Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

Pas begonnen met ondernemen, de belasting komt op huisbezoek

15 februari 2010

Hallo allemaal,

Ik heb nu sinds een tijdje een webwinkeltje (zo'n 3/4 jaar geleden ingeschreven bij de KvK en een btw nummer aangevraagd).
Nu kreeg ik een telefoontje van de belasting.
Ze komen op huisbezoek :shock:
De insteek van het bezoekje is:
Startende ondernemers vinden het prettig, als we een keer langskomen, zodat ze meteen een goede start kunnen maken en niet na 2 jaar erachter komen, dat hun factuur eigenlijk niet aan de eisen voldoet etc.
Heeft iemand hier ervaring mee ? :D
Ik heb eigenlijk geen idee, wat ik nu precies van dit bezoekje kan/moet verwachten.
Ik moet zorgen dat de gehele administratie aanwezig is en ik moet een formulier invullen of ik een deel van mijn administratie geautomatiseerd verwerk. Ook dat vind ik een beetje een vaag formulier.
Als webwinkel gebeuren er natuurlijk dingen in de administratie automatisch, zoals de voorraad en de factuurtjes uitprinten, maar of ze ook echt hierop doelen weet ik eigenlijk niet.

Maar goed, ik ben dus benieuwd of iemand zo'n huisbezoek heeft gehad en ik ben dus erg nieuwsgierig naar jullie bevindingen.
Bijvoorbeeld is het nu meer controlerend is of mag ik zelf allerlei vragen gaan stellen.... :roll:
 
kassie
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 januari 2010
Locatie: amstelveen

15 februari 2010

Als je dit niet helemaal vertrouwd dan zou ik maar even contact opnemen met het belastingkantoor,en hiernaar informeren,of dit een normale gang van zaken is,en misschien weet je nog de naam van dat persoon die je telefonisch hebt gesproken.

En ik zou zeker een identiteitspasje vragen als zie aan de deur staan.
 
DoMagic
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 januari 2010
Locatie: Warmond
Contacteer:

15 februari 2010

Deze bezoeken zijn redelijk nieuw van de belastingdienst en zeer waardevol voor startende ondernemers. Het is een nieuw project van de belastingdienst om beginnende ondernemers goed op weg te helpen.

Je hoeft niet zo zeer achterdochtig te zijn, in dit geval komen ze echt om jou te helpen en niet om misstanden te ontdekken of kansen om extra boetes op te kunnen leggen.
De BV Nederland is er bij gebaat als het goed gaat met de Nederlandse ondernemers. Gaat het goed met jou, dan gaat het uiteindelijk ook goed met de Belastingdienst ;)

Je zou misschien wel kunnen vragen of ze het bezoek schriftelijk voor je kunnen bevestigen. Zodat je zeker weet dat er ook echt een medewerker van de Belastingdienst bij je op bezoek komt.
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]
 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

15 februari 2010

Dank je wel voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad netjes een bevestiging gehad van de belastingdienst.
En het klinkt ook allemaal heel interessant. Althans ik kreeg het idee, dat ik ook vragen kon stellen enz. (En dat vind ik persoonlijk erg prettig, want ik wil het graag zo goed mogelijk doen allemaal en geen fouten maken).
Maar echt duidelijk is het niet voor me, wat ik nu precies kan/mag verwachten van het bezoekje. Dus ik was erg benieuwd naar ervaringen van andere.
Maar ik stel gewoon een vragenlijst op, met dingen die ik wil weten :lol: En ik zie wel of ik antwoorden krijg, of dat het toch meer een algemeen praatje is etc.
En als ze zouden controleren vind ik dat ook niet erg hoor. Ik heb niks te verbergen en als ik fouten heb gemaakt, dan kan ik die beter nu ontdekken dan over een jaar of 2 :?
Hoe dan ook ik ben erg benieuwd.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

15 februari 2010

Zorg alleen dat je alles bij de hand hebt of direct kan opzoeken.

Vooral belangrijk als je e-facturen verstuurd dat je van deze e-facturen een print hebt of als een bijvoorbeeld een PDF op een CD-ROM/USB Stick oid hebt staan.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

16 februari 2010

Dank je wel voor de tip.
Ik heb mijn hele administratie gewoon ook netjes in een map zitten.
Ik ben dol op computers, maar op de een of andere manier heb ik alles toch ook heel erg graag op papier staan. Dus ik print altijd 2 facturen uit een voor de klant en een voor mezelf :D En de facturen, die ik ontvang via e-mail van leveranciers print ik ook uit. Ha,ha ik ben echt zo'n printmiep :P
En ik zet mijn laptopje klaar, zodat ze ook eventueel kunnen kijken hoe ik werk en met welk programma etc. Maak een vragenlijstje en dan moet het goed komen denk ik zo.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

16 februari 2010

dan lijk je mij redelijk goed voorbereid. :)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

17 februari 2010

Ik hoop het in ieder geval. Ik ben in ieder geval erg benieuwd. :D
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

18 februari 2010

Ongeveer 1 op de 3 starters krijgt met zo'n bezoekje in de eerste 3 jaar te maken. Het is redelijk vrijblijvend en vriendelijk maar er wordt wel een officieel verslag van gemaakt.

Zie het inderdaad als iets positiefs! Je hebt nu alle tijd om vragen te stellen aan de Belastingdienst! Vanaf nu weet je de regels nog beter.
 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

18 februari 2010

Oh, dan heb ik eigenlijk best wel geluk, dat ik uitgekozen ben!
Ja, ik zie het ook zeker als iets positiefs en ik ben erg benieuwd naar het gesprek.
En ik zal zeker een heleboel vragen gaan stellen over regeltjes. Tot ze zeggen. Meid je tijd is om. Je hebt het vragen-limiet bereikt :shock:
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

18 februari 2010

Ik krijg visioenen met een pot thee en een rol digestive... :P
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Liam
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 december 2008

Re: Pas begonnen met ondernemen, de belasting komt op huisbe

19 februari 2010

Hallo allemaal,

Ik heb nu sinds een tijdje een webwinkeltje (zo'n 3/4 jaar geleden ingeschreven bij de KvK en een btw nummer aangevraagd).
Nu kreeg ik een telefoontje van de belasting.
Ze komen op huisbezoek :shock:
De insteek van het bezoekje is:
Startende ondernemers vinden het prettig, als we een keer langskomen, zodat ze meteen een goede start kunnen maken en niet na 2 jaar erachter komen, dat hun factuur eigenlijk niet aan de eisen voldoet etc.
Heeft iemand hier ervaring mee ? :D
Ik heb eigenlijk geen idee, wat ik nu precies van dit bezoekje kan/moet verwachten.
Ik moet zorgen dat de gehele administratie aanwezig is en ik moet een formulier invullen of ik een deel van mijn administratie geautomatiseerd verwerk. Ook dat vind ik een beetje een vaag formulier.
Als webwinkel gebeuren er natuurlijk dingen in de administratie automatisch, zoals de voorraad en de factuurtjes uitprinten, maar of ze ook echt hierop doelen weet ik eigenlijk niet.

Maar goed, ik ben dus benieuwd of iemand zo'n huisbezoek heeft gehad en ik ben dus erg nieuwsgierig naar jullie bevindingen.
Bijvoorbeeld is het nu meer controlerend is of mag ik zelf allerlei vragen gaan stellen.... :roll:
Wel ff opletten, de belastingdienst doet inderdaad staandaard dit soort bezoeken maar kondigt deze schriftelijk aan en niet per telefoon !!. Het kan dus maar zo een of ander admin. kantoor zijn dat zijn diensten probeert te slijten. En vergeet niet dat men zich moet legitimeren als belasting ambtenaar.
 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

19 februari 2010

Ik krijg visioenen met een pot thee en een rol digestive... :P
Zoiets zal het wel worden ja :P

@Liam, dank je wel voor je reactie. Maar zoals ik al schreef, heb ik ook een bevestiging van de afspraak gekregen. Ze hebben gebeld, om een datum te prikken met me en daarna kreeg ik netjes de brief thuis gestuurd. Dus in mijn geval vertrouw ik het volledig.
Maar het is wel goed voor iedereen, om te weten, dat er ook "oplichters" op deze aardbol rondwandelen.
 
cristallo
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 september 2009

20 februari 2010

Wij hebben laatst ook zo'n bezoek gehad. Prima bevallen. Als je goed weet waar je mee bezig bent en alles naar beste weten doet, hoef je nergens bang voor te zijn. Het gaat m.n. over procedures op marketing, inkoop, logistiek, administratieve verwerking en vastlegging. Dus puur hoe en wie alles doet.

Zij werken als het ware een checklist af om alles in kaart te brengen en wijzen op verplichtingen die (nog) niet goed gaan. Bij ons was alles picobello voor mekaar, dus het bezoek was een bevestiging dat we (wat dit betreft) goed bezig zijn.