Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Waarom is mijn bericht hier weggehaald?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
trashydiva
Berichten: 113
Lid geworden op: 30 oktober 2010
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Kant-en-klare sieradenshop | dropshipping

07 november 2012

Wat had je geschreven?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kant-en-klare sieradenshop | dropshipping

07 november 2012

Waarom is mijn bericht hier weggehaald?
Heren moderators, ik vind het ook onterecht dat deze observatie is verwijderd :!:

Dat vraagt op z'n minst om een toelichting.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Sorry, ik word wel eens getelefoneerd terwijl ik aan het modereren ben en het kan dus zijn dat een toelichting even op zich laat wachten.

Zoals te lezen is in de regels van vraag & aanbod, is het niet de bedoeling dat er gediscussieerd wordt in de vraag & aanbod topics zelf. Stellen dat je vindt dat het forum gebruikt wordt alsof het Ebay is heeft bovendien niets te maken met een webwinkel die aangeboden wordt. Als je deze mening wilt ventileren dan mag dat, maar dan open je daar een nieuw topic voor op dit forum in plaats van dat je dat onder een willekeurig aangeboden winkel doet.

Verder is het niet de bedoeling dat elke advertentie kritisch doorgelicht wordt. Of je het aangeboden item nou wel of niet fair geprijsd zou vinden doet daar niets aan af. Men mag webwinkels hier aanbieden en het staat vrij om daar een vraagprijs bij te zetten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Dank Wouter, dat is duidelijk! Het ging inderdaad meer om een algemeen commentaar op de rubriek Vraag & Aanbod, niet op de specifieke advertentie.

De advertenties waarin schaamteloos meer dan € 500 wordt gevraagd voor het unzippen van een open-source pakket en een template kunnen we nu met gerust hart massaal ongelezen links laten liggen.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Bekijk de posthistory van de user eens. Hij heeft zich geregistreerd en heeft alleen posts gemaakt over verkopen van webwinkels en domeinnamen. De webwinkel en domeinnamen zijn slechts gemaakt voor de verkoop. Niet voor de overname van een bestaande webwinkel. Gewoon handel dus.

En als je de advertenties eens nader bekijkt zie je dat sommige standaard 'Biedmeer' webwinkels zijn en dat alle andere webwinkels om een of andere reden niet meer benaderbaar zijn.

Ik mag hier toch ook geen advertentie aanmaken als ik nieuw assortiment heb? Waarom mag hij dat wel als hij de zoveelste sieraden of parfum template heeft geupload?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Ik mag hier toch ook geen advertentie aanmaken als ik nieuw assortiment heb? Waarom mag hij dat wel als hij de zoveelste sieraden of parfum template heeft geupload?
Daar zit wel wat in.

Misschien moet men wat strengere regels opstellen voor vraag en aanbod waaronder de regel dat alleen bestaande webwinkels ter vraag of aanbod mogen worden vermeld.

Een winkel die 0 - 5000 euro omzet heeft gemaakt valt in mijn principe buiten de categorie en verdient geen topic. Het is alleen maar vervuiling want iedere leek kan een winkel maken met een aanbod en wat dropshippers uitzoeken dan wel een template laten maken met hetzelfde resultaat.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Misschien moeten er andere regels komen, misschien ook niet maar de huidige regels zijn duidelijk.

Vraag van TS is beantwoord door de mod en nu gaat dit draadje dicht.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Wat mij betreft blijft hij juist open voor algemene discussie over vraag & aanbod. Daar mag best over gediscussieerd worden.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Ik mag hier toch ook geen advertentie aanmaken als ik nieuw assortiment heb? Waarom mag hij dat wel als hij de zoveelste sieraden of parfum template heeft geupload?
Op zich richten wij ons op de webwinkelier. Op het moment dat iemand iets aan te bieden heeft wat interessant kan zijn voor een webwinkelier, dan mag dat aangeboden worden op ons forum. Iets wat iemand zelf verkoopt in zijn webwinkel is dat per definitie niet.

Nu is er nog niet echt een heel strak beleid over wat wel en niet toegestaan is. Mede ook omdat we enige vorm van verantwoordelijkheid over ons uitroepen als we bepaalde advertenties wel of juist niet toe zouden laten. Stel dat wij zouden kijken of iets wel of niet het geld waard zou zijn, dan zou een ontevreden koper bij ons aan kunnen kloppen als hij iets via het webwinkelforum gekocht heeft. Dat is niet de bedoeling. Vandaar dat wij in principe niet moderen op wat er inhoudelijk aangeboden wordt, mits het aangeboden goed bedoelt is voor de webwinkelier.

Echter, juist vanwege het ontbreken van een strak beleid zal dit niet consistent zijn. Het zou dus best kunnen zijn dat er door mij, andere mods of andere leden wel discussie ontstaan of gestart is in een vraag & aanbod advertentie.
Dirkjan -eigenaar van dit forum- kan mijn en eentje zijn uurtarief helaas niet betalen en dus doen we dit als vrijwilliger. Het is daarom niet zomaar mogelijk om een strak beleid in te voeren of om de techniek van het vraag & aanbod gedeelte op dit forum aan te passen. Intern is hier wel eens overleg over geweest, maar het is op deze manier het makkelijkst voor ons om bij te houden.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Misschien moet men wat strengere regels opstellen voor vraag en aanbod waaronder de regel dat alleen bestaande webwinkels ter vraag of aanbod mogen worden vermeld.
Dáár ben ik ook groot voorstander van. En ik leg ook graag uit waarom.

Wij leveren zelf via dropshipping. En we bieden daarvoor ook alles aan wat een webwinkel nodig heeft: live productfeed, afbeeldingen, fulfilment, enzovoort.

Sommige adverteerders maken daarvan dankbaar alternatief gebruik. Of zo je wilt: misbruik. Ze flansen op een avond of een verloren zaterdag even gauw een webwinkel in elkaar met gratis webwinkelsoftware, een gratis template en onze gratis productfeed. Vervolgens staat het ding te koop voor ergens tussen € 500 en € 5.000. Wat een gek ervoor geeft.

Pas nadat ze mij bellen, beseffen de kopers dat ze een kat in de zak hebben gekocht. Een goed gevulde webwinkel die er leuk uitziet, staat nog niet garant voor enige omzet.

Daarom, vind ik, mag er ook in de rubriek Vraag & Aanbod ruimte zijn voor kritische vragen naar bezoekersaantallen, omzet, leeftijd van de webshop, reden van verkoop, enzovoort, enzovoort. De aanbieder kan die vragen namelijk ook beantwoorden.

Voor ervaren collega-internetondernemers is dit overbodig, maar we zijn aan onze stand verplicht om aspirant-webwinkeliers toch enigszins in bescherming te nemen. Uiteindelijk worden het forum, ons vak en wijzelf daarvan allemaal alleen maar beter.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Dan blijft ie open... mij om het even... maar wel even verhuist naar mededelingen zodat het niet door het 'normale' forum loopt.

@Ward
sorry... volgende keer zal ik iets langer w88. :)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Daarom, vind ik, mag er ook in de rubriek Vraag & Aanbod ruimte zijn voor kritische vragen naar bezoekersaantallen, omzet, leeftijd van de webshop, reden van verkoop, enzovoort, enzovoort. De aanbieder kan die vragen namelijk ook beantwoorden.
Kritische vragen mogen zeer zeker. Maar dat is iets anders als een reactie in de vorm van:
Oftwel een basis OSCOmmerce installatie met skin en 1 of 2 plugins...

Waarde 5 euro.
Los van het feit of hier een kern van waarheid in zou zitten; ongefundeerd dit soort dingen roepen in deze topics voegt niets toe. Meningen over het aangeboden product/dienst zien we liever niet.
Voor ervaren collega-internetondernemers is dit overbodig, maar we zijn aan onze stand verplicht om aspirant-webwinkeliers toch enigszins in bescherming te nemen. Uiteindelijk worden het forum, ons vak en wijzelf daarvan allemaal alleen maar beter.
Is op zich waar, maar op het moment dat wij gaan bepalen of iets wat aangeboden wordt wel of niet "goed" is, dan hebben wij daar als forum min of meer een verantwoordelijkheid voor. Stel iemand koopt via het forum een webwinkel omdat leden van het forum vonden dat het een goede koop was, maar de webwinkel mislukt toch jammerlijk. Dan wil ik in elk geval niet dat de koper mij als moderator van dit forum een boze brief stuurt en mij om verantwoording roept of zelfs aansprakelijk zou stellen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Is op zich waar, maar op het moment dat wij gaan bepalen of iets wat aangeboden wordt wel of niet "goed" is, dan hebben wij daar als forum min of meer een verantwoordelijkheid voor. Stel iemand koopt via het forum een webwinkel omdat leden van het forum vonden dat het een goede koop was, maar de webwinkel mislukt toch jammerlijk. Dan wil ik in elk geval niet dat de koper mij als moderator van dit forum een boze brief stuurt en mij om verantwoording roept of zelfs aansprakelijk zou stellen.
Die verantwoordelijkheid heb je impliciet al door het aanbod te publiceren. En dan niet juridisch, maar veel eerder moreel, uit collegialiteit en op basis van ervaring. Het bewaken van de kwaliteit en reputatie van een forum is in dat opzicht niet slechts een taak van de moderators, maar ook van de forumleden.

Dit is een forum, geen advertentiekrant. Iemand die dus om het even wat aanbiedt, kan/mag/moet zich ervan bewust zijn dat andere forumleden daarop kunnen reageren met vragen, bedenkingen of andere repliek. Dat kan ook in het voordeel van de aanbieder werken: bij een goed aanbod waarbij goede vragen goed worden beantwoord, is iedereen geholpen. Bied je echter alleen nep-Nike vanuit China aan, dan ben je de klos.

Misschien een idee om de rubriek Aanbod & Vraag in plaats van Vraag & Aanbod te noemen... Dan kan op een aanbod namelijk ook een vraag volgen. :)
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Maar mag iemand die dan bv Seo diensten aanbied (ook voor webwinkeliers) hier ook regelmatig adverteren? Mag iemand zich hier puur en alleen voor verkoop registeren zonder enig ander doel zoals bv vragen stellen of beantwoorden?

Komt er hier nog bij dat ik de users posthistory zeer twijfelachtig vind. Zogenaamde OSCommerce winkels met gratis hosting zijn gewoon biedmeer winkels, Domeinnamen worden geregistreerd in de hoop deze hier met fikse winst weer te verkopen en van alle zogenaamd verkochte winkels is er niet 1 meer online. Naar dit geval zou toch wel even goed gekeken mogen worden vind ik. Adverteren is 1 ding maar poteniele oplichting is een tweede. Daar moet je geen platvorm voor willen zijn.

ps ik heb nog wat echte Rolex horloges voor dropshipping hier. 10 euro de stuk ;)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Mag iemand zich hier puur en alleen voor verkoop registeren zonder enig ander doel zoals bv vragen stellen of beantwoorden?
Ja, waarom niet? Van een restpartij van 75 verpakkingen ingekocht bij Rajapack wordt ik ook niet koud of warm, maar wellicht is iemand anders ermee geholpen.
Komt er hier nog bij dat ik de users posthistory zeer twijfelachtig vind. Zogenaamde OSCommerce winkels met gratis hosting zijn gewoon biedmeer winkels, Domeinnamen worden geregistreerd in de hoop deze hier met fikse winst weer te verkopen en van alle zogenaamd verkochte winkels is er niet 1 meer online. Naar dit geval zou toch wel even goed gekeken mogen worden vind ik. Adverteren is 1 ding maar potentiële oplichting is een tweede. Daar moet je geen platform voor willen zijn.
Juist dáárom moet er dus op kunnen worden gereageerd. Honderden ogen zien meer dan twee. Je hebt enerzijds onder de forumbezoekers maar één oplettende lezer nodig voor een kritisch geluid en je kunt anderzijds van de moderators onmogelijk verwachten dat ze alles op inhoudelijke juistheid controleren.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Klopt. En daarom was ik ook een tikje gepikeerd dat mijn berichtje verwijderd was ;)

Ongeacht waar zoiets gepost wordt. Ik vind het gewoon bijzonder lullig voor de 'newbie' die denkt een prachtige shop te kopen voor 600 euro om vervolgens tot de conclusie te komen dat er een kat in de zak gekocht is. Ik snap webwinkelforum ook wel hoor wat ze niet willen dat er over iedere post een debat ontstaat maar aan de andere kant het is toch een forum? Daar moet je toch op elkaar mogen reageren? Voor alleen een advertentie heb je marktplaats e.d. voor.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

ZO, kom ik ook nog even invliegen :)

Maar waarom bedenken we niet enkele verplichte velden bij het aanbieden van een shop; iets als:
- naam
- omzet
- type shop
- marktsegment
- enz.

Uiteraard kunnen jullie nog veeeel betere kenmerken benoemen :)

Maar je zult het idee wel snappen; als je je shop aanbied dan is er gewoon een standaard riedeltje die je invult.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Ik kan best begrijpen dat iemand de naam niet kwijt wilt en tevens niet direct alle cijfers kwijt wilt op wen openbaar forum.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

07 november 2012

Helemaal met Jan eens, dat er verplichte velden moeten komen.
Bezoekers
omzet
winst
vraagprijs
reden van verkoop

Lekker transparant.

Straks krijg je mensen die zeggen:

Ik heb een vraag. Stuur maar een pb als je het wil weten.


Of je de cijfers nu openbaar gooit of dat iedereen doet via een pb dat hij of zij interesse heeft. Ik ben voor transparantie en anders verkoop je de webwinkel lekker ergens anders zou ik zeggen.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

08 november 2012

In het kader van zelfregulatie zou je als lid zelf om dergelijke informatie kunnen vragen bij de advertentie.

Bepaalde informatie verplicht stellen is praktisch niet werkbaar. We zijn nog altijd maar een 'simpel' forum, geen professionele advertentiesite.

Ik zal eens kijken of we de regels wat kunnen aanpassen zodat het duidelijker is dat er een kritisch geluid zou kunnen komen van de leden. Uiteraard wel alleen gefundeerd kritisch geluid, geen ongefundeerde meningen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

08 november 2012

In het kader van zelfregulatie zou je als lid zelf om dergelijke informatie kunnen vragen bij de advertentie.
Inderdaad, en zelfregulering betekent dat we niet voor politie of justitie spelen, maar bijvoorbeeld wel kunnen wijzen op het bestaan van zoiets als de wapenwet.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

08 november 2012

Had dat gezien inderdaad. Dat is prima. De regels zijn zojuist iets aangepast.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Commentaar op vraag & aanbod

08 november 2012

Extra regels voor het te koop zetten van bestaande webshop:

- indicatie verkoopprijs
- indicatie maandelijkse bezoekers
- conversie %
- welke branche
- indicatie omzet
- indicatie winst
- actief sinds of tijdens welke periode


Het staat al in de regels. Het word alleen niet echt gehandhaafd...
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht