Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
schaakspeler
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 oktober 2013

Voorraad met consignatie

09 december 2014

Zijn leveranciers bereid om met een consignatiecontract te werken voor een webshop of is dit een grote no-go? In mijn specifieke geval heb ik het over uitgevers. Zo ja, hoeveel moet je dan gemiddeld inboeken op je marge?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Voorraad met consignatie

09 december 2014

Als het vaak om gewild nieuw materiaal gaat niet. Maar bij oude partijen die bij hun ook in de weg staan zullen ze misschien wel ermee instemmen. Waarom vraag je het de leverancier niet? Je kan vragen dat je af wilt nemen en of deze optie ook beschikbaar is. Vragen kan altijd.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Voorraad met consignatie

10 december 2014

Vanuit mijzelf als leverancier kan ik zeggen dat ik wel eens aan inconsignatie doe, echter is het afhankelijk wel van de vraag en stel ik een aantal voorwaarden, zodat er geen massale productie verstuurd hoeft te worden. Ook is de marge bij mij lager via inconsignatie dan wanneer iemand rechtstreeks zou inkopen, puur vanwege het gegeven dat ik daarin wel risicodragend ben.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Voorraad met consignatie

10 december 2014

Ik ben zelf uitgever en ken in die hoedanigheid wel een beetje het klappen van de zweep.

Boeken in consignatie geven doen we in de regel alleen als de boekverkoper daar wat tegenover stelt. Meest voorkomende praktijksituatie: de boekhandel presenteert een stapel van 20 of 30 exemplaren op een tafel in plaats van dat er 1 of 2 stuks in de boekenkast gaan tussen concurrenten over hetzelfde onderwerp.

Als het je vooral om de financiering van de voorraden te doen is, wordt het een lastige: van 5.000 tot 10.000 titels 1 exemplaar in consignatie nemen lijkt mij onmogelijk. Je kunt dan beter een directe aansluiting op het Centraal Boekhuis regelen en vanuit hun voorraden verkopen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
schaakspeler
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 oktober 2013

Re: Voorraad met consignatie

10 december 2014

Bedankt voor de bruikbare feedback. Aangezien ik best wel nog een groentje ben in het vak vroeg ik mij af hoe zo'n consignatie dan concreet in zijn werk gaat, ik vermoed dat er waarschijnlijk een contract moet worden opgesteld, hoe ziet dit er uit, ... nog meer tips?

Eventueel ook hulp met hoe ik het best de leverancier/uitgever kan benaderen met een voorstel tot consignatie?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Voorraad met consignatie

10 december 2014

Je ontvangt een x aantal exemplaren ter consignatie.
Later gaan er y exemplaren retour naar de uitgever.
Het verschil x - y daartussen reken je af.

Dat gaat inderdaad op basis van een eenvoudige verkoopovereenkomst. Maar je kunt je ook voorstellen: dat is praktisch onwerkbaar als je het voor enkele duizenden titels en 1 of 2 exemplaren per titel wilt regelen. En dat dan ook nog met tientallen uitgevers afzonderlijk.

Ik verwacht niet dat er veel uitgevers bereid zijn die dit voor een starter in webwinkelland te faciliteren. Ze lopen immers het risico, terwijl ze ondertussen allemaal zelf online boeken verkopen. Een consignatie is leuk voor de verkoop van tientallen exemplaren bij één boekhandel of honderden exemplaren bij een boekhandelsketen, maar niet voor een paar exemplaren.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Voorraad met consignatie

10 december 2014

Waarom koop je het niet gewoon in? Zoals hierboven gezegd moet er wat tegenover staan. Dus grote aantallen of een mooie plek in de winkel waardoor er ook meer verkocht worden.

Zelf doe ik dit soms met nieuwe producten. Als mijn leverancier zo overtuigt is van zijn product zeg ik meestal stuur er maar een 20 tal op. Verkoop ik ze niet dan stuur ik ze retour. Verkoop ik ze wel dan bestel ik nieuwe die ik gewoon gelijk betaald.

Je geeft hiermee de leverancier zicht op een vaste afnemer.

Let er ook op dat jij dan wel spullen van iemand anders in je opslag hebt liggen. Mocht er bijv waterschade of brand zijn en dergelijke zal je toch een probleem hebben. Kijk goed na of je hiervoor verzekerd bent
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht