BTW & China

1
Goedemiddag,

Ik ben op het moment bezig met het starten van mijn webshop, en wil mijn voorraden halen uit China. Hier hebben ze geen BTW dus hoef ik deze ook niet aan te geven of iets dergelijks, maar hoe zit het nou precies met de douane? Ik heb me hier wat in verdiept maar zie door de bomen het bos niet meer. Moet ik nou de inkomstenbelasting al bij mijn producten rekenen die ik verkoop? En moet ik van te voren elektronische aangifte doen? Of moet ik dit allemaal niet doen, en gewoon importeren + inkomstenbelasting etc. betalen omdat ik slechts een kleine onderneming ben? Iemand die hier wat meer duidelijkheid over kan geven?

Met vriendelijke groet,

Tom

Re: BTW & China

3
henk-k schreef:Er zijn hier werkelijk honderden topics over, waarvan enkele tientallen op dit forum.
Toch vind ik nergens duidelijkheid. Bijna overal wordt gezegd dat dit aan de deur moet worden betaald. Hier ben ik dan ook wel bekend mee, maar vind dit maar werk van niks. Daarnaast gaat al mijn zakelijk betalingsverkeer ook online. Daarom leek het mij de beste optie om een aangifte van de inkomende goederen te doen, alleen vraag ik me dus af hoe dit werkt. Na wat surfwerk op de site van de belastingdienst heb ik bijvoorbeeld het formulier zelf niet gevonden en elektronisch aangifte doen moet ook nog van alles weer worden gedaan. Daarom mijn vraag; wat is de beste oplossing voor mij?

Re: BTW & China

4
Bijna alle vervoerders doen die aangifte voor je. Je krijgt dan gewoon achteraf een factuur (wij wel tenminste). DHL, UPS, TNT en Fedex werken op die manier.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: BTW & China

5
henk-k schreef:Bijna alle vervoerders doen die aangifte voor je. Je krijgt dan gewoon achteraf een factuur (wij wel tenminste). DHL, UPS, TNT en Fedex werken op die manier.
Bij de meeste chineze verzendmethodes levert uiteindelijk PostNL het af (binnenlandse verzending) en voorheen moest ik hier aan de deur betalen. Hoe weet PostNL dat ik het voor mijn bedrijf inkoop en dus mij een rekening of iets dergelijks stuurt? En deze is dan weer terug te vorderen?

Re: BTW & China

6
Een bedrijfsnaam op het pakket? Geen idee hoe dat bij PostNL gaat, wij ontvangen daar nooit pakketten van. Je kunt bij je leverancier toch kiezen met welke transporteur de pakketten gaan?

Re: BTW & China

7
henk-k schreef:Een bedrijfsnaam op het pakket? Geen idee hoe dat bij PostNL gaat, wij ontvangen daar nooit pakketten van. Je kunt bij je leverancier toch kiezen met welke transporteur de pakketten gaan?
Klopt, maar wanneer je bijvoorbeeld voor 'China Post' kiest verscheept deze hem naar Nederland, maar het binnenlandse transport wordt dan geregeld door PostNL zelf. Vaak krijg je dan bij de deur een rekening maar dit wil ik dus voorkomen.

Re: BTW & China

8
Dan is het kiezen of delen;

Chinapost is lekker goedkoop, maar de levering duurt een aantal weken.
Hierbij krijg je de rekening aan de deur gepresenteerd door PostNl.

Wanneer je laat verzenden met bijvoorbeeld FEDEX ontvang je later de factuur. Zij regelen alles voor je, daar betaal je ook naar. (klein percentage van de productwaarde) De levering is echter veel sneller, meestal maar een paar dagen en je hebt geen rompslomp met de douane.

Ik zou overleggen met de leverancier over de opties.

Re: BTW & China

9
Ilonajoy schreef:Dan is het kiezen of delen;

Chinapost is lekker goedkoop, maar de levering duurt een aantal weken.
Hierbij krijg je de rekening aan de deur gepresenteerd door PostNl.

Wanneer je laat verzenden met bijvoorbeeld FEDEX ontvang je later de factuur. Zij regelen alles voor je, daar betaal je ook naar. (klein percentage van de productwaarde) De levering is echter veel sneller, meestal maar een paar dagen en je hebt geen rompslomp met de douane.

Ik zou overleggen met de leverancier over de opties.
Hmm precies, maar wanneer je je order van te voren aangeeft bij de douane, kunnen ze het dan niet op een andere manier in rekening brengen?

Re: BTW & China

10
WmoT schreef:Hmm precies, maar wanneer je je order van te voren aangeeft bij de douane, kunnen ze het dan niet op een andere manier in rekening brengen?
Voor dat ene pakketje tussen die miljoenen die ze verwerken? Hoe wil je dat gaan regelen? En waarom eigenlijk? Waarom lastig en langzaam als het snel en makkelijk kan voor een paar euro extra?

Re: BTW & China

11
henk-k schreef:
WmoT schreef:Hmm precies, maar wanneer je je order van te voren aangeeft bij de douane, kunnen ze het dan niet op een andere manier in rekening brengen?
Voor dat ene pakketje tussen die miljoenen die ze verwerken? Hoe wil je dat gaan regelen? En waarom eigenlijk? Waarom lastig en langzaam als het snel en makkelijk kan voor een paar euro extra?
Daar heb je gelijk in. Maar aangeven bij de douane is dus meer voor 'de grote jongens' die containers etc. verschepen? Ik neem aan dat, ook wanneer ik het aan de deur moet betalen, het kan terugvorderen? Als er niks anders opzit moet dat dan maar ..

Re: BTW & China

12
Je kunt natuurlijk ook de pakketjes weigeren aan de deur, dan kun je ze pinnen bij de afhaalbalie. Of een postbus nemen, dan heb je hetzelfde verhaal.

Eventueel betaalde BTW kun je inderdaad als voorbelasting opgeven, betaalde inklaringskosten natuurlijk niet, dat zijn gewoon extra kosten.

Re: BTW & China

13
henk-k schreef:Je kunt natuurlijk ook de pakketjes weigeren aan de deur, dan kun je ze pinnen bij de afhaalbalie. Of een postbus nemen, dan heb je hetzelfde verhaal.

Eventueel betaalde BTW kun je inderdaad als voorbelasting opgeven, betaalde inklaringskosten natuurlijk niet, dat zijn gewoon extra kosten.
Oké, dus van te voren aangeven is nergens voor nodig, en aan de deur is dus hetzelfde idee, alleen dan contant.

Daarnaast, is het dan mogelijk om bestellingen verspreid te verzenden, dus de kosten onder de €22 te houden, of wordt dit gezien als een soort van belasting ontduiking?

Re: BTW & China

14
Wat een gedoe om niets: betaalde btw kun je gewoon verrekenen met de ontvangen btw, dus het maakt niet veel uit hoeveel btw je betaalt. Als ondernemer kun je beter de btw als een gegeven beschouwen en in "excl. btw" denken, dan heb je er ook geen zorg over.

Re: BTW & China

15
BertB schreef:Wat een gedoe om niets: betaalde btw kun je gewoon verrekenen met de ontvangen btw, dus het maakt niet veel uit hoeveel btw je betaalt. Als ondernemer kun je beter de btw als een gegeven beschouwen en in "excl. btw" denken, dan heb je er ook geen zorg over.
Nee oké, dit begrijp ik nu. Alleen heb je ook antwoord op mijn andere vraag? Wanneer ik bijvoorbeeld een speakertje wil kopen van €10 p.s. incl verzending, en ik er 4 wil hebben dat ik deze in 2 pakketjes laat verzenden van 2 per stuk, zodat deze onder de €22 blijven en je het postbedrijf dus ook niet hoeft te betalen. Dit scheelt dan wel weer maar wordt dit niet gezien als het ontduiken van belasting of iets dergelijks?

Re: BTW & China

16
Ik denk dat je die hobby van apart verzenden, om een paar euro te besparen, heel snel zat gaat worden.
Dat is echt een hoop gedoe om een paar centen. Wat al gezegd is, de btw vraag je gewoon terug. De kosten van de koerier zijn vaak rond de tien euro. Als je juist zoveel mogelijk tegelijk verzend, bespaar je op je verzendkosten, waardoor je dat tientje er ruim uit haalt. En je bespaart er ook nog een hoop tijd en moeite mee.

Re: BTW & China

17
hele goedemorgen.

ik heb je bericht gelezen, alleen vergeet je wel dat je echt wel de BTW moet betalen.
en dat je de douanen moet betalen en DHL.

ik heb zelf namelijk telefoons uit China laten komen. maar je betaald zeker weten
de BTW en de verzending en nog eens aan de douanen. daarom heb ik dualcore Tablet zo hete mijn bedrijf stop gezet. omdat het niet haal baar was.
verkocht namelijk telefoons en Tablets.
door dat ik niet meer onder de winkel prijs kwam en alleen maar duurder en duurder werd
is de bedrijf maar stop gezet. want dualcore tablet was de eerste bedrijf in nederland die tablet's en android telefoons verkocht, bij mij kon er 2 sim kaarten in 1 telefoon.
maar de mensen wisten niet wat het was maar toen het in de winkel kwam liep daar als een trein.

daarom heb ik met mijn vader een andere bedrijf op gestart
voornamelijk gebruikte fietsen in en verkoopt. hebben op onze site nieuwe fietsen staan
en hopen dat de mensen deze fietsen wel willen kopen wij hebben namelijk
een mooie oma fiets voor weinig geld op de site staan,


http://2ehandsefietsendrenthe.cloudcart.eu/

hier bij stuur ik de link van mijn webshop


ik zou toch eens goed over nadenken of het wel haal baar is voor je bedrijf
wij wensen je heel veel succes met je bedrijf(je)


--
M.V.G.

Bedrijf: 2e Handsefietsen Drenthe (the Netherlands)
Tel: (+31) 06 44 87 07 00
Tel: (+31) 06 26 24 26 23
Mail: info@tweedehandsefiestendrenthe.nl
Mail: 2ehandsefietsen.drenthe@gmail.com
Web: http://www.2ehandsefietsendrenthe.cloudcart.eu/
Skype: tweedehandsefietsen.drenthe.nl
Skype: tweede-handsefietsendrenthe.nl
K.V.K: 58583610
BTW: NL853099558B01

Re: BTW & China

22
BertB schreef:Nee, ik denk dat we hier een van de "Kleinkinders" van OpaBert te pakken hebben :)
:lol:

Tienduuzend fiets'n per jaar!

Re: BTW & China

24
Hoe de BTW aangegeven en betaald moet worden ligt aan de manier hoe je het vervoert. Wel zijn er enkele dingen waar je rekening mee moet houden. Zo wordt er vaak een verkeerd bedrag door gegeven door de bedrijven in China, dit doen ze zonder jou iets te vragen en de verzend bedrijven laten dit zonder problemen er door komen. Hierdoor betaal je minder btw en moet je de rest zelf aangeven en verklaren waarom het bedrag niet klopt.

Dit kan soms resulteren in een boete als je er niet tijdig bij bent. Ook moet je niet vergeten dat er invoerrechten betaald moeten worden en in sommige gevallen accijnzen. Om ervoor te zorgen dat dit goed gaat dien je een HS code door te geven aan het bedrijf in China. Deze HS code kan je vinden op de website van de Douane, als kan dit een heel gedoe zijn! Het is namelijk een erg onduidelijke website met een erg onduidelijk systeem. Afhankelijk van je product kunnen alleen de invoerrechten zon 10% zijn, al is het in veel gevallen rond de 5%.

Bij het inkopen uit China, moet je sowieso goed opletten met wat je krijgt en waar je het koopt. Chinezen doen veel om winst te maken en hun producten te verkopen. Prijzen worden duurder bij het afrekenen door toeslagen die niet vernoemd waren, producten zijn defect of namaak, producten zijn van zeer slechte kwaliteit, etc. Er liggen veel adders onder het gras. Het beste is natuurlijk om naar China toe te gaan om enkele fabrieken te bezoeken. Op deze manier weet je zeker wat je krijgt en met wie je te doen hebt. Want gekocht is vaak gekocht in China, ruilen is mogelijk maar geld terug krijgen is moeilijk! Ze zitten immers in China.
Cahec Global, uw partner in partij en groothandel