Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Ricardo
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 september 2013

Uitzoeken wanneer een leverancier te vertrouwen is

02 juli 2014

Hallo,

Na lang zoeken heb ik dan eindelijk de leverancier gevonden waar ik naar zocht. Het betreft een Chinees bedrijf. Importeren is compleet nieuw voor mij. Nou is mijn vraag, hoe weet ik of ik dit bedrijf kan vertrouwen? Recensies zijn amper te vinden. Nou kan ik wel per PayPal betalen en hoorde dat als een bedrijf of persoon niet levert ik simpel mijn geld terug kan halen. Maar klopt dit?

Tevens nog een vraag; volgens één van de werknemers van dat bedrijf hoef ik nadat het in Nederland is geen verzendkosten meer te betalen (DHL) omdat het door-to-door is. Klopt dit? En ook douanekosten zullen er niet komen volgens haar.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Uitzoeken wanneer een leverancier te vertrouwen is

02 juli 2014

Over het algemeen zijn bedrijven daar wel te vertrouwen, tot ze zelf in financiële problemen komen natuurlijk. Hoe je dat zeker weet? Niet, niks is zeker als je zaken doet in het buitenland.

Of je wel of geen douanekosten moet betalen hangt af van de waarde van de zending en de inhoud. Tot 21 euro is dat inderdaad waar, daarboven moet het wel. Het lijkt me dat je daar wel boven zit, toch? DHL zendingen zijn door-to-door, net als alle express zendingen eigenlijk. Alleen als je het via zeevracht laat komen zul je in Nederland een partij moeten vinden die de zending in Rotterdam ophaalt, inklaart en transport binnen Nederland kan regelen.
 
dborneman
Berichten: 132
Lid geworden op: 16 december 2011
Contacteer:

Re: Uitzoeken wanneer een leverancier te vertrouwen is

02 juli 2014

Ik Google altijd even als ze de boel aan het oplichten zijn kom je dat al snel tegen. Vervolgens wellicht klein beginnen en kijken hoe het loopt. Ik heb tot dusver goede ervaringen uit Thailand, China en Vietnam. Nooit geen problemen gehad.
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Uitzoeken wanneer een leverancier te vertrouwen is

04 juli 2014

Nooit geen problemen gehad.
Dat klinkt niet erg hoopgevend.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
robertoheckers
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 april 2013
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitzoeken wanneer een leverancier te vertrouwen is

22 juli 2014

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om te achterhalen of een bedrijf uit China te vertrouwen is.

1. Het beste wat je kunt doen als je veel gaat samenwerken met een bedrijf en er echt serieus over bent, is gewoon een keertje op bezoek gaan. Sowieso aan te raden om een keer naar China te gaan om te zien en voelen hoe het daar in zijn werk gaat.

2. Vraag voor video's en/of foto's van de fabriek en de certificaten die toegewezen zijn aan hun producten en/of fabriek.

3. Vraag om test samples en begin met kleine bestellingen.

4. Leer elkaar eerst even kennen via de mail, Skype en eventueel via de telefoon.

5. Maak goede afspraken met elkaar! Ben erg duidelijk in wat je wilt en hoe je het wilt. Ik zou ook even aangeven dat ze het juiste bedrag op je factuur zetten, anders klopt er van alles niet met de invoerrechten die je betaald hebt en de btw die je betaald over je inkoop.
 
larswindjens
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 juli 2014
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uitzoeken wanneer een leverancier te vertrouwen is

27 juli 2014

Hoi,

Wat ik altijd doe om te testen of leveranciers hun beloftes nakomen is door eerst eens een kleine order te doen. Dan kan je zien of ze zich aan hun afspraken houden en hoe ze werken.

Gr Lars
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Uitzoeken wanneer een leverancier te vertrouwen is

31 juli 2014

Met de meeste kleine tot middelgrote zaken in China is het toch elke keer weer opnieuw een beetje duimen draaien.... Ik heb er redelijk wat ervaring mee.
Ze willen nog wel eens -zonder dat vooraf te laten weten- afwijken van de afspraken.
Andere producten / andere kleur / andere uitvoering / andere kwaliteit enz enz..
Meerdere kleine "test" zendingen is geen garantie dat de volgende kleine of grote zending opnieuw goed gaat ... De communicatie wil ook nog wel eens moeizaam verlopen. Hun engels is vaker "so so" wat nog al eens tot misverstanden voert en moeilijke / kritische vragen worden vaak gewoon niet beantwoord. Meerdere vragen in één mail is vaak al een probleem. Ze pikken er die er uit die hen goed uitkomen en de andere negeren ze gewoon.
Alleen de wat grotere (bekendere) internationaal opererende fabrikanten zijn redelijk te vertrouwen (met de nadruk op "redelijk" ....) en hebben mensen in dienst die het Engels behoorlijk goed beheersen.
De Chinezen (ik scheer ze even over één kam) kennen geen/nauwelijks eergevoel of kwaliteitsbesef bij het zaken doen met buitenlanders. Helaas .... zoals ik al schreef; ik heb er redelijk wat ervaring mee.
Toch zie ik een lichtpuntje; ik merk dat er iets meer interesse groeit om het beter te doen.
Ook ik heb dus de handschoen weer opgepakt en heb weer een lijntje opgezet met een Chinese fabrikant maar maak me daarbij geen illusies.... het kan zo weer over zijn... :lol:
No guts no glory!
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Uitzoeken wanneer een leverancier te vertrouwen is

01 augustus 2014

Zaken doen als kleine ondernemer met China is als een grabbelton. soms heb je geluk en soms heb je pech.

Er zijn een paar fabrikanten en een veelvoud aan handelaren die zich als fabrikant uitgeven.
Afspraken, tja je betaald van te voren en moet maar hopen dat er geleverd wordt wat je hebt besteld.
Het enige dat echt werkt is iemand zelf ter plaatse hebben die de zending controleert. dit werkt natuurlijk alleen voor grotere bedrijven.

Het ligt ook een beetje aan het product. sommige zijn makkelijker dan anderen. Ik blijf er zelf bewust weg omdat het mij de kopzorgen niet waard is.

Ik merk trouwens in mijn branche dat er de laatste jaren steeds meer grotere klanten terug komen op het hele china verhaal. Er is een veelvoud van redenen.
Lange levertijd min 1 maand transport en dan de levertijd in China nog.
Alles moeten voorfinancieren, kost ook geld.
Kwaliteitsproblemen.
Slechte flexibiliteit. alleen grote partijen willen doen.

bovenstaand kan branch specifiek zijn maar laat wel een tendens zien. Wat soms goedkoop is blijkt aan het einde ineens niet goedkoop te zijn. als je 1 maanden langer moet wachten op je spullen betekend dan geen verkoop, geen omzet.
Krijg je verkeerde maten, kleuren, betekend dat minder omzet, geen winst, imageschade.

zoals gezegd sommige zaken zijn branche specifiek en afhankelijk van het product.
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Uitzoeken wanneer een leverancier te vertrouwen is

01 augustus 2014

Het voorgaande stukje komt eigenlijk geheel overeen met mijn ervaringen (een posting eerder).

Op één ding na; de genoemde lange levertijd van min. 1 maand.
Ik heb wat dat betreft andere ervaringen. Grotere zendingen (maximale maat doos en gewicht tot 30kg) via Speedpost duurde nooit langer dan een week (praat nu over 10 jaar geleden).
Voor mijn nieuwe bedrijf gebruiken we Fedex en die hebben 4 dagen nodig van verzending tot aflevering (incl. inklaring!).
Natuurlijk, als verzenden "niks" mag kosten (ivm lage productwaarde enz) ben je aangewezen op de allergoedkoopste verzendmethode en dat kan een paar weken duren (mijn ervaring bij luchtvracht; meestal +/-3 weken echter soms extra vertraging bij inklaring doordat de juiste papieren ontbraken of niet volledig waren ingevuld door de verzender). Grote shipments (zeevracht) duurden meestal 5 a 6 weken.

Mvg Hans
No guts no glory!
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Uitzoeken wanneer een leverancier te vertrouwen is

01 augustus 2014

Nog een kleine aanvulling w.b. zaken doen met Chinezen.
Kleine betalingen (tot +/- $1000 a $1500) kunnen meestal via Paypal en dan is de betaling direct daar.
Bij grotere bedragen moet het via de officiële weg van T/T (bank naar bank) en dat duurde vroeger soms erg lang. Meer dan een week was geen uitzondering.
Afgelopen maandag namiddag een grote betaling gedaan en de bank (Rabo) vertelde mij dat dit normaliter zo'n 4 dagen zou duren. Een spoedbetaling zou een dag eerder aankomen. Omdat dit nauwelijks scheelde, gekozen voor een normale betaling.
Mijn verbazing was dus groot toen ik woensdagmorgen al een mailtje kreeg uit China, dat de betaling bij hen al binnen was.
Voorwaarde is wel dat alle gegevens EXACT kloppen! Limited niet afkorten voor LTD enz enz.
Als er één ding niet helemaal klopt wordt de betaling op hold gezet of zelfs helemaal afgewezen met extra vertraging en kosten als gevolg.

Mvg Hans
No guts no glory!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht