker. Je moet je als denker niet al te veel aan trekken van die opmerkingen.
Ga eerst je plan schrijven, ideeen uitwerken. Je webshop afgeschermd van buitenwereld opzetten, testen en verbeteren. Lanceer je webshop zodra jij vind dat die helemaal klaar is.

Zelf ben ik meer een doener. Een idee vormen, de ideale route uitstippelen hoe je denkt je idee/droom te realiseren. Daarna zo snel mogelijk van start gaan, rennen, vliegen over de uitgestippelde route. Soms ook vallen, polijsten en weer op staan. Leren van je fouten en steeds beter worden.

Doe waar je jezelf prettig bij voelt, als je eerst uitvoerig alles wil voorbereiden. Dan is dat zeer verstandig. Als doener wil ik je wel één advies geven, uit eigen ervaring: Blijf niet te lang stilstaan bij het finetunen van je webshop, als die nog niet LIVE is gegaan.

Punten en komma's kun je ook nog steeds aanpassen als je site live is voor bezoekers.
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]
 
Papiri
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 januari 2010
Locatie: Regio Eindhoven
Contacteer:

26 januari 2010

Bedankt voor de reacties.

Het is niet zozeer dat ik het me 'aantrek' in de zin dat het me onzeker maakt, maar het irriteert me wel een beetje af en toe :wink: Ik ben een denken in de zin dat ik wil dat het een succes wordt en ik denk dat een goede voorbereiding belangrijk is. Maar tegelijkertijd verlies ik het overzicht af en toe, met name wat software betreft. Ik heb nu veel systemen bekeken en weet simpelweg niet wat ik moet kiezen! Ik heb het van beide kanten bekeken; eerst een lijst met wat ik wil en gekeken wat daaraan voldoet, maar toen kwam ik er nog niet uit. Dan ben ik gewoon veel systemen eens gaan bekijken en vergelijken maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer! :roll:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

26 januari 2010

Door de bomen het bos niet meer zien herken ik maar al te goed.

Maar toch blijft de enige optie om op papier te zetten wat je precies allemaal wil van de software en daar ook waardes aan toe te kennen van belangrijk naar niet heel erg belangrijk.

Daarna kijk je naar de software en aan de hand van de lijst geef je deze punten. De software met het hoogst aantal punten wint.

Voor mijzelf vind ik het belangrijk dat het opensource is, een grote actieve community, iDEAL intergratie, modulair opbouwbaar en nog een paar andere kleinigheden.

Toen gaan zoeken en aan de hand van mijn waardes toegekend aan de verschillende punten kwam ik bij Zen Cart uit. Maar dat kan voor ieder ander anders uitpakken.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Papiri
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 januari 2010
Locatie: Regio Eindhoven
Contacteer:

26 januari 2010

We hebben ongeveer dezelfde eisen geloof ik :)

Nog wat andere eisen voor mij:

Wishlist (die ik in kan kijken)
Ideal/Paypal intergratie
Weblog intergratie (dus niet een link naar een extern blog)
Voorraadbeheer (zonder excel zoals bij mijnwinkel.nl)
Klantenbeheer
Coupons/kortingsacties
Mogelijkheid tot extra tekst bij bestelproces
Verschillend factuur/afleveradres ivm kado's
Nieuwsbriefregistratie
Facturen kunnen printen
Flexibele layout (in tegenstelling tot bijv. seoshop.nl)
Genoeg ruimte om te groeien dmv modules ed.


Ik kom vooralsnog bij Joomla/Virtuemart uit maar ZenCart heb ik ook nog niet definitief afgestreept.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

26 januari 2010

Zen Cart kan dat alles... blog kan alleen niet direct in zen cart maar er bestaat wel een mogelijkheid tot integratie met wordpress... hoe goed die is weet ik zelf niet aangezien ik deze nog nooit gebruikt heb...

Ik gebruik er meestal de EZ pages voor van Zen Cart zelf... is wel niet precies hetzelfde maar kan er wel alle informatie op kwijt.

Virtuemart kan ik niets over zeggen, heb ik nog nooit aangeraakt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
arjan
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 mei 2009
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

29 januari 2010

Een goede voorbereiding is het halve werk, roekeloos te werk gaan met een webshop kan leiden tot problemen en frustratie. Het 'snelle succes' blijft ook vaak uit in de eerste instantie, je moet zo'n zaak opbouwen. Vaak is dit voor veel mensen de reden om na een paar weken het bijltje erbij neer te gooien. Ik kan me wel voorstellen dat er een gegeven moment komt waarop je het beste gewoon van start kan gaan met de gegevens/vereisten die je op dat moment hebt. Vaak lopen zaken toch anders dan dat je je had voorgesteld, en blijkt bijv. dat klanten weinig doen met een nieuwsbrief, of juist behoefte hebben aan een beoordelingsformulier. Ik zou kiezen voor een flexibel pakket, en vanuit hier je zaak rustig op te bouwen.
www.izitoko.nl

Voor ondernemende geesten die iets te bieden hebben!
 
kookfreak
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 mei 2010

02 mei 2010

Webshop opzetten kost gewoon veel tijd als je het goed wil doen.
Contacten met leveranciers gaan moeizaam in het begin bijvoorbeeld.

verder welke boekhoudsoftware heb je nodig, welke webshop software. De content op je website zetten kijken wat de prijzen van de concurrenten zijn, kijken wat je marges kunnen worden uitzoeken welke producten je wil verkopen etc..

Het is echt heel normaal dat je er lang mee bezig ben.
Kost gewoon heel veel tijd. Ik ben zelf ook bezig ermee namelijk.

Je komt sowieso al frustrerende zaken tegen als groothandels en leveranciers die niet meewerken of niet reageren en zogenaamde consultants die je zogenaamd op weg kunnen helpen met je eigen bedrijf maar als het er op aankomt zijn het gewoon boekhouders of hypotheekverstrekkers die met dingen aankomen die je zelf al 20 keer bedacht had en eigenlijk dus helemaal niet kunnen helpen, behalve dan evetueel met geld uitgeven.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht