Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

1
Beste allemaal,

Allereerst nog de allerbeste wensen voor 2016. 

Sinds augustus 2015 zijn we, mijn partner en ik, een webshop gestart in speelgoed.  http://www.kapiteinspeelgoed.nl
Eerst hebben we ons gericht op het volledige brede assortiment, en zijn sinds begin december 2015 over gegaan op houten speelgoed. We konden niet concurreren met de prijzen en met houten speelgoed lukte dat wel. Daarin zit nog voldoende marge. Daarnaast vinden we houten speelgoed ook mooi en staan we achter de producten.  Tot nu toe nog op basis van dropshipping. Ons doel is wel om op den duur zelf producten op voorraad te hebben.

Maar nu het grote probleem:

We krijgen bijna geen bezoekers, en als er al bezoekers zijn geweest, dan hebben we helemaal geen verkopen. De verkopen vanaf augustus vallen dan ook echt enorm tegen. Niet dat we dacht dat we meteen 10 verkopen per dag of in de week zouden hebben hoor. Sinds vorige maand hebben we de shop bij shoppagina weggehaald en overgezet naar Luondo omdat er daar meer mogelijkheden zijn en mede gezien de goede berichten over Luondo. We dachten dat het lage bezoekersaantal kwam door de lay-out die bij shoppagina toch best beperkt was. Het oogde m,i wat amateuristisch. Het bouncepercentage was hoog, in de 60%.

Luondo ziet er gewoon fraaier uit en de mogelijkheden zijn uitgebreider. Zou het wellicht ook iets te maken kunnen hebben met het opnieuw indexeren? De links zijn uiteraard wel veranderd, maar goed, neemt niet weg dat mensen via de oude links wel in onze shop terechtkomen. De bezoekersaantallen vallen nu toch ook bij Luondo tegen. Hierdoor twijfel ik of de lay-out het probleem wel was.

We zien met adwords, tweemaal een campagne gehad, geen grote verschillen qua aantallen bezoekers. Hoewel, 10 bezoekers per dag meer, is meer dan 1 of 2, maar toch heel erg laag. Daardoor zijn we gaan denken dat adwords dus kennelijk niet werkt? Idem voor advertenties op marktplaats, speurders. (nu even geen advertenties, gaan we vandaag mee bezig)
Als er advertenties op staan, dan zien we ook de aantallen niet toenemen.

Het bouncepercentage zit nu gemiddeld rond de 50%. Vaak minder. Met onze FB pagina hebben we nog geen verkoop kunnen realiseren, of extra bezoekers. Wel in het begin, mensen zijn dan kennelijk nog nieuwsgierig, maar later eigenlijk niet echt meer. Berichten worden wel gelezen zien we op FB, maar we zien geen toename in daadwerkelijk sitebezoek. 

Qua prijzen zijn wij over het algemeen niet duurder dan concurrerende webshops, soms wel, vaker niet. Qua levering zijn we (hulde aan de leveranciers) wel snel, maar een enkele keer is het voorgekomen dat iets niet op voorraad was en we helaas nee moesten verkopen. Balen.

Qua linkbuilding hebben we op ongeveer 30 sites onze link naar de webshop staan. Ik ben bezig dit verder uit te breiden.

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum en heb er al erg veel aan gehad, maar toch doen we iets niet goed of zien we zaken over het hoofd. We hebben input nodig.

Zouden jullie eens kritisch naar onze webshop willen kijken en jullie op, -en aanmerkingen willen geven? Alle tips, kritiek, wat dan ook is welkom. We kunnen er dan zeker wat mee.

Alvast hartelijk dank voor jullie input en hulp. :D

Groeten,

Annemarie Smid

Kapitein Speelgoed
Kapitein Speelgoed, voor het leukste houten speelgoed, en meer!
www.kapiteinspeelgoed.nl

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

2
Een heel verhaal om te lezen, maar in ieder geval goed dat jullie actief bezig zijn om de oorzaak van de achterblijvende verkopen en het aantal bezoekers te achterhalen.

Bezoekers trekken naar een website is niet zozeer de lay out van de site, maar veel meer de website optimaliseren voor de zoekmachine. Ken je doelgroep: waar zoeken zij op. Zorg ervoor dat die zoektermen aansluiten op het aanbod en de termen in de webwinkel zelf.

Met betrekking tot de website zelf, alvast een klein puntje: (ik zal de site later wat beter bekijken)
Ik zou de voordelen voor de klant beter benadrukken. Nu valt dit niet echt op.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

3
Hoeveel autonome bezoekers (buiten die via AdWords) had je gemiddeld per dag in de periode van medio oktober tot en met eind november? 
(Dat cijfer is belangrijk om de orde van grootte van je problemen te overzien.)

Verder valt mij vooral op dat je zegt dat houten speelgoed je specialiteit is, maar ik daarvan bitter weinig terugzie op de site. Je verkoopt zelfs dekbedden en muurstickers, iets dat speelgoedwinkels met een zeer ruim assortiment er vaak niets eens bij doen. Dan heb je een probleem waarmee echt helemaal niemand je kan helpen: je hebt wel een plan, maar voert dat gewoon niet uit. Misschien een goed voornemen voor 2016: voor de verandering eens doen wat je denkt te moeten doen.
StoreCore.io

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

4
Ik ben het met Ward eens dat het een goed idee is om meer focus aan te brengen. Beter één soort product heel goed, dan veel producten zonder jezelf te onderscheiden.

Het is wel een moeilijke branche, gezien het feit dat er veel concurrenten zijn die zich ook op houten speelgoed richten. Doordat je gebruik maakt van dropshipping kan je je minder onderscheiden. Des te belangrijker wordt de genoemd focus. Misschien kan je binnen het houten speelgoed nog ergens in specialiseren. Vervolgens kan je daar je marketing en SEO op richten.

Wat heb je zelf al gedaan aan SEO? Als ik zoek op houten speelgoed dan vind ik je webwinkel helaas niet terug.

Wat mij opvalt op de pagina is dat de (meeste van de) verschillende menukoppen linken naar een pagina met alleen tekst (of zelfs een lege pagina: poppenhuis). Zorg ervoor dat hier bijvoorbeeld het totale aanbod van producten uit de betreffende groep wordt weergegeven.

Verder zou ik het aantal kleuren beperken. Door de vele kleuren valt belangrijke informatie niet bijzonder op. Ook komen niet alle kleurcombinaties mooi uit.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

6
Ik zou de voordelen voor de klant beter benadrukken. Nu valt dit niet echt op.
Daar ga ik mee aan de slag.. Dank je wel.

Hoeveel autonome bezoekers (buiten die via AdWords) had je gemiddeld per dag in de periode van medio oktober tot en met eind november? 
(Dat cijfer is belangrijk om de orde van grootte van je problemen te overzien.)

We hebben gemiddeld 6 bezoeken per dag gehad :(

Verder valt mij vooral op dat je zegt dat houten speelgoed je specialiteit is, maar ik daarvan bitter weinig terugzie op de site. Je verkoopt zelfs dekbedden en muurstickers, iets dat speelgoedwinkels met een zeer ruim assortiment er vaak niets eens bij doen. Dan heb je een probleem waarmee echt helemaal niemand je kan helpen: je hebt wel een plan, maar voert dat gewoon niet uit. Misschien een goed voornemen voor 2016: voor de verandering eens doen wat je denkt te moeten doen.
Dat is een eye opener. Wij dachten juist dat dit wel leuk zou zijn voor shoppers om er bij aan te bieden, maar je hebt gelijk. We gaan in beraad. Fijn dat je dit meld, we hadden het zo namelijk nog niet eens bekeken. Onze gedachte erbij was ook om ze langer op de site te houden. Maar we denken kennelijk verkeerd om. 

Ik ben het met Ward eens dat het een goed idee is om meer focus aan te brengen. Beter één soort product heel goed, dan veel producten zonder jezelf te onderscheiden.
Nemen we ook mee in beraad, gaan we wat mee doen. Dank! Verfrissend.

Wat heb je zelf al gedaan aan SEO? Als ik zoek op houten speelgoed dan vind ik je webwinkel helaas niet terug .
Vreemd.. Als ik houten speelgoed intik bij google, dan staan we op pagina 1, onder de afbeeldingen. 
Per product heb ik meta beschrijvingen ingevoerd, omschrijvingen ingevoerd, meta zoekwoorden ingevoerd en meta steekwoorden ingevuld. 
Ook heb ik bij google de sitemap "aangemeld"? (zeg ik het zo goed?) Verder linkbuilding (ben bezig met uitbreiden), twitter, facebook en sinds kort een youtube kanaal. Op Pinterest zijn we ook actief, google+ aangemeld. Misschien moeten we actiever zijn met social media? 

Wat mij opvalt op de pagina is dat de (meeste van de) verschillende menukoppen linken naar een pagina met alleen tekst (of zelfs een lege pagina: poppenhuis). Zorg ervoor dat hier bijvoorbeeld het totale aanbod van producten uit de betreffende groep wordt weergegeven.
Opgelost! :) Was ons niet opgevallen. We zitten er overigens aan te denken om het dropdownmenu, wat nu enkel tekst is, te veranderen in een "breed" menu. Met een foto van een product van de betreffende categorie erbij. Hebben jullie daar ervaring mee, en heeft dit invloed op je SEO?

Verder zou ik het aantal kleuren beperken. Door de vele kleuren valt belangrijke informatie niet bijzonder op. Ook komen niet alle kleurcombinaties mooi uit.
Vanavond ga ik er mee aan de slag. Ik wilde zoveel mogelijk blauw en oranje gebruiken. Volgens neuromarketing wekt deze kleurencombinatie het meeste vertrouwen en nodigt het uit tot aankopen. De overige kleuren leek mij juist passen bij een speelgoedshop, maar nu ik er met andere ogen naar kijk begrijp ik wat je bedoelt...Eigenlijk springt niets er meer echt uit. 

Qua layout twijfelde ik aan blokken, (zoals nu) of geen blokken. Heeft iemand van jullie enig idee wat het prettigst shopt? Ik persoonlijk vind blokken niet vervelend, maar juist wel een dropdown menu welke te lang en onoverzichtelijk is. Mijn partner heeft dit juist weer niet. Wat is jullie ervaring hiermee?

Hopelijk kunnen jullie ons even weer op weg helpen. Alvast wel enorm dank voor de tot nu geboden hulp.

Annemarie en Miranda
Kapitein Speelgoed, voor het leukste houten speelgoed, en meer!
www.kapiteinspeelgoed.nl

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

7
Hoeveel autonome bezoekers (buiten die via AdWords) had je gemiddeld per dag in de periode van medio oktober tot en met eind november? 
[font={defaultattr}](Dat cijfer is belangrijk om de orde van grootte van je problemen te overzien.)[/font]
We hebben gemiddeld 6 bezoeken per dag gehad :(
Zes bezoekers per dag is vrij weinig. Ik zou zeker adwords erbij blijven gebruiken om de bezoekersstroom aan te vullen. Wel belangrijk natuurlijk dat je je campagnes dan optimaliseert.
Er zijn trouwens ook best veel websites met overzichten van webwinkels binnen bepaalde branches. Daar kan je je ook aanmelden (alle kleine beetjes helpen aan het begin).


Wat heb je zelf al gedaan aan SEO? Als ik zoek op houten speelgoed dan vind ik je webwinkel helaas niet terug .
Vreemd.. Als ik houten speelgoed intik bij google, dan staan we op pagina 1, onder de afbeeldingen. 
Dat ligt aan er vaak aan dat Google jouw zoekresultaten afstemt op jouw gegevens. Pagina's die je vaak bezoekt, zullen hoger ranken voor jou. Er zijn hiervoor wel rankingtools, maar die werken niet allemaal even goed.


Per product heb ik meta beschrijvingen ingevoerd, omschrijvingen ingevoerd, meta zoekwoorden ingevoerd en meta steekwoorden ingevuld. 
Ook heb ik bij google de sitemap "aangemeld"? (zeg ik het zo goed?) Verder linkbuilding (ben bezig met uitbreiden), twitter, facebook en sinds kort een youtube kanaal. Op Pinterest zijn we ook actief, google+ aangemeld. Misschien moeten we actiever zijn met social media? 
Zorg er verder voor dat je content toevoegt die gericht is op jouw focus en doelgroep. Het is dus belangrijk dat je je doelgroep goed kent: welke zoektermen gebruiken zij? Stem teksten op productgroep pagina's hierop af, gebruik blogberichten, etc.

Wees actief op plaatsen waar je jouw doelgroep vind. Draag bij aan forums, laat interessante reacties achter op gerelateerde blogs (wel echt iets toevoegen), toon je webwinkel op relevante evenementen, etc.


Qua layout twijfelde ik aan blokken, (zoals nu) of geen blokken. Heeft iemand van jullie enig idee wat het prettigst shopt? Ik persoonlijk vind blokken niet vervelend, maar juist wel een dropdown menu welke te lang en onoverzichtelijk is. Mijn partner heeft dit juist weer niet. Wat is jullie ervaring hiermee?
Persoonlijk hou ik minder van blokken, maar of dat nu echt verschil maakt... Wellicht heeft iemand hiervan een A/B test gedaan... Overigens is het misschien handig om nog even te benadrukken dat lay out en dergelijke meestal niet zorgen voor meer bezoekers, hoogstens voor meer terugkerende bezoekers.


Verder is het handig om reviews toe te voegen. Misschien kan je de klanten die je al wel hebt gehad benaderen met een kortingsaanbod als zij een review willen achterlaten.


Veel succes met het verbeteren van je webwinkel.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

9
Je hebt meer bezoekers nodig dat is duidelijk. Als je geld gaat uitgeven aan Adwords moet je echt heel goed weten wat je doet. Anders zijn je euro's net borrelnootjes die door een tiener worden gegeten, dat tempo. Het vorige speelgoed dat je verkocht is heel goed vergelijkbaar op internet, het heeft EAN code's en als iemand zoekt op Vtech krijg je een lijstje met aanbieders simpel gezegd. Nu heb je speelgoed wat niet naar voren komt als men naar iets soortgelijks zoekt, komt gewoon omdat je voor Google nog geen autoriteit hebt. de weg naar autoriteit voor een product is lang, is nooit klaar. Neem  product: http://www.kapiteinspeelgoed.nl/1126099 ... assic-toys  Daar staat 1 foto op. Dus gevonden worden op foto's ( die natuurlijk een goede beschrijving dienen te hebben) is er al niet bij. Even losstaand dat als je een bezoeker hebt voor die pagina die heel moeilijk kan inschatten hoe groot die trommel nu is, hoe groot die drum sticks zijn. De tekst is kort en en niet gegoten in een leuk verhaaltje. Een rare zin staat er in: Dit muziekinstrument vast een favoriet worden. '' en verder kille weinig inspirerende tekst: 'Stimuleert de oog-handcoördinatie, het ritme en concentratievermogen.' Op youtube ga je ook niet gevonden worden, geen leuk filmje met een kind dat zit te trommelen zodat ik kan horen of het geluid niet te hard is bijvoorbeeld. Je schreef over 30 sites met links, maar zorg liever 1, ik noem wat belangrijk muziek site die je product bespreekt en linked naar jou. Kan nog wel heel veel dingen noemen maar denk dat er genoeg werk is. Nog een klein tipje dan. Gebruik geen bijvoeglijke naamwoorden dat slaat niet aan bij mensen.  Dus niet 'snelle levering' maar concreet, nu bestellen is dan en dan spelen. etc

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

10
Zes bezoekers per dag is niet weinig maar véél te weinig. Je moet op eigen kracht (dus vooral met veel SEO plus een beetje linkbuilding) in verschillende stadia kunnen groeien en doorgroeien.

Mijn ervaring is dat de eerste horde die je moet zien te halen, op ongeveer 200 bezoekers per dag ligt. Vroeger kon je dat in 3 maanden voor elkaar krijgen, maar ik zou er tegenwoordig in deze branche een halfjaar voor uittrekken. Aangezien je in augustus 2015 bent begonnen, zou je daar nu, in januari 2016, al op kunnen/moeten zitten. 

Als je jezelf echter wat meer ademruimte gunt, bijvoorbeeld om de site te verbeteren en je assortiment op scherp te zetten, dan zou je toch wel op zo'n 200 bezoekers per dag moeten zitten in mei/juni 2016, bij de eerste kleine jaarlijkse verkooppiek in speelgoed. Zit je er tegen die tijd nog steeds ver onder (met enkele tientallen bezoekers per dag), dan vrees ik dat je tegen het einde van de zomer voor de keuze stoppen of doorgaan staat.

Haal je dat wel, dan ligt de tweede horde overigens op een verdubbeling richting 400 bezoekers per dag. Mik daar dan op voor augustus/september 2016: je bent dan een jaar bezig en in de herfstvakantie daarna begint de grote jaarlijkse verkooppiek voor Sinterklaas.

Kijk verder niet vreemd op van grotere schommelingen in bezoekersaantallen. Ik ken webwinkels in speelgoed die 80 procent van de jaaromzet (!) doen in de 6 weken voor pakjesavond. Zo'n piek zie je niet alleen terug in de omzet, maar zeker ook in de bezoekersaantallen. Januari en februari zijn daarna traditioneel slappe maanden, dus je hebt nog even de tijd…
StoreCore.io

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

11
Op verschillende productpagina's vielen mij (kleine) spelfouten op. Wellicht handig om nog even door de teksten te lopen. Als je dan toch bezig bent, kan je deze meteen wat uitgebreider en wervender schrijven. Dit geldt ook met name voor duurdere producten. Als iemand speelgoed wil kopen van meer dan 100 euro, dan helpt een duidelijke en mooie beschrijving.

Indien mogelijk zou ik ook foto's toevoegen aan de producten. Zeker aan de producten waar je je op wilt richten: het houten speelgoed. Laat bijvoorbeeld foto's zien van kinderen die het speelgoed gebruiken.

Wat mij ook opviel is dat er producten aanwezig zijn in de categorie poppenhuizen die je (ik) er niet zou verwachten. Eigenlijk de hele eerste rij van het merk Goki. Maar ook een piratenschip?


Edit: Had ik trouwens al gezegd dat er veel wordt afgewisseld in de aanspreekvorm? (u/je)
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

12
@ Ward: dank je voor analyse en tips. We gaan er mee aan de slag. SEO is nieuw voor ons, hoewel we ons redelijk hebben ingelezen, maar nog lang niet voldoende. Dank je wel. We houden de termijn zoals door jou genoemd in ons achterhoofd. Je helpt ons er mee. Helemaal dank voor de tijd die je neemt te analyseren en te reageren. Top.

@i-mobile: We gaan ons even goed verdiepen in Adwords, want we hebben kennelijk de plank goed misgeslagen. Dat concludeer ik in de tegenvallende bezoekersaantallen tov de campagnes. 
Met de tips m.b.t. foto's bij de producten en de omschrijvingen zijn we blij. Je denkt dat je het goed doet en aan alles hebt gedacht (en hier hebt gelezen bij posts van anderen en denkt.. oh.. daar moet ik goed op letten), maar toch is er genoeg te veranderen, aan te vullen en te optimaliseren. Bedankt in ieder geval. Verder gaan we even goed bekijken hoe we alles net even wat anders gaan neerzetten qua tekst. Kende je onze webshop trouwens aangezien je het over het "vorige speelgoed" hebt? Hoe dan ook, dank! :)

@webwinkelmeerwaarde: via pb hebben we al contact (gehad), maar toch even openbaar wil ook jou bedanken voor de tijd en moeite en uitgebreide reacties. Ook jij helpt ons enorm.

Uiteraard blijven tips, kritiek, opmerkingen (en complimenten?) welkom. :)

Groeten, Annemarie
Kapitein Speelgoed, voor het leukste houten speelgoed, en meer!
www.kapiteinspeelgoed.nl

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

13
Graag gedaan. Altijd leuk om te lezen.

Ik zag dat je al druk bent geweest om een aantal aanpassingen direct te realiseren. Mijn complimenten.

Nog een opmerking:

Bovenaan op je homepage communiceer je nu:
Eerlijke prijzen | 14 dagen bedenktijd | 100% tevredenheidsgarantie
Vandaag bestellen is binnen 2 werkdagen geleverd
Die eerste is niet concreet genoeg. Dit vraagt om uitleg en is daardoor niet geschikt als klantvoordeel. Overigens is 14 dagen bedenktijd natuurlijk niets extra's, maar dat zie ik veel webwinkels doen.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Feedback/hulp gevraagd voor webshop speelgoed

15
Zo te zien is er inmiddels al wat veranderd. Ik ben benieuwd hoe het inmiddels gaat met je webwinkel.


Het viel me op dat je nog geen reviews hebt van webwinkelkeur. Zo lang die er nog niet zijn, kan je die banner wellicht beter (tijdelijk) verwijderen. Nu staat er (relatief) opvallend het cijfer 0,0 en geen sterren.

Verder zou ik de banner van mollie ook niet plaatsen. Veel bezoekers kennen dit niet en dan draagt het dus niets bij.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop