Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
BlueAngel
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mei 2010
Locatie: Zoetermeer

Wat zijn de eventuele gevolgen?

07 juli 2010

Hallo,

Ik zit even met een vraagje, misschien dat iemand er ervaring mee heeft, maar als je een webwinkel begint vanuit je eigen huis (koopwoning) wat heeft het voor gevolgen voor je gemeente belasting?
En als je parttime wilt doen kan je dan beter voor Eenmanszaak of BV kiezen?
Hoop dat iemand mij deze vragen kan beantwoorden.

Groetjes,

Angelique
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

07 juli 2010

Het heeft geen gevolgen voor de gemeentebelasting. Zie ook dit topic over webwinkel aan huis. Waar je wel in sommige gemeentes rekening mee moet houden is of het is toegestaan in de omgeving een bedrijf te starten. Niet alle gebieden zijn geschikt voor bedrijfsmatige werkzaamheden. In sommige gemeentes moet je toestemming vragen voor een bedrijf aan huis. In Nijkerk is een webwinkel vanuit huis een keer verboden.

Of je het parttime of fulltime doet heeft geen invloed op je keuze voor de ondernemingsvorm. De twee grootste verschillen tussen de eenmanszaak en de BV zijn aansprakelijkheid en fiscale eigenschappen.

Een BV, nadat deze echt bestaat en dat duurt meestal ruim een jaar na oprichting) is zelfstandig. Dat betekent dat bij een faillissement de BV zelf failliet is. De ondernemer hoeft dat dus niet te zijn. Die kan, naast de BV, ook andere bedrijven of privé zaken runnen die in dat geval buiten het faillissement blijven. Bij een eenmanszaak zijn de ondernemer en de onderneming samen een. Bij een faillissement van de ondernemer, of van de onderneming, is automatisch de andere ook failliet. En ben je dus met je prive en toekomstig vermogen aansprakelijk voor schulden.

Daarnaast zijn ze fiscaal verschillend. Bij een eenmanszaak betaal je inkomstenbelasting. Vergelijkbaar met loondienst maar als je aan voorwaarden voldoet vaak met extra voordelen.

Met een BV betaal je vennootschapsbelasting. Wat precies de consequenties daarvan zijn is vrij afhankelijk van je persoonlijke situatie maar als ik heel erg mag generaliseren en je me er niet op aanvalt als ik het in jouw situatie compleet mis heb, betekent dit meestal dat je met een BV bij een inkomen van pak em beet 70.000 of minder (meestal is de grens nog hoger) je veel meer belasting betaal als je een BV hebt, dan als je een eenmanszaak hebt. Echt duizenden euros.

Dus de BV is veiliger, heeft daarnaast nog kleinere voordelen (zoals de uitstraling, een BV klinkt veel professioneler) en nog veel meer van dat soort kleine details) maar een BV is bij een lager inkomen vaak fiscaal veel duurder. Je moet echt veel meer belasting betalen met een BV tenzij je echt boven die 70.000 winst komt. Vanaf een 100.000 winst is een BV weer fiscaal aantrekkelijker! (even afgerond).

Zie ook:
Ondernemer worden en webwinkel vanuit huis beginnen
 
BlueAngel
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mei 2010
Locatie: Zoetermeer

08 juli 2010

@admin
Dank je wel voor een duidelijker antwoord erop, ik heb zelf ook alvast gekeken bij de kvk en er zijn een paar die een bedrijf hebben vanuit huis, bij mij in de straat.
Je hebt het goed gezien hoor, me moeder zei bijna hetzelfde tegen mij, aangezien je inderdaad bij een BV veel meer belasting betaalt en het voordeligst voor mij zelf is waarschijnlijk toch een eenmanszaak, maar ik moet dan wel rekening houden met dat andere grote nadeel ervan. Maar ik laat me eerst ook nog verder informeren door de kvk zelf.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht