Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

Marktonderzoek

19 mei 2010

Dag,
wie van jullie heeft er ook (uitgebreid) marktonderzoek gedaan?
Waar hebben jullie naar gekeken? Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Ik ken mijn doelgroep tamelijk goed en kan sowieso een enquête verspreiden. Die heb ik al bijna klaar.
Wat doen jullie nog meer?
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

21 mei 2010

Niemand die een marktonderzoek heeft gedaan? :shock:
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

22 mei 2010

Nope... alleen een concurrentie analyse... en een eigen SWOT analyse...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

22 mei 2010

Nou ja, concurrentie-analyse is toch al een stuk marktonderzoek?

Ik ben nu aan het uitzoeken hoe en of ik mijn concurrenten kan analyseren. Ik kan er wel een verhaal over doen (zit nog wel een verhaal achter, zeg maar). Maar cijfers weet ik natuurlijk niet. :?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
evb
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mei 2010
Locatie: Enschede
Contacteer:

22 mei 2010

Onderstaand zomaar een paar ideeen (heb ze zelf al eens geprobeerd):

Is het mogelijk dat je wat besteld bij de concurrent?
M.b.v. google kunnen er soms krantenartikelen e.d. opduiken.
Via via kun je misschien een werknemer te spreken krijgen?
 
BeelduitHolland
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 februari 2010
Locatie: Groningen
Contacteer:

23 mei 2010

Ik ben nu bezig met het onderzoeken naar het opstarten van een andere webwinkel. Ik heb hiervoor (nog net voordat ze allemaal weg waren) een kennisvoucher (zie http://www.senternovem.nl/innovatievouc ... /index.asp ) twv € 2500,- binnengehaald. Voor dit bedrag laat ik een hogeschool marktonderzoek c.q.adviestraject doen. Zo hoef ik dat zelf niet allemaal uit te pluizen en zij hebben veel ervaring op dit gebied.

Met de uitkomsten daarvan ga ik verder de webwinkel opzetten (tenzij uit het onderzoek blijkt dat er helemaal geen markt voor is, maar daar geloof ik niet zo in... :D )
Beeld uit Holland- Leuke fotogeschenken voor aan de muur!
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

23 mei 2010

Wat een geweldig idee! Willen ze dat niet gratis doen, die studenten?
Bij mij op mijn opleiding waren ze blij met iedere praktijkopdracht. 8)
 
BeelduitHolland
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 februari 2010
Locatie: Groningen
Contacteer:

24 mei 2010

Wat een geweldig idee! Willen ze dat niet gratis doen, die studenten?
Bij mij op mijn opleiding waren ze blij met iedere praktijkopdracht. 8)

Nou, het wordt niet door studenten gedaan hoor, maar door bedrijven die gelieerd zijn aan een hogeschool. Het gaat dan vooral om kennisoverdracht. Vandaar dat de overheid hiervoor subsidies geeft, zo wordt het ondernemerschap (en dus kenniseconomie) gestimuleerd.
Beeld uit Holland- Leuke fotogeschenken voor aan de muur!
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

24 mei 2010

Oh ok! Ik hoop voor jou dat je er wat aan hebt. Heel mooi initiatief zo!
 
kookfreak
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 mei 2010

27 mei 2010

Ik heb zelf wel markt onderzoek gedaan. Ligt ook wel een beetje aan wat je verkoopt hoe makkelijk de cijfers te vinden zijn.

je kan kijken bij

www.hbd.nl
http://www.gfkrt.com/gfktemax/
www.cbs.nl

Hier kan je onder andere cijfers vinden voor hoeveel winkels er bestaan voor het product wat jij gaat verkopen en ook of die sector daalt of groeit. Er zijn ook wel gegevens te vinden voor webwinkels. Zoals bijvoorbeeld de groei van internet winkels in een bepaalde sector.

Ik zou er wel even goed een paar dagen voor uittrekken om alles goed te lezen en te zoeken en eventueel kan je ook met die organistaie bellen die kunnen je dan misschien informatie geven of doorverwijzen.

In feite heb ik het hele onderzoek zelf gedaan thuis vanaf de bank omdat alle cijfers in feite wel bekend zijn maar je moet ze alleen bij elkaar sprokkelen en het kost niets alleen wat tijd.

markt voor specifiek internet winkels is nog beetje lastig te vinden soms. Soms valt het onder de ambulante handel (dus ook wat ze op de markten en braderiën verkopen.

Toevallig had ik voor mijn specifieke sector echt veel cijfers uit een pdf bestand gehaald op de www.hbd.nl site waar alles in stond. Er stond nog net niet in wat voor kleur sokken de klanten aanhebben maar vedrer wel alles, wat ze verdienen waar ze producten kopen (in wat voor winkels) of ze impuls aankopen doen hoeveel ze gemiddeld uitgeven enzovoorts.

Je moet zelf maar eens goed rondneuzen op die 3 websites dan kom je al heel erg ver denk ik.

begin eens hier met dit grafiekje met laatste cijfers van de markten. Electronica zakt als een baksteen, telecom loopt als een tierelier, gevolgt door kleine huishoudelijk dingen zoals espresso machines enzo.

http://www.gfkrt.com/imperia/md/content ... nds_en.pdf

Daarna kan je de details er bijzoeken op www.hbd.nl

Er zit sowieso een licht groei in het totaal. Consumenten vertrouwen is met 0,8% gestegen en is al een half jaar in oplopende lijn volgens het CBS.