Problemen met groothandel

1
Hallo mede webshoppers,

Ik heb een vraagje. Ik heb namelijk grote problemen met een groothandel/leverancier.
Het is namelijk zo dat hij me oplegt dat ik zijn verkoopprijzen moet aanhouden.
En als ik dat niet doe dan wilt hij geen zaken meer met me doen.
Als ik me goed herinner is dit zelfs wettelijk verboden of zie ik dit nu verkeerd?
Ik sta wel achter de producten alleen vind ik de prijzen enorm hoog, te hoog naar mijn mening.
Dus of ik stop met deze producten aan te bieden of ik ga ermee akkoord, maar dat wil ik liever niet?
Nu is mijn vraag aan jullie of dat inderdaad zo is dat hij dit niet van me me vragen?
En als ik ermee stop hoe leg ik dit uit aan mijn klanten? Want uiteraard is mijn assortiment dan ineens een heel stuk kleiner. Deze leverancier neemt namelijk meer als de helft van mijn webshop in beslag...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten Saar

Re: Problemen met groothandel

3
Je feitelijke probleem is dus dat jij de verkoopprijzen te hoog vindt..
Te hoog ten opzichte wat wat?
Wie denkt/vind dat jij goedkoper moet zijn?

Als je eea net ff anders wil doen dan ga je toch iets kado erbij doen? Geef je alleen je inkoopprijs weg; klant ervaart een hogere waarde (verkoopprijs) en je hebt niets onder de dempelprijs verkocht.
Klaar :)

Oftewel; dit gedrag van groothandel zou ik niet als probleem zien. Wees blij dat ze je leveren; als dat stopt dan heb je een andere uitdaging.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Problemen met groothandel

4
Mijn leverancier (importeur en alleenrecht in EU)houd mij ook aan de verkoopprijzen van mijn hoofdproduct.
Of dat te duur is of niet doet niet ter zake vind ik , zolang iedereen zich aan de prijzen houd en het verkoopt goed heb ik er geen probleem mee.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Problemen met groothandel

5
Het is wat anders als ze direct aan je deur kloppen, omdat je voor een paar dagen een actie houdt waar het product in valt. Heb ik dus meegemaakt en dat vind ik irritant en weet ook precies wanneer ze weer langsgekomen zijn (ze gebruiken zoekwoorden). Verkoopprijs te hoog? Ach ik gooi al een paar merken er weer uit omdat het bij mij niet verkoopt, omdat andere sites ze voor de inkoopsprijs verkopen! Dat het voor hun een hobby is, wil niet zeggen dat het voor mij zo is!

Ik vind dit niet echt een probleem, zou misschien in overleg kunnen gaan met de leverancier om soms een leuke actie te houden. Als hij zegt je mag niet boven de 20% korting komen dan hou je je daar gewoon aan.

Op zich begrijp ik je wel hoor, zit zelf ook een beetje met een dilemma. Minimale afname per product is boven de 10 of zelfs 20 en hoe meer gewicht hoe meer verzendkosten je gaat betalen en marge is +/- max 30% dus ik denk erover na om daar afscheid van te gaan nemen. Aangezien in ene een andere overeenkomst is dan afgesproken.

Re: Problemen met groothandel

6
Jan Speelgoedboer schreef:Als je eea net ff anders wil doen dan ga je toch iets kado erbij doen?
Klinkt wel als interessante oplossing. Gratis verzending, kadoservice, gratis retouren en andere klantenservice maken je waarschijnlijk al snel interessanter dan de concurrent? Of zijn er andere aanbieders die wel onder deze tarieven verkopen? Bijv. alternatieven, ander merk, andere leverancier?
Nu op mijn weblogs:

Re: Problemen met groothandel

7
Bedankt voor de antwoorden.

Ondertussen heb ik toch beslist om met deze leverancier te stoppen.
Ik had inderdaad gedacht aan een tijdelijke actie maar daar was hij ook al niet mee akkoord.
Ik mocht niets anders doen dan me aan zijn prijzen houden, en geen acties of dergelijke ondernemen, want anders zou hij zijn leveringsvoorwaarden aanpassen.

Zodoende deze beslissing...alweer wat geleerd.
Ik ben momenteel nog bezig met een andere groothandel, die me geen prijzen oplegt en die ongeveer dezelfde producten hanteert. Dus dan was de beslissing ook vrij snel genomen.

Groeten Saar

Re: Problemen met groothandel

10
Wat ik merk is dat deze branche best verzadigd is en vele andere het ook al goedkoper leveren dan hoort/mag of whatever. En op erg veel producten niet echt een marge zit waarop ik hoopte. Mijn tweede webshop is een kleine shop in deze branche.

Re: Problemen met groothandel

11
Beste Saar,

De groothandels zijn gebaat bij het overeindhouden van een fatsoenlijke eindprijs. Zodra er allerlei cowboys met de prijs gaan stunten krijgt de groothandel gezeik met zijn andere klanten en gaan zij allicht bij hem weg.
Hij heeft juridisch gezien echter geen rechten want hij mag geen verkoopprijs opleggen (het "mooie" van ons kapitalistische vrijemarktsysteem...). Hij mag zelfs niet stoppen met leveren. Maar dat neemt niet weg dat hij genoeg andere manieren heeft om de relatie met jou te frustreren als je verkoopprijzen hanteert die hem niet zinnen.

Dat terzijde;

Van jouw kant is het, sorry dat ik het zeg, echt een oliedom argument dat jij die prijzen te duur vindt. Wat een volslagen onzin. Als de marktprijs voor een bloemkool 20 euro is, en je koopt hem in voor 5 euro, vind je die 15 euro dan schandalig als iedereen het verkoopt voor 20 euro? Waarom ga je niet ook verkopen voor 20 euro?

Pas als er andere partijen in de markt zijn die sterk afwijken van de adviesprijs dan kun je hier de leverancier op wijzen en zelf ook op die prijs gaan zitten.

Moraal: waarom zou je goedkoop gaan als dat niet HOEFT?

"De goedkoopste zijn" is echt de domste strategie die je als (internet)ondernemer kan hebben. Dat ga je toch niet winnen want een ander gaat er een week later onder zitten, net zo lang tot niemand nog winst maakt. Zo zijn diverse branches, winkels en ketens al kapotgegaan.

Je kunt prima jezelf onderscheiden door op dezelfde prijs te gaan zitten, maar je te onderscheiden met andere dingen.
Denk aan:
goede foto's
goede productinformatie
expertise tonen
snel reageren op email
een telefoonnummer hebben wat mensen kunnen bellen
goede reviews hebben op beoordelingssites
je zooi laten reviewen bij sites met autoriteit op het vakgebied
goede service
geen gezeur geld terug

Geloof me het werkt echt, ik doe het ook en ik rijd er een mooie Duitse auto van. En nee, geen Opel, BMW, Mercedes, VW of Audi.

Re: Problemen met groothandel

12
Captain Pervert schreef:Geloof me het werkt echt, ik doe het ook en ik rijd er een mooie Duitse auto van. En nee, geen Opel, BMW, Mercedes, VW of Audi.
Een Trabant!

Re: Problemen met groothandel

13
Eh, Ford Escort ;)
"De goedkoopste zijn" is echt de domste strategie die je als (internet)ondernemer kan hebben. Dat ga je toch niet winnen want een ander gaat er een week later onder zitten, net zo lang tot niemand nog winst maakt. Zo zijn diverse branches, winkels en ketens al kapotgegaan.
Dat ben ik met je eens. En je opsomming van onderscheidend vermogen onderstreep ik ook.
Ben je trouwens het neefje van opa Bert? Die man heeft dezelfde mening ;)

Tekenend voorbeeld; voor een bepaalde produktreeks krijgen we klanten die service nodig hebben en uiteindelijk dit via ons laten verlopen.
In eerste instantie verdienen we er niets aan. Maar wel een klant welke fan is geworden van onze service; en die blijft terugkomen.
Zie daar een USP welke in eerste instantie niets te maken heeft met prijsbeleid.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Problemen met groothandel

14
Jan Speelgoedboer schreef:Eh, Ford Escort ;)
"De goedkoopste zijn" is echt de domste strategie die je als (internet)ondernemer kan hebben. Dat ga je toch niet winnen want een ander gaat er een week later onder zitten, net zo lang tot niemand nog winst maakt. Zo zijn diverse branches, winkels en ketens al kapotgegaan.
Dat ben ik met je eens. En je opsomming van onderscheidend vermogen onderstreep ik ook.
Ben je trouwens het neefje van opa Bert? Die man heeft dezelfde mening ;)

Tekenend voorbeeld; voor een bepaalde produktreeks krijgen we klanten die service nodig hebben en uiteindelijk dit via ons laten verlopen.
In eerste instantie verdienen we er niets aan. Maar wel een klant welke fan is geworden van onze service; en die blijft terugkomen.
Zie daar een USP welke in eerste instantie niets te maken heeft met prijsbeleid.
Precies, dat heb ik dus ook. Mijn service is totaal anders en daarom blijven mensen terug komen. Wel vind ik van sommige merken/producten dat die echt veel te veel te koop zijn, daarom kies ik dan weer sneller een andere hoek. Apartere onbekendere merken, en ja ik moet dan harder werken om het aan de man te brengen, maar mond-tot-mond-reclame is daarmee ook belangrijk en als ik proefjes heb geef ik die mee.