Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dakota
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 september 2012

Vraag over import uit china, gift en commercieel gebruik

15 september 2012

Beste webwinkel forum,

Wat een fijne forum! Ik heb al veel antwoorden kunnen vinden op mijn vragen maar zelf nooit iets gepost of aangemeld. Heb me zojuist aangemeld en hoop anderen ook te helpen maar voor nu zit ik zelf in het leerproces van ondernemen. Na goede voorbereiding heb ik besloten vorig jaar om voor mezelf te beginnen. Ik heb een KvK nummer en ben BTW plichtig.

Mijn handel bestaat uit importeren van nieuwe (geen merk!) trendy en casual dames kleding die ik via mijn webshop verkoop. Ik heb tot nu toe 1 grote zending geïmporteerd en ben bezig om door de voorraad heen te raken. Mijn Chinese leverancier heeft mij een 'invoice statement' gegeven (een rekening of pakbon pakweg) waarop het aantal artikelen staat en waarde alleen staat daar niet mijn BTW nummer op. Dus ik hoop dat dat geen probleem is. Het is zover het enige inkoopfactuur die ik heb en kan aantone.

Ik heb van DHL netjes een factuur van de douane inklaringskosten, invoerrechten en omzetbelasting over de waarde op papier staan waar wel mijn BTW nummer op staat plus een paypal factuur van mijn betaling aan de leverancier van de kleding. Alles heb ik netjes voldaan.

Helaas heeft de leverancier het als 'gift' verstuurd maar ik heb gewoon invoerrechten moeten betalen. Kan dit toch een probleem zijn voor de belasting?

Wat als ik volgende keer weer een pakket kleding van boven de 500 euro ga importeren en de leverancier gaat het als 'gift' versturen. Moet ik dan alvast aangifte doen bij de douane voor de zekerheid? Mijn vraag is dus zal de belasting, ondanks dat ik alles betaal wat je moet betalen, moeilijk gaan doen om de 'invoice' van de leverancier waarop staat dat het voor 'personal use' is? Zo lijkt het alsof ik de belasting wil ontduiken wat ik absoluut niet doe.

Alvast bedankt!
 
Gebruikersavatar
OriDrory
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 juli 2013
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag over import uit china, gift en commercieel gebruik

05 juli 2013

Als jij voldaan hebt aan alle betalingen dan zullen er geen problemen ontstaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat de belastingdienst proceskosten gaat maken waar niks te halen valt.
Elke maandag een artikel voor jouw webshop: Waarom jij User Experience niet over het hoofd mag zien
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Vraag over import uit china, gift en commercieel gebruik

05 juli 2013

Wanneer de belastingdienst denkt dat het door de verzender opgegeven bedrag niet klopt (vanuit China nogal eens het geval) vragen ze om de betreffende betaling aan te tonen. Daarop wordt vervolgens de waarde vastgesteld en het bijbehorende invoerrechten/btw bedrag, waarvoor je een nota krijgt uitgereikt, meestal via de vervoerder die de inklaring regelt.
Wanneer bij de douane een pakket er doorheen glipt en niet of te laag wordt belast, hoef je daarover ook niet druk te maken. Particulieren zouden daar voordeel van kunnen hebben, als ondernemer moet je uiteindelijk toch btw afdragen/verrekenen zodat de staat krijgt waarop het recht heeft.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht