Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

1
Stel, je bent al meer dan een jaar een trouwe klant bij een groothandel, mag deze groothandel dan zomaar zeggen dat hij niet meer wilt leveren aan jou? Dit omdat hij ook aan particulieren verkoopt en jij een groot deel van zijn klanten weg kaapt.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

4
Wat dat betreft zijn de leveranciers in de modelbouwwereld ook erg goed: Omdat je een webwinkel hebt, en dus minder kosten dan een "stenenwinkel" kunnen we niet aan je leveren. Dan kun je aandringen wat je wilt, mooie omzet cijfers tonen, etc. Geleverd krijg je niets.

Als het de enige leverancier van een bepaald product is, kun je je er alleen maar bij neerleggen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

5
Wel grappig dat ze dat denken. Want een stenen winkel heeft in tegenstelling tot een webwinkel geen verzendkosten. Ook geen kosten wanneer er evt gratis geretourneerd kan worden.

Ook hoeft een stenen winkel geen kosten te steken in online advertenties als google adwords en vergelijkingssites.

Ach, als een merk hun potentiele klantenkring klein wilt houden so be it. Voor dat ene merk zijn er 10 anderen.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

6
Bedankt voor de reacties! Van zo'n groothandel die niet aan webwinkels levert heb ik ook last van, er is een product die ik erg graag aan mijn assortiment zou willen toevoegen. Echter wil de enige groothandel/distributeur in de Benelux die dit product heeft niet aan webwinkels leveren. Erg vervelend.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

7
Een groothandel die heeft geïnvesteerd in een dealernetwerk zal ondernemingen zonder stenen winkel wellicht niet willen leveren omdat die dealers dan oneerlijk beconcurreerd worden en met hun prijzen moeten zakken. Niets vervelender voor een winkelier die een half uur steekt in het demonstreren van een artikel van 200€ aan een klant die vol enthousiasme zegt "zal er nog even over nadenken" en het dan vervolgens bestelt bij een webwinkel omdat het daar slechts 179,99 kost. Het is ook een poging om de marges voor de bestaande detaillisten niet te veel onder druk te zetten en ze zo nog wat te vriend te houden.
In sommige branches kan iemand die in zijn product gelooft en er hart voor heeft in zo'n geval het beste naast zijn webwinkel een stenen winkel(tje) beginnen ofwel naast zijn winkel een digitaal filiaal openen en in beide heel veel tijd, liefde en energie steken. Wie snel geld wil verdienen met een webwinkel met n'importe wat voor assortiment, kan beter wat anders verzinnen of een staatslot kopen. Daar zal wel niet iedereen het mee eens zijn op dit forum.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

10
Ludger schreef:Stel, je bent al meer dan een jaar een trouwe klant bij een groothandel, mag deze groothandel dan zomaar zeggen dat hij niet meer wilt leveren aan jou? Dit omdat hij ook aan particulieren verkoopt en jij een groot deel van zijn klanten weg kaapt.
Als ik het zo lees dan vind ik het gewoon geen groothandel, dan is hij meer een B2C bedrijfje. Ik ben ooit 1x door een bedrijf geweigerd, de reden? Ik moest een stenen winkel hebben, want alleen daar wordt aan geleverd. In Anno 2013 sta je dan wel even met je oren te klapperen! Want je kunt ook als groothandel zeggen je moet aan de adviesprijs voldoen zo niet ben je onze klant niet meer. En kom op je wilt je merken toch promoten?
En ik liet weten dat er webshops waren waar ik de producten op zag, nou dat waren dan webshops + stenenwinkel erachter. Goh toevallig weet ik dat dit niet zo is! En het was echt dat ik terug moest komen als ik een stenenwinkel had. Na wat meer onderzoek las ik dat deze webshops uiteindelijk ook moesten stoppen met verkopen van hun producten.

En tja, dan gaan we een ander zoeken toch? En gevonden en heel erg tevreden erover.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

11
Zyra schreef:
Ludger schreef:Stel, je bent al meer dan een jaar een trouwe klant bij een groothandel, mag deze groothandel dan zomaar zeggen dat hij niet meer wilt leveren aan jou? Dit omdat hij ook aan particulieren verkoopt en jij een groot deel van zijn klanten weg kaapt.
Als ik het zo lees dan vind ik het gewoon geen groothandel, dan is hij meer een B2C bedrijfje. Ik ben ooit 1x door een bedrijf geweigerd, de reden? Ik moest een stenen winkel hebben, want alleen daar wordt aan geleverd. In Anno 2013 sta je dan wel even met je oren te klapperen! Want je kunt ook als groothandel zeggen je moet aan de adviesprijs voldoen zo niet ben je onze klant niet meer. En kom op je wilt je merken toch promoten?
En ik liet weten dat er webshops waren waar ik de producten op zag, nou dat waren dan webshops + stenenwinkel erachter. Goh toevallig weet ik dat dit niet zo is! En het was echt dat ik terug moest komen als ik een stenenwinkel had. Na wat meer onderzoek las ik dat deze webshops uiteindelijk ook moesten stoppen met verkopen van hun producten.

En tja, dan gaan we een ander zoeken toch? En gevonden en heel erg tevreden erover.
In de branche waarin ik zit gaat dat helaas niet zo makkelijk. Ik kan rechtstreeks van de fabrikant kopen echter is de minimale afnamen dan 600KG, dat is voor mij teveel. Ook omdat ik werk met producten die beperkt houdbaar zijn.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

12
Ludger schreef: In de branche waarin ik zit gaat dat helaas niet zo makkelijk. Ik kan rechtstreeks van de fabrikant kopen echter is de minimale afnamen dan 600KG, dat is voor mij teveel. Ook omdat ik werk met producten die beperkt houdbaar zijn.
Dat is behoorlijk veel inderdaad, dan is de "groothandel" best gemeen bezig om nu zo wederverkopers uit te schakelen, omdat die meer verkopen dan hij. Noem jezelf dan geen groothandel en wordt dan geen groothandel. Of zie ik dit verkeerd?

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

13
Zyra schreef:
Ludger schreef: In de branche waarin ik zit gaat dat helaas niet zo makkelijk. Ik kan rechtstreeks van de fabrikant kopen echter is de minimale afnamen dan 600KG, dat is voor mij teveel. Ook omdat ik werk met producten die beperkt houdbaar zijn.
Dat is behoorlijk veel inderdaad, dan is de "groothandel" best gemeen bezig om nu zo wederverkopers uit te schakelen, omdat die meer verkopen dan hij. Noem jezelf dan geen groothandel en wordt dan geen groothandel. Of zie ik dit verkeerd?
De groothandel doet dit niet hoor, het was een hypothetische vraag.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

15
Ludger schreef:
Zyra schreef:
Dat is behoorlijk veel inderdaad, dan is de "groothandel" best gemeen bezig om nu zo wederverkopers uit te schakelen, omdat die meer verkopen dan hij. Noem jezelf dan geen groothandel en wordt dan geen groothandel. Of zie ik dit verkeerd?
De groothandel doet dit niet hoor, het was een hypothetische vraag.
Euh ok....

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

17
PaulG schreef:
Euh ok....
Nou eigenlijk is het niet ok. Je stelt een echte vraag of geeft meteen aan dat het hypothetisch is. Dus wat TSer hier probeert weet ik niet maar het slaat nergens op.
Inderdaad, het klinkt alsof hier eigenlijk een andere vraag wordt gesteld: stel dat ik ook groothandelsactiviteiten wil opstarten, mag ik dan klanten gaan weigeren? Dat is namelijk de hypothese die doorschemert in de vraag...
StoreCore.io

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

21
Ludger schreef:Omdat het mogelijk aan de orde kan komen? Ik koop namelijk in bij een 'groothandel' welke zelf ook aan particulieren verkoopt.
Bij zulke "groothandels" koop ik ook wel eens in, maar met tegenzin.

In de regel zullen ze je niet direct weigeren. Veel waarschijnlijker is dat ze je het inkooptechnisch lastig maken met een te lage marge, onacceptabele levertijden of minimale orderbedragen.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

22
PaulG schreef:
Euh ok....
Nou eigenlijk is het niet ok. Je stelt een echte vraag of geeft meteen aan dat het hypothetisch is. Dus wat TSer hier probeert weet ik niet maar het slaat nergens op.
Mee eens, mijn euh OK was dus ook dat ik gewoon dichtgeslagen werd door zijn reactie op mij.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

24
Voor zo ver ik weet is als een leverancier je levert en hij weigert je een deel te verkopen is hij het nog steeds verplicht maar als een leverancier zo maar stopt met leveren mag dat volgens mij zo maar.
Goedkoop en kwalitatief hoogstaand voer? Dat kan
www.genzobiedmeer.nl

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

25
Hypothetisch dus: volgens mij mag alleen een leverancier die een exclusief distributiecontract heeft, die al spullen aan jou levert, niet zomaar niet meer leveren. Er is dan al een bestaande leveranciersrelatie en je hebt niet de mogelijkheid om het elders te halen (hypothetisch dus hè ;))

Zie ook hier: http://circa.europa.eu/irc/opoce/fact_s ... 196_nl.htm
Het valt namelijk onder misbruik van machtspositie.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

26
Exclusiviteit is dank zij mevrouw Neelie Kroes bij Europese wet verboden.
Open en vrije handel binnen Europa.
Heel veel Nederlandse bedrijven leven nog op een eiland.
Duitsland en Belgie is veel makkelijker.

Als jij aan de regels voldoet en keurig betaal Mag hij / zij jouw niet weigeren !
Dreig maar met NMA en advocaat.

Wat wel mag,
jouw een afwijkende en meestal lagere korting geven dan dealers.
Maar die korting mag niet meer afwijken dan 10%.
Voorbeeld:
Dealer = 30%
Jij moet minimaal 20%

Vanaf ergens rond 2005 of 2006 mag een groothandel / fabrikant ook aan particulieren leveren.
Maar, dit moet dan wel duidelijk zijn.

Voorbeeld is Philips welke een eigen webshop heeft.
Zo zijn of komen er straks nog meer grote merken bij.
Waarom dit ?
Omdat de zolder kamer verkopers de marges verzieken wil de fabriek de groothandel er tussenuit halen.
Daarmee voorkomen ze prijs bederf van hun producten.
Inkoop en productie kosten onder druk door lage prijzen.

Mooi voorbeeld hoe de webshopjes hun eigen markt verpesten.

Of dit ook werkelijk gaat lukken ?
Is andere discussie.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

27
opabert schreef:Exclusiviteit is dank zij mevrouw Neelie Kroes bij Europese wet verboden.
Open en vrije handel binnen Europa.
Heel veel Nederlandse bedrijven leven nog op een eiland.
Duitsland en Belgie is veel makkelijker.

Als jij aan de regels voldoet en keurig betaal Mag hij / zij jouw niet weigeren !
Dreig maar met NMA en advocaat.

Wat wel mag,
jouw een afwijkende en meestal lagere korting geven dan dealers.
Maar die korting mag niet meer afwijken dan 10%.
Voorbeeld:
Dealer = 30%
Jij moet minimaal 20%

Vanaf ergens rond 2005 of 2006 mag een groothandel / fabrikant ook aan particulieren leveren.
Maar, dit moet dan wel duidelijk zijn.

Voorbeeld is Philips welke een eigen webshop heeft.
Zo zijn of komen er straks nog meer grote merken bij.
Waarom dit ?
Omdat de zolder kamer verkopers de marges verzieken wil de fabriek de groothandel er tussenuit halen.
Daarmee voorkomen ze prijs bederf van hun producten.
Inkoop en productie kosten onder druk door lage prijzen.

Mooi voorbeeld hoe de webshopjes hun eigen markt verpesten.

Of dit ook werkelijk gaat lukken ?
Is andere discussie.
Oh gaan we generaliseren? Simpel zorg ervoor dat winkels aan de advies verkoopsprijs houden. Genoeg grote bedrijven die de boel verzieken, als jij je als ondernemer de prijs van de fabrikant aanhoudt, maar diegene die hele voorraden kunnen opkopen 15% eronder gaan zitten moet je ook. Dat is lokaal met een winkel waar je toch zo goed als uniek bent wel anders.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

28
Effe reageren.

Natuurlijk kan een groothandel je weigeren. Of het mag nee!, maar er zijn genoeg hindernissen op te zetten zodat je geen goederen kunt bestellen of geleverd krijgt. O.a geen interessante inkoopprijs, extreme langere levertijden, verplicht grote aantallen inkopen, en helaas op moment niet op voorraad :lol: levertijd ongeveer 3 maanden en ga zomaar door.

Voor veel producenten maakt het echt niet uit of je onder de vaste verkoopprijs verkoopt als zij de marge maar halen, geld dat telt. Het zal ook niet lang meer duren voordat meer producenten zelf rechtstreeks gaan leveren aan de consument.
Ze halen gewoon de tussenhandel eruit.
Leveranciers die wel vaste verkoopprijzen 'eisen' hebben gewoon boter op hun hoofd :roll: .
ArtiDecor voor elk interieur.
Ambacht met stijl.

http://www.artidecor.com

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

29
ArtiDecor schreef:Effe reageren.

Natuurlijk kan een groothandel je weigeren. Of het mag nee!, maar er zijn genoeg hindernissen op te zetten zodat je geen goederen kunt bestellen of geleverd krijgt. O.a geen interessante inkoopprijs, extreme langere levertijden, verplicht grote aantallen inkopen, en helaas op moment niet op voorraad :lol: levertijd ongeveer 3 maanden en ga zomaar door.

Voor veel producenten maakt het echt niet uit of je onder de vaste verkoopprijs verkoopt als zij de marge maar halen, geld dat telt. Het zal ook niet lang meer duren voordat meer producenten zelf rechtstreeks gaan leveren aan de consument.
Ze halen gewoon de tussenhandel eruit.
Leveranciers die wel vaste verkoopprijzen 'eisen' hebben gewoon boter op hun hoofd :roll: .
Hoezo hebben zij boter op hun hoofd? Leg mij dat eens uit.

Nee, een buitenlandse leverancier niet kunnen bereiken en te horen krijgen dat wat je geleverd krijgt via de NL leverancier dat dat de enige is, dat is leuk. Dan kunnen zij alles eisen: te dure inkoopsprijs, te dure verkoopsprijs, lange levertijden, minimale afname etc. Wat wil je dan als leverancier? Nog wel verkopen op de B2B manier of toch het liefst via B2C?

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

30
Zet deze even omhoog.

Met ingang van 2014 werden ook mijn klein kinders ( grote webshop met hoge omzet )
geconfronteerd met bot weigering of het stellen van minimale afname verplichting.

Dit noopte mij om daar verder in te duiken en deze bedrijven aan te schrijven en te wijzen op Europese regels.
Na mijn briefje sloeg de leverancier om als het bekende blad vd boom.

VRAAG,
zou graag inventariseren of dit in 2014 vaker voor komt.
Mogelijk kort uw verhaal en mooiste ik ook bij welke leverancier of minimaal welke branche.

waarom ?
Misschien kan ik u helpen met tips voor maken van standaard briefje naar betreffende leverancier.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat