Genereer data, dat is (m.i.) de meest effectieve stap naar meer sales
Het onophoudelijk genereren van data zal antwoord geven op de vraag waarom je niets verkoopt. Je hoeft dan niet 'op gevoel' te verbeteren, maar op basis van feiten.
Je hebt een onderzoeksvraag nodig die je met JA of NEE kan beantwoorden. Die zorgt voor inzichten
Stel een onderzoeksvraag op, maak 2 versies van een productpagina, wijzig op de ene iets, op de ander niets - en genereer traffic met Adwords. Het is belangrijk dat de versie waarop je wat gaat wijzigen, zodanig is aangepast, dat je antwoord krijgt op je onderzoeksvraag. Verder moeten naar beide pagina's, bezoekers van gelijke kwaliteit gestuurd worden. Dus bijvoorbeeld beiden binnenkomend vanuit Adwords op het zoekwoord "heerlijke koffie", in plaats van 1 via Adwords en de ander via Instagram. Ook niet via verschillende Adwords zoekwoorden. De kwaliteit van het verkeer moet gelijkwaardig zijn, anders zal de data een vertekend beeld geven. (even uitleggen: als iemand op een Douwe Egberts koffiepagina binnenkomt met het zoekwoord 'DE koffie kopen' en de ander komt binnen op 'koffie kopen', dan is laatstgenoemde bezoeker minder relevant en dus van lagere kwaliteit. De oorzaak van lage conversie in zo'n test, zou dan niet de productpagina zijn, maar een mismatch tussen vraag en aanbod. Op die manier zou je dan op het verkeerde been worden gezet. Voorkom dit door met Adwords te werken en de campagne juist in te stellen).
Een mogelijke onderzoeksvraag is bijvoorbeeld: "is mijn conversiepercentage ten minste 2% als ik op deze pagina een probeerpakket van product [...] aanbiedt? Ja of nee?" Je moet 'm altijd concreet met J of N kunnen beantwoorden. Zo ja, mooi, dan start het verbeteringsproces naar 3% conversie door een nieuwe onderzoeksvraag op te stellen. Zo nee, dan weet dat bezoekers niet op je wijziging aanslaan / ingaan en je dus nieuwe onderzoeksvragen zal moeten opstellen totdat er een JA uitkomt.
Waar slaat de bezoeker op aan? Dat blijkt uit de data
Dit hele optimalisatieproces is er op gericht dat je je klant leert kennen, weten wat hen triggert. En op het genereren van data, zodat je in een later stadium door die gegevens kan speuren om te bekijken of je die informatie kan gebruiken om je conversie verder te verhogen (of dingen die niet gewerkt hebben, eventueel webshop-breed uit te sluiten / te verwijderen).
De beste manier om meer sales te krijgen, is data genereren, analyseren: wat zegt die data en op basis van die inzichten, tot nieuwe verbeteringen komen. Op het moment dat je een hit hebt, vanaf dat punt de strategie verder uitbouwen. Stel je verkoopt een partij mokken en je vraagt je af of een upsell van luxe koffie, aanslaat bij jouw potentiële klant, en uit de test blijkt dat 2% van de bezoekers hierop ingaat, dan kan je doortesten met verschillende soorten koffie of andere bijproducten, zoals thee of hazelnootkoekjes.
Test, test, test en kom erachter wat werkt.
Feedback vragen is een goed alternatief
Een 2e mogelijkheid voor het verkrijgen van meer sales (data dus eigenlijk), is het gebruik van feedbackformulieren. Stimuleren om deze te laten invullen en lezen wat de klant schrijft. Je kan ook beginnen bij klanten die al van je hebben gekocht: wat zeggen zij, zij daar patronen in te herkennen? etc. etc.
Kan je samples versturen? (of een ander probeerpakket)
En het versturen van samples van je product, is ook een manier! Je klant krijgt op voorhand het 'resultaat' te zien en dit kan ervoor zorgen dat de klant overgaat tot het definitief plaatsen van zijn bestelling. Idealiter vraag je 100 tot 200 verlatende bezoekers waarom ze niet van je hebben gekocht en als dank stuur je ze een sample op. Waardevolle feedback retour (= data = toekomstige sales) en de vertrokken bezoeker, zou mogelijk alsnog een bestelling kunnen plaatsen.