Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Maad
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 maart 2013

Eigen merk opzetten

31 oktober 2014

Goedemiddag allen,

Al een tijdje loop ik rond met het idee om een eigen merk op te zetten. Het gaat om standaard producten, maar dan met een eigen logo c.q. print erop.

Deze vraag bestaat eigenlijk uit twee onderdelen:
- Hoe zet ik een eigen merk op? En moet dit worden aangegeven bij de KvK? Of elders, in verband met copyright etc.

- Kan ik hiervoor een EAN nummer aanvragen? M.a.w. is mijn product "uniek" omdat mijn logo erop staat?

Alvast bedankt voor de moeite! :)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eigen merk opzetten

31 oktober 2014

Je kunt inderdaad "white label" producten inkopen en die met "rebranding" als eigen merk in de markt zetten. Zowel de merknaam als het logo kun je daarvoor bij BOIP laten registreren als Benelux-merk.

Nogal een breed onderwerp. Wil je iets specifieks weten? Vraag het gerust.
 
Maad
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 maart 2013

Re: Eigen merk opzetten

31 oktober 2014

Bedankt voor je snelle reactie, Ward.

Moet mijn product ook aan bepaalde eisen voldoen? De producten komen uit Azië, waar ze niet zo moeilijk doen over regels.

Dus nadat ik het merk en logo heb geregistreerd bij BOIP, moet ik daarna een EAN aanvragen om het product te kunnen verkopen?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eigen merk opzetten

31 oktober 2014

Moet mijn product ook aan bepaalde eisen voldoen? De producten komen uit Azië, waar ze niet zo moeilijk doen over regels.
Dat hangt van het soort product af. Voor voedsel en baby-spullen gelden logischerwijs strengere eisen dan voor een emmer met zand. Je kunt veel zelf uitpluizen via de site van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Dus nadat ik het merk en logo heb geregistreerd bij BOIP, moet ik daarna een EAN aanvragen om het product te kunnen verkopen?
Ja, dat is wel verstandig. Registreer eerst het woordmerk (de naam) en het beeldmerk (het logo). Slaagt die registratie, die ook wordt gepubliceerd, dan ben je beschermd en kun je meer openbaar gaan opereren onder de merknaam.

Vergeet niet bijna tegelijkertijd domeinnamen te registreren, anders gaat een domeinnaamboer met je nieuwe merknaam aan de haal.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Eigen merk opzetten

03 november 2014

Lees je goed in over merknamen. Bij het boip.int is maandelijkse een lijst in te zien van de afgewezen merken die maand.
Je zal zien dat veel merken worden afgewezen omdat ze beschrijvend zijn.

Verzin een fantasie zien en zoek of er voor de rubriek waarin je je merk wil deponeren al een vergelijkbaar merk is. Kijk idd ook naar domeinen of je die kan vastleggen.

Registreren kun je zelf doen, even inlezen of je betaald 200 of meer euro extra aan een bedrijf dat het voor je doet.

Je kan ook zoeken bij het Europees merkenbureau, die geeft je ook gelijk klinkende merken die een eu registratie hebben.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eigen merk opzetten

03 november 2014

Bij het boip.int is maandelijkse een lijst in te zien van de afgewezen merken die maand.
Je zal zien dat veel merken worden afgewezen omdat ze beschrijvend zijn.
Klopt, maar er lijkt nauwelijks beleid achter te zitten. Soms lijkt het zelfs pure willekeur en dáárom kun je gerust een poging wagen. Niet geschoten is altijd mis.

Ik had twee merknamen die op dezelfde wijze zijn samengesteld; de een werd afgeschoten, de ander werd goedgekeurd. Tot op de dag van vandaag weet ik niet waarom.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht