Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Shushu
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Inkoop komt ongezien door de douane :(

12 september 2012

Mijn eerste voorraad voor mijn op te starten winkel is binnen! Ik zou blij moeten zijn en deels ben ik dat ook, maar tegelijkertijd heb ik een groot probleem.

Het pakje komt uit China en ik heb er bij de producent op gehamerd dat hij de factuur OP het pakje moest bevestigen. Dat heeft hij gedaan, in zo'n speciale envelop. Helemaal in orde, netjes gericht aan mijn bedrijf ipv aan mij persoonlijk, met de juiste bedragen erop... MAAR vervolgens zit er een douanepapier overheen waarop hij niet-kloppende waardes heeft ingevuld! "Toy", "gift", "$15". En nu heeft de douane de factuur niet gezien en mij niet belast. 't Is een klein pakje omdat het om kleine artikelen gaat, ze zullen wel gedacht hebben "Het klopt wel".

Ik baal nu als een stekker. Ik had dus WEL van tevoren aangifte moeten doen. Ik kwam er alleen niet uit hoe precies, en bij de Nationale Helpdesk Douane konden ze me niet verder helpen. Ik ontdek nu dat ik beter de Douane-telefoon had kunnen bellen (ik dacht dat dat hetzelfde was).

Wat nu? Is de verkoop van de artikelen nu straks illegaal? Kan ik alsnog achteraf aangifte doen? Wie heeft hier ervaring mee? :(
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

12 september 2012

Je kan ook achteraf aangifte doen, dat maakt allemaal niet zo veel uit. Beste bel je even met de Douane, zij kunnen je zo vertellen hoe of wat je moet doen.
 
Shushu
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

12 september 2012

Ok, dank je! Bel ik morgen even. Maar dan wel echt de douanetelefoon dit keer. Die Nationale Helpdesk Douane helpt erg weinig :P
 
Shushu
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Helaas ben ik er tot nu toe niet aan toegekomen de douanetelefoon te bellen. Telkens pas na vijven thuis van m'n werk afgelopen week. En helaas kom ik er net pas achter dat ze op ma t/m do tot 20.00 bereikbaar zijn. Zucht. Ik ging er automatisch van uit dat dit maar tot 17.00 zou zijn; stom van me.

Morgen ga ik dus bellen. Maar intussen heb ik vandaag een beetje ruzie gekregen op een verjaardag. Ik zat met de vrouw van de oom van mijn vriend (jaja) te kletsen over mijn webwinkeltje - zij is een ervaren onderneemster en accountant - en ik klaagde tussen neus en lippen door dat mijn leverancier de douanepapieren verkeerd had ingevuld, waardoor ik nu zelf achter de aangifte aan moet om de benodigde invoerrechten en belasting alsnog te betalen.

Ze was even stil en begon enorm te fronsen, om vervolgens te verkondigen dat ik helemaal geen belasting hoef te betalen. Invoerrechten ja, belasting nee. Dus ik zeg, nee inderdaad, ik moet het nu betalen en krijg het later terug, zegt zij weer, nee, je moet het helemaal niet betalen. Ik zeg, heb je wel eens geïmporteerd van buiten de EU?, zegt ze, ja, dat doet mijn bedrijf alleen máár. En ze zegt dat ze nog nooit btw over de inkoop heeft hoeven betalen/voorschieten. Ik hield vol dat ik had gelezen dat ik dat wel moest doen, en dat ik misschien op den duur een vergunning kan krijgen zodat ik die btw helemaal niet meer hoef te betalen en later terug te vragen, maar zij zegt dat dit echt niet waar is; dat zij vanaf het begin geen btw heeft hoeven te betalen over inkoop van buiten de EU en dat ik dat dus ook niet hoef te doen.

De discussie raakte aardig verhit... Vervolgens bemoeit mijn schoonvader, met wie ik het normaal echt supergoed kan vinden, zich ermee; hij riep tegen me dat zij HEAO heeft gedaan en dat het toch behoorlijk arrogant is van mij dat ik denk dat ik het beter weet. Ik zeg, volgens mij heb ik toch echt op het webwinkelforum gelezen dat ik die belasting in eerste instantie gewoon moet betalen; beginnen ze te klagen dat ik liever 'een stel leken op het internet' geloof dan 'familie die dicht bij me staat'. Nou, sorry hoor, maar zij is met haar diploma en ervaring toch niet heilig? Zij kan toch ook fouten maken? Maar nee, ik was arrogant dat ik dat dacht...

Als ik het mis heb, zal ik dat ruiterlijk toegeven... Maar ik dacht toch echt dat ik die btw in eerste instantie gewoon zelf moest voldoen?!

:( Ben er eerlijk gezegd best verdrietig van. Al heb ik het zelf mis... Niet tof als twee mensen zo overtuigd van hun gelijk tegen je gaan zitten schreeuwen dat je arrogant bent. En dan begint haar man - de oom van mijn vriend dus - als ik zeg dat ik morgen de douanetelefoon ga bellen, ook nog tegen me te mopperen dat de douane niets te maken heeft met de belasting. Diepe zucht.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Als je nu de volgende link even doorgeeft aan de familie:

:arrow: Aangifte doen als u goederen importeert uit niet-EU-landen

En de douane, ja dat is een onderdeel van de Belastingdienst. Kun je ook goed zien aan het logo.

Afbeelding
 
Peet
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 juli 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Ik vraag me af hoe moeilijk de belasting/douane er in de praktijk over doen.

Misschien zie ik het verkeerd maar als je geen belasting betaalt, kun je ook niks terug vragen aan het eind van het kwartaal. Dus betaal je de volle 19% i.p.v. de belasting over de winst.
Ik vermoed dat het verschil, in bedrag, niet zo heel groot is en dat ze een beetje een gedoog beleid hierdoor hebben.
Je maakt mij namelijk niet wijs dat de douane niet weet dat die containers vol met "gifs" allemaal voor de zakelijke markt zijn.

Dat het officieel niet mag geloof ik best, maar veel mensen (ja zelfs bij de belasting) lijken elkaar op dit onderwerp wat tegen te spreken.
 
Alesi
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 juli 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

tja, dat geld ook voor wel geziene bestellingen.

Stel je bestelt voor 1000 dollar en de verzender doet er een factuur bij van 800 dollar en de douane gaat ermee akkoord, en je krijgt later de factuur op basis van 800 dollar, dan kun je ook minder btw terug krijgen.

Je kan het wel aangeven, maar ja aan de andere kant zijn ze er ook voor om dit goed te checken.
De mooiste Leren babyslofjes van BabySteps in de meest unieke collecties vanaf 2012.
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Aan de andere kant heb ik wel eens een telefoontje van de douane gehad, of de inhoud wel klopte met wat men had opgegeven.
Mijn ervaring met de Chinezen is dat ze altijd een idioot laag bedrag en gewicht op de doos zetten, ook al vraag je van te voren uitdrukkelijk of ze de juiste gegevens willen opgeven.
Meestal geeft dat geen problemen, maar in dit geval kon je in één oogopslag zien dat het niet klopte, heb toen gewoon open kaart gespeeld en de factuur gefaxt. Ik moest toen wel wat meer betalen, maar ik vond het wel belangrijk om geen problemen te krijgen.
 
Alesi
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 juli 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

precies, ze bellen wel als ze denken dat het niet klopt.
Betalingsbewijs mailen en klaar.
De mooiste Leren babyslofjes van BabySteps in de meest unieke collecties vanaf 2012.
 
Shushu
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Als je nu de volgende link even doorgeeft aan de familie:

:arrow: Aangifte doen als u goederen importeert uit niet-EU-landen

En de douane, ja dat is een onderdeel van de Belastingdienst. Kun je ook goed zien aan het logo.

Afbeelding
Dat hoef je MIJ niet te vertellen... daarom was ik zo gefrustreerd door zijn bemoeienis. ;)

Ik heb net de douanetelefoon gebeld en ik moet met m'n pakje naar een douanekantoor gaan. Morgen maar eens eentje bellen. Zo te zien is 't kantoor in Amersfoort 't handigste voor mij. Ze raadde me De Lutte aan, maar da's veel verder weg en ligt langs de A1, niet echt bereikbaar via OV, terwijl ik daar wel afhankelijk van ben.

Hoop dat ze er niet moeilijk over doen dat ik alles al heb uitgepakt en gesorteerd in opbergdozen. Ik neem alles wel gewoon mee.

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ze geen idee had van het bestaan van vergunning artikel 23 omdat ze dat zelf waarschijnlijk nooit heeft hoeven doen, volgens mij heeft ze daar binnen haar bedrijf iemand voor. Zij doet alleen de financiële afwikkeling en krijgt alleen te zien dat ze geen inkoop-BTW hoeven voor te schieten. Heb m'n schoonvader ook maar even gesmst dat ik ondanks mijn 'misplaatste arrogantie' gewoon gelijk had. Gezeik allemaal.
 
pods-hosting
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 september 2012
Contacteer:

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Beste Shushu,

Ik vrees dat de oom van je tante van de neef van de nicht van je vriend gelijk heeft. Misschien niet leuk om te horen maar je kunt maar beter weten waar je aan toe bent voor het volgende feestje lijkt me. Wanneer je een pakje van buiten de EU ontvangt zit daar geen BTW op en dus geen belasting. Wel betaal je invoerrechten en dat is iets anders net als de D iets anders is als de BD. Ze werken natuurlijk nauw met elkaar samen en ze delen gezellig een logo maar het zijn toch gescheiden instanties die ieder met een andere (internationale) wet en regelgeving te maken hebben.

Natuurlijk is het niet zo aardig van de tante van je oom om zo tegen je te schreeuwen want met name accountant types nemen dit veel te serieus. Voor hen is het hetzelfde als dat je een touringbus niet van een fiets kunt onderscheiden. Voor een niet accountant is het natuurlijk één pot nat. Er komt een pakje uit het buitenland en je moet iets betalen aan een overheidsinstelling met een blauw logo waar een leeuw in zit.

Wat ik me overigens wel af vroeg maar ik heb daar dan ook geen ervaring mee is waarom je het niet gewoon hebt laten zitten. Jij kan er toch niks aan doen dat het formulier verkeerd was ingevuld? Het is aan de D om het pakje open te maken als ze twijfels hebben en dan krijg je een rekening op basis van wat zij denken dat het waard is. Ook al klopt dit voor geen meter mag jij gaan bewijzen dat het niet zo is. Dat is de omgekeerde wereld maar dat komt ook voor. Ik weet niet precies wat er in je pakje zat en hoeveel marge je gaat maken wanneer alles verkocht is maar het lijkt me dat een busritje naar het kantoor en alle tijd die daar in gaat zitten je zoveel kost dat je uiteindelijk niks meer verdiend. Ik denk dat nog de BD of de D jou dat aan zouden willen doen want we moeten hier in Nederland met zijn allen toch eerst echt geld verdienen voordat we gaan afdragen wat mij betreft.
Met vriendelijke groet, Wam
Schaalbare webhosting voor online shops http://www.pods-hosting.com
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Wanneer je een pakje van buiten de EU ontvangt zit daar geen BTW op en dus geen belasting.
Als jij geen BTW verlegging hebt dan moet je gewoon BTW betalen hoor. Wellicht het topic ook eens doorlezen.
 
pods-hosting
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 september 2012
Contacteer:

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Helemaal in orde, netjes gericht aan mijn bedrijf ipv aan mij persoonlijk,

Het gaat hier duidelijk om een bedrijf dus dan is er BTW verlegging wat overigens alleen van toepassing is binnen de EU.
Met vriendelijke groet, Wam
Schaalbare webhosting voor online shops http://www.pods-hosting.com
 
pods-hosting
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 september 2012
Contacteer:

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Ok, tante had toch geen gelijk en ik haal diensten en produkten door elkaar:

Btw bij export naar EU-landen
Als u diensten levert aan ondernemers in andere EU-landen, berekent de afnemer zelf de btw en betaalt deze in eigen land. Dit worden intracommunautaire diensten genoemd. U stuurt een factuur zonder btw, maar met de vermelding 'btw verlegd'. In uw aangifte geeft u de omzet aan en u vermeldt deze ook in uw 'Opgaaf intracommunautaire prestaties' ofwel Opgaaf ICP. Er is een aantal 'uitgezonderde diensten' waarbij u altijd Nederlandse btw in rekening dient te brengen. Raadpleeg hiervoor de site van de Belastingdienst.

Btw bij import uit EU-landen
Als u goederen of diensten inkoopt uit een ander EU-land, ontvangt u doorgaans een factuur met 0% btw. Dit worden intracommunautaire verwervingen genoemd. Bij diensten uit andere EU-landen staat op de factuur 'btw verlegd'. U dient zelf de btw over het factuurbedrag te berekenen aan de hand van het Nederlandse tarief. De uitkomst geeft u aan in uw btw-aangifte.

Btw bij import en export buiten de EU
Bij levering aan of afname van diensten van ondernemers in landen buiten de EU, moet u uitzoeken of de dienst in Nederland of in het andere land is belast. De Belastingdienst ontwikkelde hiervoor het hulpmiddel 'Diensten in en uit het buitenland' dat via de site is te raadplegen.

Let op! Bij import van goederen uit niet-EU-landen betaalt u btw bij de Douane. U kunt de Belastingdienst vragen om deze btw aan te geven in uw btw-aangifte in plaats van deze te betalen bij de Douane. De hiervoor vereiste vergunning kunt u aanvragen bij de Belastingdienst.
Met vriendelijke groet, Wam
Schaalbare webhosting voor online shops http://www.pods-hosting.com
 
Shushu
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Ok... waarom reageer je zo bestraffend als je zelf niet weet waar je 't over hebt..? Alles is nu volgens mij al wel besproken. Anders lees je inderdaad het topic even door voor je zo denigrerend reageert. Sorry hoor, ik ben een beetje chagrijnig van dit hele gedoe. Net weer mijn schoonvader aan de telefoon gehad, hij heeft inmiddels wat meer vertrouwen in me gelukkig en wil onze goede band niet kwijt, maar ik baal dat ik tijdens die hele discussie gisteren niet gewoon http://www.douane.nl erbij heb gepakt. Dan was de hele discussie klaar geweest en had ik geen ruzie gekregen omdat ik zo "arrogant" was. Zo'n zinloos gekibbel, het ging nergens over. Maar goed, daar kun jij ook niks aan doen.
Wat ik me overigens wel af vroeg maar ik heb daar dan ook geen ervaring mee is waarom je het niet gewoon hebt laten zitten. Jij kan er toch niks aan doen dat het formulier verkeerd was ingevuld?
Eh, omdat ik als net beginnende ondernemer niet direct illegaal bezig wil zijn misschien?
Ik heb niet alleen geen belasting betaald die ik toch terug krijg, ik heb nu ook geen invoerrechten betaald. Dat betekent volgens mij dat ik de ingevoerde artikelen niet zomaar mag verkopen binnen de EU.
Ik ben graag correct bezig en zie geen enkele reden om tegen de regels in te gaan. Daar heb ik op de lange termijn toch geen bal aan?
 
pods-hosting
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 september 2012
Contacteer:

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Je hebt helemaal gelijk!!!
Met vriendelijke groet, Wam
Schaalbare webhosting voor online shops http://www.pods-hosting.com
 
Shushu
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

17 september 2012

Haha, dankje. Sorry dat ik zo kribbig deed. Ik vind het gewoon zo zonde dat er ruzie is ontstaan om zoiets stoms. Ze heeft trouwens net wel haar excuses aangeboden in een mailtje. Ze had er geen idee van dat iemand anders in haar bedrijf die vergunning had geregeld.
 
aaron2
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 oktober 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

03 oktober 2012

Je tante of wie dan ook heeft het fout.
Onder de 150 euro hoeft er geen invoerrecht worden betaald maar wel de btw.
Behalve als je een verleggings regeling hebt bij de douane(art 23).

Mocht je iets invoeren onder 22.50 euro dan betaal je geen invoerrecht en btw. als het gewicht dan ook nog onder de 25 kg blijft.

In China doen ze er een lagere faktuur op de zending omdat ze dan geen uitvoerrecht hoeven te betalen
 
Shushu
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

18 oktober 2012

Gaat lekker hier.

De douanetelefoon verwees me door naar De Lutte of Duiven om alsnog aangifte te doen, en omdat ik even een achterlijk drukke periode + ziekte had heb ik nu net pas gebeld (nadat ik alsnog de douanetelefoon had gebeld om wat telefoonnummers op te vragen).. maar je kunt daar dus mooi geen aangifte doen. Ik ben alsnog afhankelijk van een expediteur. En daar zijn dan weer kosten aan verbonden.

Het wordt haast aantrekkelijk om het gewoon illegaal te doen en te gaan verkopen zonder aangifte als het allemaal zo moeilijk wordt gemaakt :(

-edit- Duiven verwees me door naar een nummer op Schiphol, maar daar zeggen ze dat er helemáál niks meer aan te doen is. Ik kan wel janken... zit ik nu met een voorraad waar ik helemaal niks mee mee kan of mag? :( :'(
 
Shushu
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

18 oktober 2012

Okee, nou wordt ie helemaal mooi. Ik liet het er niet bij zitten, dus ik heb opnieuw de douanetelefoon gebeld. Nu werd me verteld dat ik altijd nog schriftelijk bij de douane om een herziening van de waarde van het pakket kan vragen. Yes! Eindelijk! Maar ja, om dit voor elkaar te krijgen heb ik van PostNL een verklaring van geen bezwaar nodig. Zonder dat dingetje, toestemming van PostNL om contact op te nemen over mijn zending met de douane, kan ik niks. En PostNL zegt nog nooit van zo'n verklaring te hebben gehoord en dat ze mij deze niet hoeven te geven. Ze zeggen dat ik heus geen problemen krijg als ik niet alsnog betaal, dat is toch niet mijn probleem?! .... ??

Alle domheid die ik tot nu toe aan de telefoon heb gehad is echt te bizar voor woorden :(. Als zelfs mensen bij al die instanties het niet weten, wie dan wel? De douanetelefoon geeft mij telefoonnummers van kantoren die niets voor me kunnen betekenen, de douane op Schiphol weet helemaal niks maar dat weerhoudt ze er niet van om incorrect advies te geven, en de arrogantie bij PostNL slaat werkelijk alles...

Ik heb opnieuw de douanetelefoon gebeld en uitgelegd dat ze bij PostNL niet willen meewerken... nu zegt zelfs de douane dat ik het er dan maar bij moet laten zitten. :(
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

18 oktober 2012

Volgens mij hebben meerdere mensen het al lang aangegeven in dit topic, lekker laten gaan.
Er komen per dag duizenden pakketten de grens over waarover geen invoerrechten etc. over worden afgedragen.

Weet niet wat de waarde van de zending is maar ik kan me goed voorstellen dat de douane hier niet wakker van ligt. Als je zou bellen dat je een 40Ft container zonder invoerrechten hebt binnen gekregen dan hebben ze waarschijnlijk wel interesse :)
 
Shushu
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

18 oktober 2012

't Is een klein pakje, maar de waarde inclusief verzending is $800.

Krijg ik straks geen gezeik met de belasting als ik geen inkoop aan kan geven dan?
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

18 oktober 2012

Je hebt toch gewoon je inkoopfactuur? Of heb je alleen een sample invoice gekregen die bij de zending zat?
 
Shushu
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

18 oktober 2012

Ik heb de factuur die bij de zending zat, zowel op papier als vooraf digitaal ontvangen.. bedoel je dat?

De belastingdienst zal 't wel erg raar vinden dat ik geen BTW en invoerrechten heb betaald. Legaal is het natuurlijk niet.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

19 oktober 2012

De belastingdienst had de betaalde btw toch weer aan je terugbetaald, daar zitten ze niet mee. Als je nu wel de btw afdraagt die je klanten betalen is er voor hun niets aan de hand. Ze krijgen het geld binnen.
En je hebt je hele verhaal dat je gewoon niet kan betalen achteraf. Je hebt je best gedaan.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Inkoop komt ongezien door de douane :(

19 oktober 2012

De BTW zal de BD echt niet over inzitten, zoals PaulG aangeeft is dat meer een administratieve handeling dan dat het iets oplevert.

Je kan het zelf ook nog aangeven in je aangifte omzetbelasting, ingekocht buiten EU en dan haal je het even later bij betaalde OB er weer af.

Het enige punt is dat er eventueel invoerrechten betaalt zouden moeten worden, maar als dat niet het geval is voor jou waar dan is er verder geen vuiltje aan de lucht.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht