Feedback webshop Naai en Brei

1
Hallo iedereen,

Ik ben onlangs gestart met het opzetten van een webshop Naai en Brei
De doelgroep is iedereen zoals de naam al doet vermoeden doet aan breien of naaien.

Wat vinden jullie van de layout & de flow? 

Waar ik op dit moment enorm mee sukkel is de grote hoeveelheid aan producten om hier telkens een nieuwe omschrijving te verzinnen. Is dit zo belangrijk of hebben jullie tips om dit te vergemakkelijken? 

Alvast bedankt!

Gr.
Rudi

Re: Feedback webshop Naai en Brei

2
Wat vinden jullie van de layout & de flow? 
Layout vind ik prima. Ik mis op de homepage, boven het hoofdmenu, wel een duidelijke koptekst waaruit blijkt wat je te bieden hebt. Een pakkende slogan.

Waar ik op dit moment enorm mee sukkel is de grote hoeveelheid aan producten om hier telkens een nieuwe omschrijving te verzinnen. Is dit zo belangrijk of hebben jullie tips om dit te vergemakkelijken?

Ja, dit is heel belangrijk en ik heb ook tips. Waarom is dit belangrijk?
  • Als klant zou ik graag willen weten wat ik precies koop. Daarom voldoende informatie willen zien over het product;
  • Je kan niet uitsluitend kopen op basis van een afbeelding;
  • En het kan ook refunds voorkomen als je de klant vooraf goed informeert;
  • En voor de SEO, is de productbeschrijving, de productinformatie nog belangrijker natuurlijk, want hoe meer productinformatie er op de pagina staat, hoe meer zoekwoorden waarmee je gevonden kan worden (even heel kort door de bocht geformuleerd)
Tips om dit te vergemakkelijken:
  • Waarom zou je gelijk massa's producten in je webshop plaatsen? Zou éérst alleen aanbieden wat de grootste kans heeft om verkocht te worden en vervolgens stapsgewijs de producten gaan beschrijven en wekelijks slechts enkele nieuwe producten toevoegen en die ook gaan beschrijven. De stap voor stap methode, alles in stapjes;
  • En begin met homepage + categoriepagina's i.p.v. productpagina's. Voor SEO (neem aan dat je daar ook rekening mee houdt? of misschien wil je dat niet?) zijn de categoriepagina's eigenlijk veel belangrijker dan de productpagina's (hogere prioriteit). Want als mensen op categoriepagina's binnenkomen via zoekmachines, hebben ze alsnog toegang tot alle producten in die categorie, ze kunnen alles dan alsnog prima vinden. Bovendien; op categoriepagina's zit meer verkeer, meer zoekvolume dus (head tail ipv long tail). En dus: meer mensen die je kan verwelkomen (er zit een groter potentieel). Simpel verwoord: als je een catgeoriepagina optimaliseert, kan je 100 man verwachten, maar optimaliseer je een productpagina, dan krijg je max. 10 man binnen. Even als illustratief VOORBEELD. Op categoriepagina's zitten de grootste zoekvolumes (na de homepage).
  • Let wel, je wilt gevonden worden met jouw shop, want zonder vindbaarheid in Google, loop je verschrikkelijk veel waardevolle bezoekers mis. Bezoekers die EXACT zoeken op de producten die jij verkoopt. Maar om gevonden te kunnen worden, moet je eerst weten welke woorden die mensen intikken. Hier is een zeer grondig onderzoek voor nodig (niet uitsluitend zoekwoordtools gebruiken! dat is lang niet voldoende!). En deze zoekwoorden moet je in de tekst verwerken, anders kan je niet gevonden worden;
Kortom, mijn tip is om de volgorde van je werkwijze te veranderen.
  • Niet eerst productteksten schrijven, maar eerst met een zoekwoordonderzoek per categorie beginnen (de belangrijkste categorie als eerste) en schrijf daarna de categorieteksten pas, anders heb je straks een tekst staan die onvindbaar is in Google. Dan word je straks gevonden via zoekmachines (althans, de basis, de zoekwoorden, daarvoor staat dan alvast), anders moet je binnenkort betaald gaan adverteren OF populariteit opbouwen via social media om aan voldoende bezoekers te komen. Beiden niet ideaal, want SEO bezoekers zijn namelijk 100% gratis en komen geautomatiseerd jouw webshop binnen, waardoor jouw bedrijf goed van de grond kan komen. En je bespaart zeeen van tijd en kosten op je marketing.
  • In die volgorde zou ik beginnen met het schrijven van teksten.
Sorry voor dit lange bericht, dat is de passie, excuus! :D

Meer tips:
  • Verwerk de juiste zoekwoorden in de teksten;
  • In principe is een professioneel zoekwoordonderzoek al een prima stramien / handvat, zodat je precies weet wat je moet schrijven;
  • Begin met de homepage, daarna de belangrijkste categorie, die trekken het meeste verkeer aan vanuit Google;
  • Deel de te schrijven tekst eerst op in deelonderwerpen;
  • Doe 1 of 2 alinea's, per dag, per deelonderwerp. Meer kan natuurlijk altijd;
  • Heb een checklist met vragen. Beantwoord die vragen. Dat maakt het schrijven van een tekst, lekker makkelijk;
  • Vraag een ander om het voor je te doen scholier / stagiair / greatcontent / tekstschrijver;
  • Vind inspiratie op andere websites / webshops om tot goede teksten te komen;
  • Teksten zullen hoe dan ook geschreven moet worden 1) om de bezoeker correct te informeren 2) om gevonden te kunnen worden via Google;
  • Je kan 1) teksten zelf schrijven en dit proces zo makkelijk mogelijk voor jezelf maken (opdelen, inspiratie vinden, trucs bedenken, creatief zijn; heb meer handigheidjes voor je) 2) teksten laten schrijven of zorgen dat anderen teksten voor jou plaatsen
James Hardenberg, SEO specialist

Re: Feedback webshop Naai en Brei

3
Nette webwinkel.

Je zou nog wat meer nadruk kunnen leggen op het feit dat je ook fysieke winkels hebt. Voeg bijvoorbeeld foto's toe bij "Onze winkels". Dit kan het vertrouwen in je webwinkel verder vergroten.

Zoals hierboven ook al wordt aangegeven is juist de inhoud / tekst(kop) erg belangrijk. Bij een dergelijk product past een blog erg goed. Op die manier zou je interessante content kunnen toevoegen aan de website, waardoor je beter vindbaar wordt. Daarnaast versterkt een dergelijk blog ook nog eens het vertrouwen in de webwinkel.

Persoonlijk heb ik wel het idee dat de homepage nog wat meer aan mag spreken (laat bepaalde delen bijvoorbeeld extra opvallen door een contrasterende kleur, etc.). De sliderafbeelding met alle kleuren wol bijvoorbeeld, geeft de website al een hele andere uitstraling.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.