Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Roel123
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2014

Producten kopen als consument en daarna verkopen.

11 juni 2014

Hallo,

Is het legaal om een of meerdere producten bij een webwinkel te kopen of in een fysieke winkel, en dan via het internet weer te verkopen, zonder dit te laten weten aan de winkel waar je het product gekocht hebt.

Zeg niet dat dit geen zin heeft omdat je het dat voor een te hoge prijs moet verkopen en dan niemand het zal kopen, want dat is niet wat ik zal gaan doen als dit legaal is.

(De klant krijgt overigens ook niet te horen waar het product daadwerkelijk van gekocht is)

Groetjes, Roel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Producten kopen als consument en daarna verkopen.

11 juni 2014

Ja, dat mag, maar je mag ze officieel niet meer "nieuw" noemen: aan een particulier verkochte artikelen zijn formeel "gebruikt" of "tweedehands".

Praktisch maakt het verder niet uit, want je bent niet verplicht om "nieuw" bij producten te zetten.

Aan je neus kan iemand overigens toch niet zien of je door de winkel loopt als consument of zakelijke klant, dus je hoeft vaak niet eens als consument in te kopen.
 
Roel123
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2014

Re: Producten kopen als consument en daarna verkopen.

11 juni 2014

Ja, dat mag, maar je mag ze officieel niet meer "nieuw" noemen: aan een particulier verkochte artikelen zijn formeel "gebruikt" of "tweedehands".

Praktisch maakt het verder niet uit, want je bent niet verplicht om "nieuw" bij producten te zetten.

Aan je neus kan iemand overigens toch niet zien of je door de winkel loopt als consument of zakelijke klant, dus je hoeft vaak niet eens als consument in te kopen.
Ok dat is inderdaad zo, alleen op het moment dat je iets in een winkel koopt en niet bij een leverancier dan ben je toch automatisch een consument?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Producten kopen als consument en daarna verkopen.

11 juni 2014

Ja, dat mag, maar je mag ze officieel niet meer "nieuw" noemen: aan een particulier verkochte artikelen zijn formeel "gebruikt" of "tweedehands".

Praktisch maakt het verder niet uit, want je bent niet verplicht om "nieuw" bij producten te zetten.

Aan je neus kan iemand overigens toch niet zien of je door de winkel loopt als consument of zakelijke klant, dus je hoeft vaak niet eens als consument in te kopen.
Ok dat is inderdaad zo, alleen op het moment dat je iets in een winkel koopt en niet bij een leverancier dan ben je toch automatisch een consument?
De winkel is dan toch je leverancier?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Producten kopen als consument en daarna verkopen.

11 juni 2014

Je kunt gewoon zakelijk bij de winkel om de hoek een pak printerpapier kopen.

Wel doe je er dan verstandig aan om de btw-bon op naam te laten zetten, anders kun je de btw niet aftrekken en mogelijk bij een controle van de boeken ook de kosten niet.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Producten kopen als consument en daarna verkopen.

11 juni 2014

Je kunt gewoon zakelijk bij de winkel om de hoek een pak printerpapier kopen.

Wel doe je er dan verstandig aan om de btw-bon op naam te laten zetten, anders kun je de btw niet aftrekken en mogelijk bij een controle van de boeken ook de kosten niet.
Als je pint is dat, volgens mij, niet verplicht. Ik doe het een paar keer per week en noch de boekhouder noch de belastingdienst heeft daar ooit iets van gezegd. Bij betaling met contant geld (als ik toevallig even geen passen mee heb) laat ik wel een btw bon met naam maken.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Producten kopen als consument en daarna verkopen.

11 juni 2014

Klopt, als het maar controleerbaar is.
 
Alfatrion
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 juli 2012

Re: Producten kopen als consument en daarna verkopen.

17 juni 2014

Ja, dat mag, maar je mag ze officieel niet meer "nieuw" noemen: aan een particulier verkochte artikelen zijn formeel "gebruikt" of "tweedehands".
Ik zou dat toch laten afhangen van het feitelijk gebruik. Als ik een product per abuis heb gekocht en dat in de verpakking laat dan krijgt het van mij gewoon het label nieuw.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht