Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
linda_81
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 februari 2013

Ondernemer of hobby

18 februari 2013

Ik zit met een dilemma, ik ben 5 jaar geleden begonnen met een webshop waarin ik mijn zelfgemaakte kinderkamer artikelen verkoop (http://www.sweetfashion.nl), omdat ik het gelijk netjes wou doen heb ik mij ingeschreven bij de KvK. Ik had ook gehoopt dat ik het in de afgelopen 5 jaar zo voor elkaar zou hebben en dat ik een goedlopende webshop had. Maar ik heb ervaren dat dat erg lastig is naast een baan, inmiddels 2 kleine kinderen, huishouden en mijn werkzaamheden voor de sportvereniging.
In de afgelopen 5 jaar heb ik niet echt winst gemaakt, meestal draaide ik net genoeg om alle kosten te dekken. Nu heb ik de balans opgemaakt, de meeste 'klanten' die ik heb zijn familie en kennissen of mensen die reageren op advertenties op marktplaats. Ik heb af en toe wat bestellingen en ik ben echt geen 15 uur of meer per week bezig met de shop. Mijn verkoopprijs bestaat uit de inkoop van het materiaal en een soort uurloon, meestal ben ik veel langer bezig met een product dan wat ik bereken. Echt winst is dit dan toch niet? Ik beschouw het uurloon als winst omdat ik met mijn hobby bezig ben en ik het maken dus als ontspanning zie.

Ik twijfel nu of ik zal stoppen als ondernemer en verder zal gaan als hobby, ik weet dat een webwinkel verplicht is om zich in te schrijven maar als ik nu mijn producten op bijvoorbeeld marktplaats zet en een blog bij hou waar ik mijn producten toon zonder bestelknop? Mag dat dan wel? En mag ik er dan bij vermelden dat ik de spullen ook voor anderen maak tegen vergoeding van de materiaal en maakkosten?

Mocht het dan toch ineens goed gaan lopen (of ik krijg meer tijd) dan kan ik me toch altijd weer inschrijven?

Het klinkt allemaal een beetje krom denk ik (zeker in oren van 'echte' ondernemers) maar ik heb sterk het gevoel dat ik beter kan stoppen en hobbymatig door moet gaan alleen weet ik niet precies waarom, het enige voordeel wat ik me nu kan bedenken is dat ik niet meer ieder kwartaal aangifte hoef te doen (de administratie is ook niet mijn sterkste punt, geef ik toe!), het grootste nadeel is dat ik niet meer als ondernemer kan inkopen maar dat doe ik nu ook niet zo vaak omdat ik niet zulke grote aantallen in koop.

Misschien kom ik er door jullie meningen en tips achter wat ik moet doen.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Linda
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Ondernemer of hobby

19 februari 2013

tja alles kan. (Nog een voordeel van hobby is dat je producten 21 % btw missen dus goedkoper of meteen meer winst)

Maar als je nu eerst eens je website zo maakt dat je ook bezoekers vasthoud en kijk of ze iets willen bestellen.
De site is super traag, ik moet meer dan 5 sec. per pagina wachten. Daarmee stuur je bezoekers weg. En toen keek ik op de pagina naar wens gemaakt en het contact formulier waar je de wensen kan invullen werkt daar niet. Je ziet hem niet eens.
De eerste pagina vind ik ook de header veel te groot, ik zag eerst niet dat er iets onder stond.
En nu heb ik nog niet lang gekeken maar kan me voorstellen dat je eerst bezoekers tevreden moet stellen voor ze iets zullen bestellen dus misschien daar nog een jaartje aan werken...
 
Peer
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 december 2012
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Ondernemer of hobby

19 februari 2013

De bezoeker moet veel te lang doorklikken voor hij bij de pagina komt waar een product gespecificeerd wordt en er besteld kan worden.
Daarnaast vind ik dat je na zoveel jaar niet meer op de voorpagina moet hebben staan dat je winkel in principe nog an het invullen bent.

Ik ben het eens met wat hiervoor wordt gezegd. Besteed misschien iets meer aandacht aan de opbouw van de winkel en de theorien daarachter. Ik heb sterk het idee dat de winkel gewoon ook niet gevonden wordt.
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Ondernemer of hobby

19 februari 2013

Uit ervaring weet ik dat zelfgemaakte producten (ook al is de kwaliteit vaak beter dan massaproductie) slechts een bepaalde doelgroep aanspreekt.
Probeer eens te adverteren op sites die zich op deze doelgroep richten, zoals deze: http://www.handmadeshop.nl. Er zijn nog meer van dit soort sites, de meeste die ik ken daar is het adverteren gratis. Wel eens gedacht aan http://www.etsy.com? Dat is niet gratis, maar ook niet belachelijk duur en je bereikt hier wel een wereldwijde doelgroep.
Enne, mijn website is niet snel, maar die van jou is inderdaad wel heel erg traag. Ik denk dat er daardoor veel klanten afhaken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Ondernemer of hobby

20 februari 2013

Hoe zie je het zelf? Hobby of werk? Heb je nog de interesse om van je hobby je werk te te maken of maak je er alleen tijd voor in je vrije uren? Zoals je het beschrijft klinkt het puur als hobby, dus schrijf je lekker uit.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Ondernemer of hobby

24 februari 2013

Naar mijn idee is het juridisch helaas niet zo makkelijk. Je doet mee aan het economisch verkeer. Je doet aan marketing en treed publiek naar buiten, dus dan ben je voor de wet ondernemer.

Mocht je het enkel en alleen doen voor vrienden en kennissen, dan is het een hobby. In dit geval zeg ik juridisch niet. Overigens ligt de vraag of je voor de BTW ondernemer bent of een KVK inschrijving hebt niet verweven.

Verder, de kosten voor de KVK zijn ook weer niet dermate hoog. Ik zou dus op zeker blijven spelen en je inschrijving behouden.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Ondernemer of hobby

24 februari 2013

de kosten voor de KVK zijn ook weer niet dermate hoog
Gratis om precies te zijn.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Ondernemer of hobby

03 maart 2013

Haha, zat al de wachten op de KVK factuur, maar zie dat het inderdaad van ons belastinggeld gaat tegenwoordig :) .
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
linda_81
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 februari 2013

Re: Ondernemer of hobby

14 april 2013

bedankt voor jullie reacties, sorry dat ik niet eerder reageerde maar zoals ik al aangaf zit ik momenteel erg krap in mijn tijd. Ik heb me inmiddels uitgeschreven, ik ga me, zoals jullie al aangeven, eerst rustig focussen op het verbeteren van de webshop zelf, mag hij dan wel gewoon online blijven? Of moet ik hem offline zetten omdat ik nu officieel geen ondernemer meer ben?
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Ondernemer of hobby

16 april 2013

Officieel gezien moet hij offline, of in elk geval zodanig aanwezig zijn dat niemand er kan bestellen.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Biznizshops
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 februari 2014

Re: Ondernemer of hobby

01 februari 2014

Ik zou gewoon via marktplaats en andere sites bezig blijven.
Om vanuit een hobby te beginnen en daarna naar een zaak te gaan is vaak een kwestie van genoeg vaste klanten opbouwen. De klant is alles.

Promotie en naamsbekendheid is ook belangrijk voor het succes van je zaak,dienst.
Wat ook mogelijke is dat u in opdracht voor anderen gaat naaien.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Ondernemer of hobby

01 februari 2014

Ik zou ook op een oud topic reageren :S lekker handig dit.
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Ondernemer of hobby

28 maart 2014

marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Ondernemer of hobby

28 maart 2014

OMG ga je nu oude topics omhoog krikken met dezelfde link?

Open dan gewoon een topic :?