Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
mitdrissia
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 september 2014

Vragen over producten uit nederland verkopen in Amerika

03 september 2014

Ik wil graag mijn eigen webshop starten.Hierbij wil ik producten verkopen die niet te vinden zijn in andere landen.
Mijn vraag is het volgende:
Stel ik koop een koffie machine apparaat bijvoorbeeld bij bol.com in nederland en ik wil deze versturen naar Amerika.
1. Hoe krijg ik de btw terug?
2. Wat moet ik precies plaatsen op factuur?

Waarom ik voor deze manier kies is zodat ik geen voorraad heb en direkt kan verkopen zodra er interesse in het product. Wil eerst weten of dit uberhaupt mogelijk is.

Stel jullie antwoorden zeer op prijs
bedankt
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vragen over producten uit nederland verkopen in Amerika

03 september 2014

Stel ik koop een koffie machine apparaat bijvoorbeeld bij bol.com in nederland en ik wil deze versturen naar Amerika.
Lijkt me lastig voor Amerikanen, een 230 volt eurostekker.

Heb je dit wel overdacht?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Vragen over producten uit nederland verkopen in Amerika

03 september 2014

Tegenwoordig is in principe voor iedereen alles ter wereld te krijgen. Hier en daar gelden importbeperkingen of valutarestricties, maar die zijn met deze speciale nieuwe webwinkel ook niet te omzeilen. De Amerikaan die persé een koffiemachine met een 230V stekker wil, komt daaraan ook wel zonder deze nieuwe webwinkel. Succes niettemin!
 
mitdrissia
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 september 2014

Re: Vragen over producten uit nederland verkopen in Amerika

03 september 2014

Foutje!
Dat was niet echt een goed voorbeeld.
Het ging mij puur om het feit hoe ik btw terug zou kunnen vragen en wat er op factuur moet staan?Heb nooit een product verzonden buiten Nederland en naar Amerika verstuurd. Wat zou een goede relatief goedkope koerier zijn?

bedankt
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vragen over producten uit nederland verkopen in Amerika

03 september 2014

Dus je wilt vooral in Amerika verkopen, maar je weet nog niet wat of hoe je het daar moet krijgen?

Ben je überhaupt wel eens in de VS geweest?
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Vragen over producten uit nederland verkopen in Amerika

03 september 2014

Zijn daar geen cursussen voor?
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Vragen over producten uit nederland verkopen in Amerika

03 september 2014

Je bent een bedrijf en koopt bij bol.
Je krijg een factuur met btw.
Via de belastingdienst kun je als bedrijf de betaald btw terug krijgen.
Jou bedrijf verkoopt aan een amerikaan tegen btw 0 tarief.
Om geen btw in rekening te moeten brengen moet je kunnen bewijzen dat het pakket de eu verlaten heeft. Er zijn transportbedrijven die je een uitklaringsbewijs geven.
Je moet ook een eori nummer aanvragen bij de belastingdienst. Dat nummer wordt gebruikt bij de uitklaring.

Als je dit als particulier wil doen zul je een niet eu particulier moeten zijn die dit aankoopt en dan de btw gaan terugvragen. Moeilijk maar niet onmogelijk. Als NL burger kun je dit dus niet alleen als bedrijf.
 
mitdrissia
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 september 2014

Re: Vragen over producten uit nederland verkopen in Amerika

04 september 2014

@Bbob
Bedankt voor je uitleg. Dus om als eu burger dit te kunnen doen moet ik een btw nummer hebben en een eori nummer? Hiermee kan ik dan BTW terug vragen.Een inklaringsdocument kan ik dan via ups,fedex of dhl aanvragen via hun site. Hoe kan koerier zien dat er dan btw is betaald over het product?

Ps ik heb een concurrentie onderzoek gedaan en ik zie dat meeste verkopers alleen buiten EU verkopen.Is dit omdat ze dan BTW terug krijgen?Wat is het verschil tussen verkopen in EU en buiten EU in deze situatie.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Vragen over producten uit nederland verkopen in Amerika

04 september 2014

Je kan het niet als burger doen. Je zal ondernemer moeten worden, registratie bij kvk en belastingdienst. Als ondernemer die van een andere ondernemer koopt kun je de btw terugvorderen bij de belastingdienst.

Wil je het als particulier doen dan koop je in NL in met btw en die btw krijg je dan niet meer terug als je het naar de USA verkoopt., dat is ook een optie als het om kleine bedragen gaat. Op de site van de belastingdienst staan bedragen wanneer je je als ondernemer voor de btw moet registreren.

Voorbeeld, je koopt voor 121 euro in daar zit 21 euro btw op die je kan terug kunnen vorderen.
je verkoopt dat produkt voor 179 euro incl btw dat is 31,07 aan btw die je moet betalen.
Je krijgt 21 euro terug dus onder de streep betaal je de belastingdienst 10,07 aan btw

Verkoop je het aangekochte product buiten de EU dan krijg je die 21 euro aan betasting terug.

Krijg echter het idee dat je beter met een boekhouder contact kan opnemen die de boekhouding kan doen voor jou.
Je zult namelijk digitaal iedere maand of 3 maanden btw aangifte moeten doen. iedere maand is beter als je meer terug krijgt dan je moet betalen. Je moet er dus rekening houden als je alleen maar exporteert dat je de btw moet financieren en dus dus 2 maanden kan duren voor je die terug krijgt.
Alternatief is bij een ander euro bedrijf kopen tegen 0% btw en dat naar Nederland laten sturen. Dan hoef je de btw niet voor te financieren.
Je moet ook ict aangifte doen doen.
hou er rekening mee dat bij export je de statistiekcode van het product moet weten en op de factuur vermelden, dit is nodig voor import in de USA

Zoals gezegd zoek een boekhouder die het voor je op papier kan zetten. Krijg de indruk dat je er zelf weinig van weet en dan kun je het beter overlaten aan iemand met verstand van zake.