Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
telemoes
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 maart 2013
Contacteer:

Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

09 oktober 2013

Vraag een klant besteld meer dan ik op voorraad heb wat doen jullie?
Geven jullie in het winkelmandje dit al aan of bellen/e-mailen jullie de klant achter af?

Ik bouw zelf een webshop en geef het nu vooraf in het winkelmandje aan als een klant meer besteld dan ik op voorraad heb vind ik wel zo netjes.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

09 oktober 2013

Niet met alles, nadat er besteld is mail ik er direct achteraan (aangezien ik direct mail krijg en deze ook op mijn telefoon binnen komt) dat het niet op voorraad is en ik het na moet bestellen.
Maar meer dan 75% van mijn producten kan niet meer dan op voorraad besteld worden. Dit omdat ik bij bepaalde leveranciers niet meer van uit kan gaan dat als ik het voor 17:00 besteld heb de volgende dag of binnen 2 dagen binnen heb. Soms moet ik gewoon een week wachten (telefonisch en mail slecht bereikbaar) en dan krijg ik het een keer binnen.

Dat zijn dan echt dingen waarbij je gewoon nadenkt om bepaalde dingen niet meer op nabestelling te doen, maar dan is het gewoon uitverkocht. Uiteraard kunnen mensen altijd bellen of mailen met mogelijkheden als ze iets willen, zelfs leveren op bepaalde dagen.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

09 oktober 2013

Ik heb bij mijn huidige shop de exacte voorraad per artikel staan.

Bij mijn nieuwe shop (Magento) krijgt de klant ook een waarschuwing dat deze meer koopt dan er op voorraad zijn en er dus een levertijd is.
 
Gebruikersavatar
telemoes
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 maart 2013
Contacteer:

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

09 oktober 2013

Mijn artikelen worden met de hand gemaakt een deel in Duitsland dit duur minder dan 21 dagen maar mijn leverancier zei hou dat voor de veiligheid aan dus zodra mijn voorraad onder de 2 komt bestel ik nieuwe.
Daarnaast maakt mijn leverancier ook zelf deze kan ik binnen 7 dagen.

Ik wil naar de klant zo transparant mogelijk zijn vandaar dat ik de melding geef.

Ik heb bij mijn huidige shop de exacte voorraad per artikel staan.

Bij mijn nieuwe shop (Magento) krijgt de klant ook een waarschuwing dat deze meer koopt dan er op voorraad zijn en er dus een levertijd is.
Ik wil niet op mijn site zetten hoeveel ik op vrd heb dit ivm de concurentie aan de andere kant vind ik het ook wel lekker transparant en de klant kan denken van oh er zin er nog maar 2 dus snel bestellen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

09 oktober 2013

Mijn artikelen worden met de hand gemaakt een deel in Duitsland dit duur minder dan 21 dagen maar mijn leverancier zei hou dat voor de veiligheid aan dus zodra mijn voorraad onder de 2 komt bestel ik nieuwe.
Daarnaast maakt mijn leverancier ook zelf deze kan ik binnen 7 dagen.

Ik wil naar de klant zo transparant mogelijk zijn vandaar dat ik de melding geef.

Ik heb bij mijn huidige shop de exacte voorraad per artikel staan.

Bij mijn nieuwe shop (Magento) krijgt de klant ook een waarschuwing dat deze meer koopt dan er op voorraad zijn en er dus een levertijd is.
Ik wil niet op mijn site zetten hoeveel ik op vrd heb dit ivm de concurentie aan de andere kant vind ik het ook wel lekker transparant en de klant kan denken van oh er zin er nog maar 2 dus snel bestellen.

Transparant zijn is goed, wil ik ook zijn, maar concurrentie is soms ook groot met bepaalde producten en qua leveranciers wat ik al zei is ook niet altijd alles. Je kunt ook transparant zijn door de klant snel in te lichten via de mail, dat is in mijn geval altijd goed gegaan en klanten komen steeds terug.

En ja er zijn zelfs groothandels die zeggen dat het op voorraad is, terwijl het door de fabrikant niet eens meer gemaakt wordt en je van de koude kermis thuis komt.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

10 oktober 2013

Ik bouw zelf een webshop en geef het nu vooraf in het winkelmandje aan als een klant meer besteld dan ik op voorraad heb vind ik wel zo netjes.
Als je het zelf programmeert, heb je meer flexibiliteit. Benut die dan ook :D

Je kunt per artikel bijvoorbeeld registreren óf het nog kan worden ingekocht. En zo ja, wat dan de verwachte levertijd is.

Bedenk ook dat een virtuele winkel anders werkt dan een fysieke. In een fysieke winkel is het schap leeg wanneer een klant het laatste exemplaar in het wagentje doet. Maar wat doe je als twee klanten in de webwinkel het laatste exemplaar in de winkelwagen leggen? En wat als een van die twee klanten kiest voor een bankoverschrijving, die enkele dagen op zich kan laten wachten? Je kunt dus niet altijd op voorhand al een waarschuwing geven; een systeem voor meldingen achteraf blijft noodzakelijk.
 
Gebruikersavatar
telemoes
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 maart 2013
Contacteer:

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

14 oktober 2013

Bedenk ook dat een virtuele winkel anders werkt dan een fysieke. In een fysieke winkel is het schap leeg wanneer een klant het laatste exemplaar in het wagentje doet. Maar wat doe je als twee klanten in de webwinkel het laatste exemplaar in de winkelwagen leggen? En wat als een van die twee klanten kiest voor een bankoverschrijving, die enkele dagen op zich kan laten wachten? Je kunt dus niet altijd op voorhand al een waarschuwing geven; een systeem voor meldingen achteraf blijft noodzakelijk.
Ja aan een systeem achteraf ontkom je bijna niet.
Ik krijg van elke bestelling een e-mail met wat en door wie er besteld is.
Dus kan snel schakelen als er nood aan de man is.

Wat het artikel betreft als iemand er 3 besteld en er zijn er maar 2 doen ik het als volgt:
De klant krijgt in het winkelwagentje de melding dat er niet genoeg voorraad is daarbij presenteer ik de verwachte levertijd, helaas is die fors (14 tot 21 dagen) omdat de artikelen soms nog gemaakt moeten worden.
Maar dat weet de klant.
 
Gerhard
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 maart 2012

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

14 oktober 2013

Ik heb geen eigen webshop en misschien denk ik er wat te gemakkelijk over, maar zo moeilijk is het toch niet om aantallen in de webshop te zetten en bij aankoop dat die er dan automatisch 1 van af haalt ? Stel je hebt 20 items dat je maximaal dan ook 20 kan bestellen.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

14 oktober 2013

Ik heb geen eigen webshop en misschien denk ik er wat te gemakkelijk over, maar zo moeilijk is het toch niet om aantallen in de webshop te zetten en bij aankoop dat die er dan automatisch 1 van af haalt ? Stel je hebt 20 items dat je maximaal dan ook 20 kan bestellen.
Dat klopt, maar hier gaat het om dat als je er 20 op voorraad hebt en een klant wil er 21 of de klant er dan 21 kunt bestellen of echt alleen maar 20.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

14 oktober 2013

Bestellen is bij ons mogelijk, maar de klant krijgt wel een verwijzing naar de pagina over levertijden. Wat concurrenten doen maakt me eigenlijk niet zoveel uit, de ervaring vanuit de klant telt.
 
Gebruikersavatar
telemoes
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 maart 2013
Contacteer:

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

14 oktober 2013

Bestellen is bij ons mogelijk, maar de klant krijgt wel een verwijzing naar de pagina over levertijden. Wat concurrenten doen maakt me eigenlijk niet zoveel uit, de ervaring vanuit de klant telt.

Daarom vermeld ik het ze kunnen er bijvoorbeeld 5 bestellen maar als er 3 op voorraad zijn krijgen ze netjes een melding en dan is het aan de klant ;)
 
Gerhard
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 maart 2012

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

14 oktober 2013

Ik heb geen eigen webshop en misschien denk ik er wat te gemakkelijk over, maar zo moeilijk is het toch niet om aantallen in de webshop te zetten en bij aankoop dat die er dan automatisch 1 van af haalt ? Stel je hebt 20 items dat je maximaal dan ook 20 kan bestellen.
Dat klopt, maar hier gaat het om dat als je er 20 op voorraad hebt en een klant wil er 21 of de klant er dan 21 kunt bestellen of echt alleen maar 20.
Lijkt me ook logisch, je hebt 20 op voorraad geen 21.
Er is niets irritanter dan dat je later hoort dat een artikel niet op voorraad is, hangt natuurlijk wel wat af van de branche etc.
 
michielvd
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 februari 2013

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

15 oktober 2013

Bij ons gaat er automatisch een mail naar de klant. Die wordt standaard verzonden zodra de voorraad door een bestelling van de klant in de min is gekomen.

Mail zelf bevat extra informatie; er zijn nl ook aardig wat producten in ons assortiment die rechtstreeks door een groothandel worden verzonden, dus klanten worden er op gewezen dat ze de mail ook kunnen krijgen omdat het product om logistieke redenen via dat kanaal naar ze wordt verzonden; het systeem detecteert in dat geval immers ook een negatieve voorraad.
 
Baninni
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 december 2011
Locatie: Balen
Contacteer:

Re: Klant bestelt meer dan de voorraad wat doen jullie

18 oktober 2013

hoi

ik zou je het zeker niet aanraden om je actuele voorraad me te delen met de klant.
een betere oplossing is misschien dit: indien de klant meer bestelt dan je beschikbare voorraad, kan je hem een seintje geven bij het uitchecken dat je het gewenste aantal niet op voorraad hebt, en dat je het niet voorradige aantal in backorder kunt plaatsen.

Groetjes