Met de meeste kleine tot middelgrote zaken in China is het toch elke keer weer opnieuw een beetje duimen draaien.... Ik heb er redelijk wat ervaring mee.
Ze willen nog wel eens -zonder dat vooraf te laten weten- afwijken van de afspraken.
Andere producten / andere kleur / andere uitvoering / andere kwaliteit enz enz..
Meerdere kleine "test" zendingen is geen garantie dat de volgende kleine of grote zending opnieuw goed gaat ... De communicatie wil ook nog wel eens moeizaam verlopen. Hun engels is vaker "so so" wat nog al eens tot misverstanden voert en moeilijke / kritische vragen worden vaak gewoon niet beantwoord. Meerdere vragen in één mail is vaak al een probleem. Ze pikken er die er uit die hen goed uitkomen en de andere negeren ze gewoon.
Alleen de wat grotere (bekendere) internationaal opererende fabrikanten zijn redelijk te vertrouwen (met de nadruk op "redelijk" ....) en hebben mensen in dienst die het Engels behoorlijk goed beheersen.
De Chinezen (ik scheer ze even over één kam) kennen geen/nauwelijks eergevoel of kwaliteitsbesef bij het zaken doen met buitenlanders. Helaas .... zoals ik al schreef; ik heb er redelijk wat ervaring mee.
Toch zie ik een lichtpuntje; ik merk dat er iets meer interesse groeit om het beter te doen.
Ook ik heb dus de handschoen weer opgepakt en heb weer een lijntje opgezet met een Chinese fabrikant maar maak me daarbij geen illusies.... het kan zo weer over zijn...