Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Saar31
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 februari 2014

Problemen met groothandel

29 april 2014

Hallo mede webshoppers,

Ik heb een vraagje. Ik heb namelijk grote problemen met een groothandel/leverancier.
Het is namelijk zo dat hij me oplegt dat ik zijn verkoopprijzen moet aanhouden.
En als ik dat niet doe dan wilt hij geen zaken meer met me doen.
Als ik me goed herinner is dit zelfs wettelijk verboden of zie ik dit nu verkeerd?
Ik sta wel achter de producten alleen vind ik de prijzen enorm hoog, te hoog naar mijn mening.
Dus of ik stop met deze producten aan te bieden of ik ga ermee akkoord, maar dat wil ik liever niet?
Nu is mijn vraag aan jullie of dat inderdaad zo is dat hij dit niet van me me vragen?
En als ik ermee stop hoe leg ik dit uit aan mijn klanten? Want uiteraard is mijn assortiment dan ineens een heel stuk kleiner. Deze leverancier neemt namelijk meer als de helft van mijn webshop in beslag...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten Saar
 
Gebruikersavatar
Whutnut
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 maart 2014

Re: Problemen met groothandel

29 april 2014

Voor de hand liggende suggestie misschien, maar een andere leverancier zoeken? Of heeft hij een exclusiviteit?
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Problemen met groothandel

29 april 2014

Je feitelijke probleem is dus dat jij de verkoopprijzen te hoog vindt..
Te hoog ten opzichte wat wat?
Wie denkt/vind dat jij goedkoper moet zijn?

Als je eea net ff anders wil doen dan ga je toch iets kado erbij doen? Geef je alleen je inkoopprijs weg; klant ervaart een hogere waarde (verkoopprijs) en je hebt niets onder de dempelprijs verkocht.
Klaar :)

Oftewel; dit gedrag van groothandel zou ik niet als probleem zien. Wees blij dat ze je leveren; als dat stopt dan heb je een andere uitdaging.
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Problemen met groothandel

29 april 2014

Mijn leverancier (importeur en alleenrecht in EU)houd mij ook aan de verkoopprijzen van mijn hoofdproduct.
Of dat te duur is of niet doet niet ter zake vind ik , zolang iedereen zich aan de prijzen houd en het verkoopt goed heb ik er geen probleem mee.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Problemen met groothandel

29 april 2014

Het is wat anders als ze direct aan je deur kloppen, omdat je voor een paar dagen een actie houdt waar het product in valt. Heb ik dus meegemaakt en dat vind ik irritant en weet ook precies wanneer ze weer langsgekomen zijn (ze gebruiken zoekwoorden). Verkoopprijs te hoog? Ach ik gooi al een paar merken er weer uit omdat het bij mij niet verkoopt, omdat andere sites ze voor de inkoopsprijs verkopen! Dat het voor hun een hobby is, wil niet zeggen dat het voor mij zo is!

Ik vind dit niet echt een probleem, zou misschien in overleg kunnen gaan met de leverancier om soms een leuke actie te houden. Als hij zegt je mag niet boven de 20% korting komen dan hou je je daar gewoon aan.

Op zich begrijp ik je wel hoor, zit zelf ook een beetje met een dilemma. Minimale afname per product is boven de 10 of zelfs 20 en hoe meer gewicht hoe meer verzendkosten je gaat betalen en marge is +/- max 30% dus ik denk erover na om daar afscheid van te gaan nemen. Aangezien in ene een andere overeenkomst is dan afgesproken.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Problemen met groothandel

30 april 2014

Als je eea net ff anders wil doen dan ga je toch iets kado erbij doen?
Klinkt wel als interessante oplossing. Gratis verzending, kadoservice, gratis retouren en andere klantenservice maken je waarschijnlijk al snel interessanter dan de concurrent? Of zijn er andere aanbieders die wel onder deze tarieven verkopen? Bijv. alternatieven, ander merk, andere leverancier?
 
Saar31
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 februari 2014

Re: Problemen met groothandel

30 april 2014

Bedankt voor de antwoorden.

Ondertussen heb ik toch beslist om met deze leverancier te stoppen.
Ik had inderdaad gedacht aan een tijdelijke actie maar daar was hij ook al niet mee akkoord.
Ik mocht niets anders doen dan me aan zijn prijzen houden, en geen acties of dergelijke ondernemen, want anders zou hij zijn leveringsvoorwaarden aanpassen.

Zodoende deze beslissing...alweer wat geleerd.
Ik ben momenteel nog bezig met een andere groothandel, die me geen prijzen oplegt en die ongeveer dezelfde producten hanteert. Dus dan was de beslissing ook vrij snel genomen.

Groeten Saar
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Problemen met groothandel

30 april 2014

in welke branche zit je?
 
Saar31
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 februari 2014

Re: Problemen met groothandel

30 april 2014

in welke branche zit je?
In de dierenbranche.

groeten Saar
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Problemen met groothandel

30 april 2014

Wat ik merk is dat deze branche best verzadigd is en vele andere het ook al goedkoper leveren dan hoort/mag of whatever. En op erg veel producten niet echt een marge zit waarop ik hoopte. Mijn tweede webshop is een kleine shop in deze branche.
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Problemen met groothandel

06 mei 2014

Beste Saar,

De groothandels zijn gebaat bij het overeindhouden van een fatsoenlijke eindprijs. Zodra er allerlei cowboys met de prijs gaan stunten krijgt de groothandel gezeik met zijn andere klanten en gaan zij allicht bij hem weg.
Hij heeft juridisch gezien echter geen rechten want hij mag geen verkoopprijs opleggen (het "mooie" van ons kapitalistische vrijemarktsysteem...). Hij mag zelfs niet stoppen met leveren. Maar dat neemt niet weg dat hij genoeg andere manieren heeft om de relatie met jou te frustreren als je verkoopprijzen hanteert die hem niet zinnen.

Dat terzijde;

Van jouw kant is het, sorry dat ik het zeg, echt een oliedom argument dat jij die prijzen te duur vindt. Wat een volslagen onzin. Als de marktprijs voor een bloemkool 20 euro is, en je koopt hem in voor 5 euro, vind je die 15 euro dan schandalig als iedereen het verkoopt voor 20 euro? Waarom ga je niet ook verkopen voor 20 euro?

Pas als er andere partijen in de markt zijn die sterk afwijken van de adviesprijs dan kun je hier de leverancier op wijzen en zelf ook op die prijs gaan zitten.

Moraal: waarom zou je goedkoop gaan als dat niet HOEFT?

"De goedkoopste zijn" is echt de domste strategie die je als (internet)ondernemer kan hebben. Dat ga je toch niet winnen want een ander gaat er een week later onder zitten, net zo lang tot niemand nog winst maakt. Zo zijn diverse branches, winkels en ketens al kapotgegaan.

Je kunt prima jezelf onderscheiden door op dezelfde prijs te gaan zitten, maar je te onderscheiden met andere dingen.
Denk aan:
goede foto's
goede productinformatie
expertise tonen
snel reageren op email
een telefoonnummer hebben wat mensen kunnen bellen
goede reviews hebben op beoordelingssites
je zooi laten reviewen bij sites met autoriteit op het vakgebied
goede service
geen gezeur geld terug

Geloof me het werkt echt, ik doe het ook en ik rijd er een mooie Duitse auto van. En nee, geen Opel, BMW, Mercedes, VW of Audi.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Problemen met groothandel

07 mei 2014

Geloof me het werkt echt, ik doe het ook en ik rijd er een mooie Duitse auto van. En nee, geen Opel, BMW, Mercedes, VW of Audi.
Een Trabant!
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Problemen met groothandel

07 mei 2014

Eh, Ford Escort ;)
"De goedkoopste zijn" is echt de domste strategie die je als (internet)ondernemer kan hebben. Dat ga je toch niet winnen want een ander gaat er een week later onder zitten, net zo lang tot niemand nog winst maakt. Zo zijn diverse branches, winkels en ketens al kapotgegaan.
Dat ben ik met je eens. En je opsomming van onderscheidend vermogen onderstreep ik ook.
Ben je trouwens het neefje van opa Bert? Die man heeft dezelfde mening ;)

Tekenend voorbeeld; voor een bepaalde produktreeks krijgen we klanten die service nodig hebben en uiteindelijk dit via ons laten verlopen.
In eerste instantie verdienen we er niets aan. Maar wel een klant welke fan is geworden van onze service; en die blijft terugkomen.
Zie daar een USP welke in eerste instantie niets te maken heeft met prijsbeleid.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Problemen met groothandel

07 mei 2014

Eh, Ford Escort ;)
"De goedkoopste zijn" is echt de domste strategie die je als (internet)ondernemer kan hebben. Dat ga je toch niet winnen want een ander gaat er een week later onder zitten, net zo lang tot niemand nog winst maakt. Zo zijn diverse branches, winkels en ketens al kapotgegaan.
Dat ben ik met je eens. En je opsomming van onderscheidend vermogen onderstreep ik ook.
Ben je trouwens het neefje van opa Bert? Die man heeft dezelfde mening ;)

Tekenend voorbeeld; voor een bepaalde produktreeks krijgen we klanten die service nodig hebben en uiteindelijk dit via ons laten verlopen.
In eerste instantie verdienen we er niets aan. Maar wel een klant welke fan is geworden van onze service; en die blijft terugkomen.
Zie daar een USP welke in eerste instantie niets te maken heeft met prijsbeleid.
Precies, dat heb ik dus ook. Mijn service is totaal anders en daarom blijven mensen terug komen. Wel vind ik van sommige merken/producten dat die echt veel te veel te koop zijn, daarom kies ik dan weer sneller een andere hoek. Apartere onbekendere merken, en ja ik moet dan harder werken om het aan de man te brengen, maar mond-tot-mond-reclame is daarmee ook belangrijk en als ik proefjes heb geef ik die mee.