De knoop doorhakken

1
Mijn webshop is volledig in de opstartfase. Het is een webshop in natuurlijke producten, dus shampoos, douchegel, tandpasta e.d. die liefst voor minimaal 99% uit natuurlijke ingrediënten bestaan, milieuvriendelijke en biologische schoonmaakmiddelen en natuurlijke babyproducten (wasbare luiers, natuurlijke babyshampoo, etc.)

Nu heb ik 6 categorieën:
- Kruiden en thee
- Verzorging
- Schoonmaak
- Boeken
- Zaden
- Baby en kind

Via een enquête op Facebookgroepen voor natuurlijke levensstijlen heb ik kunnen achterhalen dat de meeste interesse uitgaat naar de categorie verzorging en dan vooral shampoo en deodorant. Maar daar zaten weinig mensen met kinderen. Op Facebookgroepen voor natuurlijk ouderschap hadden mensen veel interesse in wasbare luiers, wasbare borstvoedingpads e.d. De minste interesse was er voor encyclopediën.

Dus wat leek mij handig: beginnen met inkopen van de producten die in de enquêtes het best naar voren kwamen, dus shampoo, deodorant en wasbare luiers. Dan heb ik in twee van de zes categorieën producten staan en zijn de andere 4 nog even leeg. Die wil ik dan de komende maanden langzaamaan ook gaan vullen.

Maar is dat slim? Mensen komen op mijn webshop terecht en zien 4 lege categorieën. Gebeurt het dan niet dat ze denken: dit is niets. En meteen weer wegklikken? Dus kan ik misschien beter gelijkwaardig de zes categorieën gaan vullen, dus bijvoorbeeld beginnen met 2 of 3 producten per categorie en ze daarna de komende maanden alle zes tegelijk uitbreiden? Dan loop ik de kans dat mensen komen kijken, zes categorieën zien met producten, maar wel maar weinig producten per categorie.

Ik had op dit moment 4 soorten wasbare luiers, handdoeken van 100% bamboe en shampoo en deodorant op het oog om in te kopen. Maar ik durf nog niet helemaal de knoop door te hakken, of dat misschien de tweede manier toch beter is. En ik dus misschien moet gaan voor maar 1 of 2 soorten wasbare luiers en daarnaast geld moet gaan investeren in ook twee boeken, twee soorten schoonmaakmiddelen en een aantal kruiden en zaden.

Hoe hebben jullie de producten verdeeld bij het opstarten van een webshop? Wat is jullie ervaring met bezoekers tijdens de eerste maanden?

Re: De knoop doorhakken

2
Bezoekers moeten langzaamaan komen. Dit kun je natuurlijk boosten door bijvoorbeeld admarkt te gebruiken (werkt voor mij heel goed).

Wat betreft de categorieën, je kunt ook met maar 3 categorieën beginnen. Maar lege categorieën zou ik afraden, ik haak dan zelf namelijk al gauw af. Als je daarentegen maar enkele categorieën hebt die goed zijn vastgelegd op de site is het zeker wel interessant.

Of je dan ervoor kiest om alle 6 de categorieën meteen te vullen en dit te verdelen of dat je het liever met minder categorieën doet is een beetje je persoonlijke voorkeur. Ik zelf zou voor alle 6 gaan, vergroot ook de kans dat je wordt gevonden naar mijn idee.

Re: De knoop doorhakken

3
Zoals bovenstaande is gezegd. Ik zou afhaken bij lege categorieën. Dus zou ze vullen met producten. Vind je leveranciers die toch redelijk snel kunnen leveren, zou je ook kunnen bestellen nadat er bij jou besteld is. Ik ken een leverancier die dat doet in jouw branche, maar misschien dat je totaal andere merken wilt en deze leverancier net niet heeft.

Voordeel daarvan is dat je niet direct een grote uitgave hoeft te doen.

Re: De knoop doorhakken

4
Ik zou wel alle categorieën gaan opvullen als ik jou was, of een lege categorie (tijdelijk) offline houden voor je bezoekers.

De categorieën die jouw potentiële klantenkring heeft aangewezen als lage interesse, kun je natuurlijk ook gewoon aanmaken en enkele artikelen in plaatsen en daarvan of;
- Voorraad extreem laag houden, bv. 1 artikel op voorraad houden
- Zoals Zyra aangeeft: een leverancier vinden/zoeken die ook in kleinere volumes levert of daar afspraken over te maken is.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: De knoop doorhakken

5
Zyra schreef:Zoals bovenstaande is gezegd. Ik zou afhaken bij lege categorieën. Dus zou ze vullen met producten. Vind je leveranciers die toch redelijk snel kunnen leveren, zou je ook kunnen bestellen nadat er bij jou besteld is. Ik ken een leverancier die dat doet in jouw branche, maar misschien dat je totaal andere merken wilt en deze leverancier net niet heeft.

Voordeel daarvan is dat je niet direct een grote uitgave hoeft te doen.
Daar heb ik wel aan gedacht, maar tot nu toe kan ik alleen leveranciers vinden die met minimale afname-aantallen werken en waar ik dus niet steeds 1 product kan bestellen als er bij mij iets besteld is. Dus als jij er wel eentje weet, dan hoor ik dat graag...

Bedankt in ieder geval voor de antwoorden tot nu, daar kan ik wat mee. Dan ga ik de baby en kind categorie (die nu groot is) wat inkrimpen en dan met het geld wat ik daarmee bespaar de andere categorieën vullen.

Re: De knoop doorhakken

6
Wat is de levertijd vanuit jouw leverancier voor de producten die je kunt bieden? Wellicht kun je beginnen met het verkopen vanuit leveranciers voorraden. Hierna kan je meteen kijken wat goed loopt, en op die statistieken gaan inkopen.

Mocht dit geen optie zijn, zet dan de categorieën alleen aan als het content bevat? Hierdoor kun je langzaam nieuwe categorieën uitrollen voor je klanten, en je assortiment uitbreiden en goed opbouwen naar jouw voorraad. Door deze manier hebben wij van 2 cats naar 9 gewerkt, en de klanten vonden de lanceringen van nieuwe cats erg leuk. Je kunt hier ook leuke campagnes mee voeren.
Blank Bean - Digital Agency
Fixie fiets kopen? Meer dan 100 fixie fietsen! TheFixedGearShop.com