Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dutchvogue
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 juni 2013

Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

17 juni 2013

Beste Webwinkelforum lezers,

Mijn naam is Ria van der Veen en ik heb ben bezig met de lancering van mijn eigen webshop. Ik heb al twee jaar een bedrijf in creatieve communicatie, waardoor er nu ook de financiële middelen vrijgekomen zijn voor een andere droom: een eigen webshop. In mijn werk met Think Pink heb ik regelmatig webshops onderhouden, inkoopprocessen begeleid in niche markten en oa. Een webhop vanaf de basis ontwikkeld voor een lokale juwelier. Met veel facetten van het ondernemen heb ik ervaring, alleen qua inkoop ben ik nog relatief blanco als het kleding aangaat.

Ik begin met het opzetten van DutchVogue als bijouterie-sieradenmerk. Daarna ga ik hier ook kleding en tassen aan toevoegen, in het begin voornamelijk geïmporteerd uit Azië. In de loop van de tijd ga ik dit mixen met merkkleding van mooie merken.

Alleen, nu mijn vraag voor webwinkeleigenaars: hoeveel koop je in per maat. Is hier miss hien ergens een handig artikel over te vinden? Qua schoenmaten zullen de maten 38-39 (lijkt mij?) het populairst zijn, maar ik zou zelf inkopen vanaf maat 36. Alleen hoeveel aantallen, en dan bedoel ik ook vooral de verhouding. Hetzelfde verhaal met kleding: maatje 36-42 zullen het populairst zijn, maar zijn hier ergens cijfers over te vinden of heeft iemand tips welke aantallen ik moet bestellen als beginnende webshop?

Alvast bedankt!

Groet,
Ria van der Veen
Let op: ondernemers gezocht die opzoek zijn naar een creatieve campagne voor een startersprijs. Mail me: ria@thinkpinkmarketing.com
 
HappyGirl

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

18 juni 2013

Ik denk dat het ook een beetje ligt aan wat je plan is.
Er zijn veel shops vooral de kleinere die uniekere producten verkopen, die hebben er volgens mij maar 1 van elke maat. Je kan inderdaad overwegen om er bijv. bij schoenen van de goedlopende maten 38, 39 en 40 bijv. 2 exemplaren in te kopen.

De andere kant is, wil je gelijk groot beginnen kun je overwegen om van alle maten ruim in te kopen.

Ik denk dat het e.e.a. ook af hangt van het totaal plaatje van jouw shop.
 
paraplu
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 november 2011

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

18 juni 2013

vaak kan je kleding helemaal niet per maat inkopen maar zit je vast aan pakketten die de leverancier heeft samengesteld... vaak in een verhouding 2-4-4-2

Als je wel zelf kunt indelen zou ik ook een soortgelijke verdeling aanhouden... bepaal je doelgroep en bepaal welke maat je daarbij het meest verwacht te verkopen.. en maak daarom heen een op 2-4-4-2 lijkende verdeling

weet je niet welke maat het beste is? ga eens bij winkels kijken die soortgelijke kleding verkopen en kijk welke maten er op dit moment of later in het seizoen nog hangen... dat zijn de maten die vaak niet goed verkopen ;-)
Think again!
 
paraplu
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 november 2011

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

18 juni 2013

oh, en ik zou ook niet teveel inkopen per artikel... liever veel verschillende artikelen... op=op en zo kan je voor het volgende seizoen ook veel beter inschatten wat wel of niet aan slaat...
Think again!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
HorseTopShop
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 februari 2011

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

18 juni 2013

Qua schoenen/laarzen lopen bij ons de maten 39-40-41 het hardst. Qua bovenkleding toch wel de maten L en XL en broeken 40-42-44.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

18 juni 2013

Qua bovenkleding toch wel de maten L en XL.
Misschien handig voor TS om te weten of er verschil zit in maten van paardenkleding en gewone kleding. Lijkt me niet dat het merendeel van de Nederlandse bevolking (die paard rijdt) normaliter L en XL draagt.
 
HorseTopShop
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 februari 2011

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

18 juni 2013

Nee hoor. Er zit geen verschil in maten. De maatvoering loopt precies hetzelfde als normale kleding. (Op groot en klein vallen na natuurlijk)
Moet wel zeggen dat het gros van de ruiters toch wel kampt met overgewicht. Dus misschien dat je met gewone kleding een maat kleiner uitkomt.

Ook nog rekening houden dat de schoenmaten die bij ons hard lopen vooral gebaseerd zijn op vrouwen.
Oja, en kinderen komen toch ook al vaak in maat 38-39. Dat is bij ons de hardst lopende maat aan kinderschoenen.
 
Dutchvogue
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 juni 2013

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

18 juni 2013

Ik denk dat het ook een beetje ligt aan wat je plan is.
Er zijn veel shops vooral de kleinere die uniekere producten verkopen, die hebben er volgens mij maar 1 van elke maat. Je kan inderdaad overwegen om er bijv. bij schoenen van de goedlopende maten 38, 39 en 40 bijv. 2 exemplaren in te kopen.

De andere kant is, wil je gelijk groot beginnen kun je overwegen om van alle maten ruim in te kopen.

Ik denk dat het e.e.a. ook af hangt van het totaal plaatje van jouw shop.
----

Ik wil inderdaad klein beginnen, maar wel snel groeien. Hierbij denk ik dat ik idd per seizoen dan moet kijken en proberen...

Bij schoenen zou ik (op basis van reacties) dus bijv. Maat 36 1paar, 37 1paar, 38 2paar, 39 2 paar en 40 2 paar?

En qua kleding (áls ik er 1 koop, anders alle aantallen verhoudingsgewijs laten stijgen) dus:
XS - 1 (36)
S - 2 (38)
M - 3 (40)
L - 2 (42)
XL - 1 (44)

Of zouden jullie andere verhoudingen hanteren? Sommige importkleding valt vaak wel klein, of kort...
Let op: ondernemers gezocht die opzoek zijn naar een creatieve campagne voor een startersprijs. Mail me: ria@thinkpinkmarketing.com
 
Dutchvogue
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 juni 2013

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

18 juni 2013

vaak kan je kleding helemaal niet per maat inkopen maar zit je vast aan pakketten die de leverancier heeft samengesteld... vaak in een verhouding 2-4-4-2

Als je wel zelf kunt indelen zou ik ook een soortgelijke verdeling aanhouden... bepaal je doelgroep en bepaal welke maat je daarbij het meest verwacht te verkopen.. en maak daarom heen een op 2-4-4-2 lijkende verdeling

weet je niet welke maat het beste is? ga eens bij winkels kijken die soortgelijke kleding verkopen en kijk welke maten er op dit moment of later in het seizoen nog hangen... dat zijn de maten die vaak niet goed verkopen ;-)
---

Dat doe ik ook vaak. Het is vaak per winkel verschillend, maar dat heeft ook weer te maken met de doelgroep van de winkel. De doelgroep van DutchVogue is, even grof gezegd, jonge vrouwen met een liefde voor fashion en mooie accessoires. Jonge vrouwen is heel moeilijk te definieren, ik denk dat je leeftijd al snel op 35 zit, maar daar zullen ook uitschieters tussen zitten natuurlijk.

Aan een kant wil je niet teveel inkopen, want dan blijf je met restanten zitten, alleen in de sale raak je die allicht ook makkelijker kwijt. Je bent straks voortdurend bezig met het verkopen van je merk, dus hopelijk groeit de bekendheid opk gestaag.

Ik ga mij in het begin alleen op dames richten en allicht daarna uitbreiden naar heren, alleen dan met behulp van mijn partner.

En qua maten. Waar zou je zelf aan denken? M / 40 als meest voorkomende maat. Maar onder modemeisjes is dat weer S in veel gevallen. Kinderen echt richt ik me niet op, wel tieners die er hip uit willen zien natuurlijk met mooie tassen, broeken, sandaaltjes (in de zomer)...

Verder wil ik het qua strategie niet alleen op prijs gooien, ik bedoel, dat ik een prijsvechter zou zijn. Ik wil mooie producten, voor een goede prijs verkopen.

Nu aan jullie de vraag: wat maakt dat jullie kopen bij een webwinkel?
Let op: ondernemers gezocht die opzoek zijn naar een creatieve campagne voor een startersprijs. Mail me: ria@thinkpinkmarketing.com
 
Dutchvogue
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 juni 2013

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

18 juni 2013

Qua schoenen/laarzen lopen bij ons de maten 39-40-41 het hardst. Qua bovenkleding toch wel de maten L en XL en broeken 40-42-44.

Thanks! Nou moet ik zeggen dat ik vroeger zelf ook paardreed en dat veel kleding niet echt van flexibele stof is en laarzen een aparte vorm hebben waardoor ik daarin ook altijd een maat groter had. Maten zullen allicht verschillen, maar dat zal dan meer te maken hebben met het land waarvoor het geproduceerd wordt....
Let op: ondernemers gezocht die opzoek zijn naar een creatieve campagne voor een startersprijs. Mail me: ria@thinkpinkmarketing.com
 
joe77
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 april 2013
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

19 juni 2013

Qua bovenkleding toch wel de maten L en XL.
Misschien handig voor TS om te weten of er verschil zit in maten van paardenkleding en gewone kleding. Lijkt me niet dat het merendeel van de Nederlandse bevolking (die paard rijdt) normaliter L en XL draagt.

hahahah klopt :)
Bent u Benieuwd naar ons of de nieuwste collectie volg ons op FB @jhnewtrend
tassen, portemonnees,horloges en parfum http://www.jhnewtrend.nl/
 
joe77
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 april 2013
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

19 juni 2013

Heb je voor jezelf al wel duidelijk welke kleding (merken) je zou willen verkopen?
Bent u Benieuwd naar ons of de nieuwste collectie volg ons op FB @jhnewtrend
tassen, portemonnees,horloges en parfum http://www.jhnewtrend.nl/
 
elisesnijder
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 augustus 2017

Re: Welke aantallen per maat voor inkoop schoenen / kleding?

12 augustus 2017

ja maatje 38/39 zijn populair maar heb een tip ik en mijn vriendinnen hebben allemaal toevallig maat 48 en we zijn rond de 22 ze zoeken zich rond naar winkels met die maat dus als je die verkoopt zullen er wel meer mensen zijn die ze gaan kopen dan bedoel ik wel schoenmaat
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht