Verkoopprijs webshop bepalen?

1
Mijn partner en ik hebben naast onze normale baan een webshop erbij. Mijn partner steekt hier overdag veel tijd in en ik vooral in de avonduren. Omdat dit erg veel tijd kost en wij meer tijd willen besteden aan ons gezin hebben wij in overweging om onze webshop te verkopen. Ik heb echter totaal geen idee wat wij er voor kunnen vragen. Ik heb al een bod gehad van €15.000, maar weet niet of dit realistisch is. Hieronder wat korte informatie over de webshop. 

Branche
Baby artikelen gericht op de milieubewust ouder. Interessante en opkomende markt.

Marges
De marges variëren van 50%-200%, afhankelijk van de productgroep. Grootste deel van de producten worden onder een eigen label geproduceerd in China, en enkele producten komen bij leveranciers vandaan uit Engeland en Nederland. Er is geen minimum bedrag vereist voor inkoop. Voor verzending van de bestellingen zijn er goede prijsafspraken gemaakt via MyParcel.

Website
Draait op Magento met veel betaalde plugins zoals onder andere OneStepCheckout, een koppeling met bol.com etc. Met een aantal producten staan bovenaan op eerste pagina in de Google zoekresultaten. Teksten zijn wij net SEO-vriendelijker aan het herschrijven, maar staan nog niet online. Grootste deel is ook vertaald in het Engels. Geregistreerde domeinen zijn .nl / .be / .com. De website heeft een Full SSL certificaat en goede beoordelingen.

Bol.com
Veel producten worden ook verkocht op bol.com Nederland en België. met een eigen unieke EAN code. De bestellingen worden automatisch geïmporteerd in Magento en de voorraad wordt automatisch bijgewerkt. Aantal bestellingen op bol.com NL afgelopen 4 weken: 194 bestellingen. Aantal bestellingen op bol.com BE afgelopen 4 weken: 95. Beoordelingen op bol.com zijn ook zeer goed. Een aantal producten (+/- 15 stuks) heeft ook een goede beoordeling. Wij zijn de enige die deze producten aanbieden. 

Omzet
Gestart op 1 mei 2015. Omzet afgelopen kwartaal was +/- €20.000 en de afgelopen maand (jan 2016) €+/- 9.500. 

Bezoekers
Gemiddeld 100-150 bezoekers per dag, spam verkeer is zoveel mogelijk gefilterd. 

Promotiemateriaal
Uitgebreide handleiding / instructies over het gebruik van de producten
Eigen productkaarten voor een groot deel van het assortiment
Promotieflyers en bedankt kaarten voor bijvoegen bij bestellingen.

Voorraad
Huidige inkoopwaarde van voorraad is ongeveer €8.000-10.000

Re: Verkoopprijs webshop bepalen?

4
jeffreys schreef:Mijn partner steekt hier overdag veel tijd in en ik vooral in de avonduren. Omdat dit erg veel tijd kost en wij meer tijd willen besteden aan ons gezin hebben wij in overweging om onze webshop te verkopen.
Probeer dat te kwantificeren, bijvoorbeeld in een jaaromzet per FTE. Besteden jullie wekelijks bijvoorbeeld samen 40 uur aan de webwinkel, dan zal daar per saldo ongeveer een jaarsalaris tegenover moeten staan. Op dit punt wordt de waarde van een webwinkel nogal eens overschat. Omzet- en winstcijfers zeggen niet zoveel als je geen beeld hebt van de loonkosten.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verkoopprijs webshop bepalen?

5
Als aanvulling op Ward:

Waar ben je de meeste tijd aan kwijt? Als dit voornamelijk het inpakken van bestellingen is, dan is een fullfilment partij, die dit voor jullie uit handen neemt, misschien ook een goede oplossing voor jullie!

Re: Verkoopprijs webshop bepalen?

6
Ik vind het nogal karig ze op het eerste gezicht; 15.000 euro en daar krijg je ook nog ±10k aan voorraad voor. Dus eigenlijk betalen ze 5000 euro voor de shop. (kanttekening: shop lijkt erg veel van Bol te halen qua orders. Doet de shop zelf ook noemenswaardige orderaantallen?)

Het belangrijkste in deze: wat is de winst? (Bijv. van januari met 9.500 euro omzet)

Overigens, vergeet niet dat je meteen moet afrekenen met de fiscus als je een eenmanszaak/v.o.f hebt. Met andere woorden: die 15.000 euro moet je optellen bij je inkomen voor 2016 en daar betaal je dan belasting over. 

Gr,
ES01