Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
moossie
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 augustus 2012

Facturen en marktplaats

27 augustus 2012

Ik ben van alles aan het uitzoeken hoe ik begin met starten met mijn webwinkel.
Ik zie het al hobby, maar dan wel offcieel.

Aanlevers, leveren hun kleding bij mij in, hun tweedehands kleding en ik verkoop ze door.
Aangezien ik al ervaring heb, weet ik dat verkopen via markplaatst het beste verkoopt.
Ik wil dus naast mijn webwinkel ook advertenties plaatsten op markplaats.
zonder altijd mijn link te plaatsten, want daar betaal ik ook weer voor.
Als iemand dat artikel dan wilt kopen, ben ik dan verplicht een factuur te maken?

En moet ik die factuur handmatig maken, of via de webwinkel aanmaken.
Moet dit per post mee, of mag het per email?

Ik wil eigenlijk dit niet doen, omdat iemand op markplaats iets tweedehands koopt en verwacht dan niet dat er een bedrijfje achter zit en gelijk een factuur krijgt.

Of is het beter alleen te verkopen via de webwinkel?
Want als ze via mp kopen, heb je geen voorwaarden?
Ik hoop dat jullie mijn vraag snappen.

Daarnaast nog een vraagje over facturen:
Moet ik ze altijd printen en meesturen als iemand via de webwinkel iets koopt?
Of mag het dan ook per email? Moet ik elke factuur ook voor mezelf bewaren voor de winkel? Of kan ik deze digitaal bewaren?

Nog een vraag:
Ik koop niets in, ik krijg kleding, eigendom blijft van de aanleveraar, maar zodra het verkocht is, zijn ze geen eigenaar meer. Moet ik dit ook aangeven bij de bd? Of alleen wat ik verkoop en dus de winst?

bedankt alvast.
 
Tanya
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 augustus 2011

Re: Facturen en marktplaats

27 augustus 2012

Ik zou bij een MP bestelling wel gewoon in de webwinkel een factuur maken, maar die alleen voor eigen administratie houden en niet meesturen met de bestelling. Zo houd je voor jezelf de administratie kloppend en correct. Voor verkopen via MP gelden de algemene voorwaarden van MP.

Voor wat betreft je administratie; digitaal of geprint, dat mag je zelf weten, zie ook: http://www.dezaak.nl/bewaartermijnen-vo ... 09058.html

Verder, BTW draag je af over het hele bedrag, loonbelasting betaal je alleen over de winst. Maar ga daar eens over met een accountant om tafel zitten, die kan het je precies uitleggen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Facturen en marktplaats

27 augustus 2012

Ik zou bij een MP bestelling wel gewoon in de webwinkel een factuur maken, maar die alleen voor eigen administratie houden en niet meesturen met de bestelling.
Als je het factuurstelsel hanteert (in plaats van het kasstelsel), is het daadwerkelijk uitreiken van de factuur wettelijk verplicht. Dat mag inderdaad digitaal, maar de factuur moet wel worden uitgereikt.

Verder denk ik dat je spoken ziet. Juist als je via Marktplaats verkoopt, kan een factuur helpen: je laat zien dat je er serieus werk van maakt, anders dan al die anderen die zwart bijverdienen. Kopers zien ook niet slechts een of andere Marktplaats-alias, maar een heus bedrijf. Dat bevordert klantenbinding, herhalingsaankopen en uiteindelijk bezoeken aan je webwinkel.
 
Tanya
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 augustus 2011

Re: Facturen en marktplaats

27 augustus 2012

Ik zou bij een MP bestelling wel gewoon in de webwinkel een factuur maken, maar die alleen voor eigen administratie houden en niet meesturen met de bestelling.
Als je het factuurstelsel hanteert (in plaats van het kasstelsel), is het daadwerkelijk uitreiken van de factuur wettelijk verplicht. Dat mag inderdaad digitaal, maar de factuur moet wel worden uitgereikt.
Hee, dat wist ik niet :) .
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
moossie
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 augustus 2012

Re: Facturen en marktplaats

05 september 2012

Ik heb de belastingdienst en het handboek ondernemen van de bld doorgenomen.
En ze zeggen dus dat je geen facturen naar particulieren hoeft te sturen.
 
vv77
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 november 2011

Re: Facturen en marktplaats

06 januari 2013

Als ik het goed begrijp op de site van de BD dan ben ik verplicht een factuur te leveren als ik lever aan een bedrijf of rechtspersoon bv stichting ed.

Als het aan particulieren is dan ben ik niet verplicht een factuur te geven.

Mijn vraag is dan wel hoe ik dat dan inboek in mijn boekhoudprogramma (easy admin).

Stel dat die klant terug komt hoe vind ik dan die bestelling ?

Ik zal het links of rechtsom toch moeten inboeken en dan heb ik toch de gegevens van de klant nodig.
 
Peer
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 december 2012
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Facturen en marktplaats

06 januari 2013

Het wordt mij niet helemaal duidelijk of je ook inkoopt of dat je die kleding gewoon gratis krijgt voor je ze door verkoopt. Maar mocht het geval zijn dat je ze "tweedehands" inkoopt, dan hoef je enkel belasting te rekenen over het winstbedrag dat je over de kleding maakt.
Dat heeft alles te maken met de "marge-regeling".

Waarschijnlijk wist je dit al maar goed, het kan geen kwaad om even gezegd te hebben.
 
moossie
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 augustus 2012

Re: Facturen en marktplaats

05 februari 2013

Hoi Peer,
dit wist ik al.

Het gaat idd om margeregeling.
Ik hoef ook geen facturen mee te sturen naar particulieren.

Nu vraag ik me nog steeds af hoe ik de factuur moet maken....
Kan ik ook handm. dit noteren in een kasboek bijv?

Probleem is ook dat als ik voor mijn eigen adm een factuur maak uit de webshop, dan kan het bedrag anders zijn. Soms verkoop ik via marktplaats met een anders bedrag als het in de webshop staat...
 
Tanya
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 augustus 2011

Re: Facturen en marktplaats

05 februari 2013

Zolang je factuurnummers maar oplopend zijn, mag je zelf weten of je het handmatig doet of op een andere manier.
 
moossie
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 augustus 2012

Re: Facturen en marktplaats

05 februari 2013

ok, maar mag je dan ook 2 facturen hebben lopen.
1 facturen voor marktplaats aankopen van klantjes, bijv: mp 1,2,3,4
1 administratie voor wbwinkel facturen: bijv: gewoon 1,2,3,4,
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Facturen en marktplaats

05 februari 2013

Ik heb facturen via de webwinkel, die hebben een andere, doorlopende nummering. Voor opdrachten en aankopen via MP maak ik een factuur met nummering 2013
 
Tanya
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 augustus 2011

Re: Facturen en marktplaats

06 februari 2013

ok, maar mag je dan ook 2 facturen hebben lopen.
1 facturen voor marktplaats aankopen van klantjes, bijv: mp 1,2,3,4
1 administratie voor wbwinkel facturen: bijv: gewoon 1,2,3,4,
Volgens mij is dat niet de bedoeling, maar ik weet het niet zeker.
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: Facturen en marktplaats

06 februari 2013

Ik heb 8 webwinkels en allemaal met een eigen reeks. Volgens mijn accountant geen probleem. Ik zou ook niet weten waarom de belastingdienst hier een probleem mee zou kunnen hebben. Als het maar netjes en overzichtelijk is toch?
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Facturen en marktplaats

06 februari 2013

Mijn man is accountant geweest en maakt nog altijd jaarrekeningen en dergelijke. Volgens hem is het ook geen probleem.
 
moossie
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 augustus 2012

Re: Facturen en marktplaats

07 februari 2013

ok thanks!!!!
 
Alexandra365
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 april 2013

Re: Facturen en marktplaats

11 december 2013

Ik zit even deze thread te lezen en met name het gedeelte of facturen aan particulieren, maar als ik op de website van de belastingdienst kijk lees ik dat factuur alleen aan zakelijke klanten verstrekt hoeven te worden tenzij het gaat om afstandsverkopen.
Een koper via Marktplaats, tenzij hij zijn bestelling komt afhalen, hoort dus wel een factuur te krijgen.