Misschien zijn hier mensen die eens willen kijken waar het aan schort qua opbouw e.d.
Aan subjectiviteit heb je helemaal niets. Persoon zegt A zegt ABC. Persoon B oppert DEF als mogelijke oplossing. Persoon C is er stellig van overtuigd dat juist GHI de perfecte oplossing is. Data heb je nodig. Alleen op basis daarvan zijn de juiste (doordachte) beslissingen te nemen. Zonder deze data, is elke aanpassing een gok, gebaseerd op hoop. Of "schijnovertuiging".
Focus niet enkel op meningen, maar vooral op feiten
Selecteer enkele producten en jaag er vervolgens een stroom Adwords verkeer naar toe, om te zien wat die bezoekers doen. Leg dat vast met Google Analytics (controleer vooraf op juiste implementatie) en meet conversies binnen Adwords. Dit proces leidt tot allemaal data. Bijv: dat er na 200 bezoekers, op geen van beide pagina's een sale heeft plaatsgevonden. Daarna gebruik je het lift-model om mogelijke onderzoeksvragen op te stellen, zoals: "leidt verandering XXX tot meer XXX?" Dan start je de test opnieuw. (deze vraag moet je nameijk eenduidig met ja of nee kunnen beantwoorden aan de hand van data). Uit die test komt JA of NEE naar voren. Indien ja, heb je je conversie verhoogd (of op z'n minst een sub-conversie om uiteindelijk tot meer conversies te komen). Indien nee, kan je uitsluiten dat aanpassing XXX tot meer conversie leidt, waarna je doorgaat met de volgende verandering en meting hiervan. Het is tijdrovend, maar de enige manier om tot een
objectieve conclusie/oplossing te komen voor wat je moet doen om de conversie van jouw shop te verhogen. Beslissingen nemen op data i.p.v. meningen.
Het alternatief is, dat wordt gesuggereerd dat jouw prijzen te hoog liggen, waarna je besluit die te gaan verlagen. In de werkelijkheid zou de klant juist de perceptie kunnen hebben, dat jouw prijs fors onder het gemiddelde ligt en de conclusie trekken dat de kwaliteit minder is.
Anders verwoord, een snelle aanpassing (een 'gok') kan in zo'n geval net zo goed tot een nog lagere conversie leiden.
Mijn advies is om feitelijk te achterhalen wáárom mensen niet bestellen i.p.v. dit te proberen zo goed mogelijk in te schatten. Gedachten kloppen niet altijd en moeten derhalve worden onderbouwd.
Gerelateerde vraag: viewtopic.php?f=3&t=17145
Met vriendelijke groet,
James Hardenberg