Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Alex
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 februari 2010

Webwinkel in het buitenland, maagzijn in Nederland

14 februari 2010

Binnenkort wil ik mijn Nederlandse bedrijf in Duitsland vestigen en er meteen een webwinkel bij openen. Het hoofdkantoor van het bedrijf bevindt zich vanaf de moment dus in Duitsland, ik word belastingplichtig in Duitsland, maar het magazijn voor in ieder geval de webwinkel zal in Nederland blijven.

Mijn vraag is tegen welke mogelijke zaken ik aan kan lopen.
Alle input is welkom!
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

14 februari 2010

De nederlandse fiscus zal betogen dat de webwinkel een nederlandse onderneming is dus inkomsten daaruit belast worden in nederland.

Verder zullen ze dwingen een btw nummer te nemen en de nederlandse btw te betalen.

m.a.w. het webbedrijf blijft nederlands hoe je het ook wend of keert
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Alex
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 februari 2010

15 februari 2010

Dat is apart, want ik heb zojuist een accountant gesproken die verbonden is aan een bureau dat ondernemers helpt ondernemen in Duitsland. Die zei dat een magazijn nog geen bedrijf is. En dat er dus, als er een keuze gemaakt is en het bedrijf het hoofdkantoor in Duitsland heeft zitten en daar ook afdraagt aan de fiscus, daar gewoon gevestigd is.

Een voorbeeld: Een Duits of Pools stucadoorsbedrijf dat z'n mensen in Duitsland of Polen uitbetaald, en hier in Nederland klussen verricht, is gewoon een Duits of Pools bedrijf. Met Duitse of Poolse auto's. Ze kunnen een magazijn met onderdelen hebben in Nederland waar ze spullen uit betrekken maar hun nationaliteit van onderneming is niet Nederlands.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

15 februari 2010

Het grote verschil is dat de duitse of poolse stucadoor een dienstverlener is met een duits of pools paspoort met een bedrijf in duitsland of polen.

Maar het is heel makkelijk opgelost, vraag de accountant dat op papier te zetten, met zijn handtekening eronder en of hij aansprakelijk is voor eventueel geleden schade.

Ik weet niet waar je woont of waar je gaat vestigen in duitsland maar neem anders contact op met het belastingkantoor in Nederland waaronder je valt en met het Finanzamt in de regio in Duitsland hoe zij dit zien.

Mijn ervaring met het Finanzamt (FA) is dat zij hier snel en kundig antwoord op kunnen geven. Sowieso is het handig om dat van te voren met het A af te stemmen zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

15 februari 2010

Kijk ook eens op de site van de belastingdienst met als zoekword wereldinkomen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht