Webshop beginnen (ja de zoveelste topic!)

1
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment 17 jaar en ik studeer een IBMS opleiding op HBO niveau. Zodra ik 18 jaar wordt wil ik graag meteen een webshop beginnen. Ik ben er nu al een ongeveer een paar maanden bezig om me zelf te informeren en oriënteren over het ondernemerschap en natuurlijk leer ik ook elke dag genoeg op mijn opleiding. Ik denk dat ik verder de webshop ga opzetten via SEOshop of via mijnwebwinkel.nl of iets dergelijks aangezien ik niet echt ervaring heb met HTML. Maar toch zijn er een paar dingen onduidelijk voor me.

Ik wil graag mijn producten importeren uit China omdat ik niet heel veel geld wil investeren. Ik wou dit doen via AliBaba. Heb al een paar dingen besteld via Aliexpress en de levertijd daarvan was voor een product uit China zeer goed. Maar mijn vraag nu is, als ik mijn producten dus 'importeer' uit china via Alibaba, heb ik dan geen 'bon' nodig voor de belastingdienst en dergelijke?

En zijn er verder bepaalde 'hoge' kosten en obstakels waar ik rekening mee moet houden? Ik wil het gewoon proberen, niet al te veel geld er in steken, en dan kijken of het aanslaat. Als dat niet gebeurt dan denk ik dat het een mooie ervaring voor me zou zijn geweest.
Alvast bedankt!

Re: Webshop beginnen (ja de zoveelste topic!)

2
Thenotorious schreef:Maar mijn vraag nu is, als ik mijn producten dus 'importeer' uit china via Alibaba, heb ik dan geen 'bon' nodig voor de belastingdienst en dergelijke?
Je hebt inderdaad geen bon nodig van je kosten, tenzij je deze in mindering wilt brengen op je inkomstenbelasting. Dan zul je deze zakelijk moeten boeken om zo je winst te verlagen, en van je zakelijke kosten heb je een sluitende boekhouding nodig.
Thenotorious schreef: En zijn er verder bepaalde 'hoge' kosten en obstakels waar ik rekening mee moet houden?
Een obstakel van elke sprong in het diepe zijn de dingen die onverwacht zijn. Stel dat een vriend je helpt en die raakt gewond en je bent niet verzekerd, er wordt digitaal ingebroken op je webwinkel en je lekt klantendata en je klanten stellen je aansprakelijk voor schade, noem maar op. Al die dingen die als het goed is nooit gebeuren omdat de kans nou eenmaal bijzonder klein is, maar die wel bij het ondernemerschap horen. Faillissement is een kleine maar realistische situatie waar je in kunt belanden.
Nu op mijn weblogs:

Re: Webshop beginnen (ja de zoveelste topic!)

3
Bedankt voor je reactie!

En raden jullie aan om te wachten tot ik 18 ben (nog 6 maanden) of dat ik me nu in ga schrijven met toestemming van mijn ouders bij de KVK? Zitter er bijvoorbeeld nadelen aan als ik me nu ga inschrijven ipv zelfstandig als ik straks 18 ben?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webshop beginnen (ja de zoveelste topic!)

6
Om welke producten gaat het wel dan? Als ik zo vrij mag zijn.

Wanneer je je inschrijft bij de kvk maakt niet uit, wanneer je nog geen 18 jaar bent inderdaad wel een van je ouders/verzorgers meenemen die een handtekening moet zetten.

Bedenk dat wanneer je buiten de eu gaat inkopen de douane flink tegen kan werken waardoor er een behoorlijk groot bedrag bovenop de kosten kan komen.

Ga verder na waarom mensen bij jou hun producten moeten kopen wanneer ze ook naar alibaba zelf kunnen gaan? Het is voor velen geen onbekende site en als consument kun je hier gewoon op kopen.
Voor het maken van een ondernemingsplan.
http://www.maakeenondernemingsplan.nl

Re: Webshop beginnen (ja de zoveelste topic!)

7
Daar had ik inderdaad rekening mee gehouden. Ik denk dat mensen eerder producten 'bij mij' zouden kopen omdat:
1. Betalingsmogelijkheden zijn uitgebreider. (Bij AliExpress alleen creditcard betaling)
2. Levertijd, de levertijd bij alibaba kan wel op lopen tot 4-5weken.
3. En dat er een centrale, overzichtelijke plek is waar ik de producten van dezelfde categorie ga aanbieden.

Maar wat moet ik me daarbij voorstellen, douane die tegen gaat werken? En ik heb niet echt fabrikanten in het oog waar ik kan inkopen binnen de EU.

Re: Webshop beginnen (ja de zoveelste topic!)

9
kleren-stunter schreef:
Wanneer je je inschrijft bij de kvk maakt niet uit, wanneer je nog geen 18 jaar bent inderdaad wel een van je ouders/verzorgers meenemen die een handtekening moet zetten.
Dit is een late reactie,

maar wilde er even aan toevoegen
dat je ouders/verzorgers niet verplicht zijn een handtekening te zetten.
wij kregen ook de keuzen of mijn ouders wel of niet tekende
wat nu precies de verschillen zijn weet ik zelf ook niet echt

maar als je ouders niet tekenen,
hebben ze wel het recht om jou handeltje ieder moment op stop te zetten.
maar ik neem aan dat als je dit van te voren met je ouders afspreekt het geen probleem zou moeten zijn.
website die ik momenteel probeer op te zetten
http://www.widemarket.nl

Re: Webshop beginnen (ja de zoveelste topic!)

10
widemarket schreef:
kleren-stunter schreef:
Wanneer je je inschrijft bij de kvk maakt niet uit, wanneer je nog geen 18 jaar bent inderdaad wel een van je ouders/verzorgers meenemen die een handtekening moet zetten.
Dit is een late reactie,

maar wilde er even aan toevoegen
dat je ouders/verzorgers niet verplicht zijn een handtekening te zetten.
wij kregen ook de keuzen of mijn ouders wel of niet tekende
wat nu precies de verschillen zijn weet ik zelf ook niet echt

maar als je ouders niet tekenen,
hebben ze wel het recht om jou handeltje ieder moment op stop te zetten.
maar ik neem aan dat als je dit van te voren met je ouders afspreekt het geen probleem zou moeten zijn.
Het heeft geen nut om ouders mee te laten tekenen, ze zijn, ongeacht die handtekening, toch tot je 21ste financieel verantwoordelijk voor alles wat jij doet. Gaat het goed hebben ze er niks mee te maken, gaan het fout, dan mogen ze hun portemonnee trekken.