Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Marjolein
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 januari 2015

Minimum orderbedrag; hoe hoog is gebruikelijk?

15 januari 2015

Dag, mijn naam is Marjolein. Ik heb een consumentenwebshop met lifestyle producten. Dit loopt goed en wij zijn nu ook bezig een wholesale deel op te zetten. De b2b site is al klaar en de eerste klanten hebben zich gemeld met interesse.

Ik wil een minimum orderwaarde hanteren en dacht in de eerste instantie aan 500 euro excl. Meer omdat ik dat ook gewend ben van de groothandels waar ik nu mijn producten haal. Mijn ervaring is dat je hier zo aan zit met inkopen.

Veel geïnteresseerde retailers koppelen terug dat zij het bedrag ongebruikelijk hoog vinden. Ik verkoop producten b2b variërend van 15 tot 50 euro excl..

Wat vinden jullie een gebruikelijk minimum orderbedrag?

Bedankt voor jullie mening!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Minimum orderbedrag; hoe hoog is gebruikelijk?

15 januari 2015

De groothandels waar ik veelal inkoop geven een korting van 2% bij betaling binnen 8 dagen of via incassomachtiging. Bij een zekere ordergrootte betaal ik daarmee ongeveer de vrachtkosten. Bepaalde laaggeprijsde artikelen hebben bij groothandels vaak een minimum aantal (6, 10, 12, 20, 100 etc) meestal afhankelijk van de fabrieksverpakking. Dat snappen jouw klanten vast wel. Soms is "een hele doos" goedkoper dan een of twee stuks. Dat lijkt mij sympathieker dan een minimumorderbedrag: jouw klanten hebben net voor 500€ besteld, zijn iets vergeten of willen een eigen klant niet teleurstellen en moeten dan wéér voor 500 bestellen? Wanneer je de vrachtkosten/behandelkosten wat opschroeft en een korting voor gedisciplineerd betalen geeft bereik je ongeveer hetzelfde en bestelt men vaker bij jou dan bij de concurrent.
Succes met de groothandel!
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Minimum orderbedrag; hoe hoog is gebruikelijk?

16 januari 2015

minimum orderbedragen zijn wat mij betreft achterhaald.

Bij ons kan een wederverkoper gewoon 1 stuk bestellen van 40 euro.
Verschil is wel naarmate ze meer afnemen de korting hoger zijn zijn.
i.p.v te werken met minimale afname en x korting kun je ook werken met
bij 50 euro x%
100 euro x%
enz

Bestelt men 1 artikel van 30 euro zal hun korting minder groot zijn dan bij een order van 500 euro.
 
robertoheckers
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 april 2013
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Minimum orderbedrag; hoe hoog is gebruikelijk?

13 februari 2015

Beste,

Dit is een beetje afhankelijk van de branche waar je inzit. Veel groothandels hanteren tegenwoordig een hele lage of geen minimale afname. Maar bij grote merken kun je rustig rekenen op minimale afnames van enkele duizenden euro's en dan vooral in de mode en cosmetica branche.

Echter zijn er dan weer genoeg handelaren die restpartijen verhandelen zonder of met kleine minimale afnames. Je kunt dit het beste afstellen op jouw eigen behoeftes. Als het voor jou de moeite waard is om een bestelling van €40 euro te verwerken, waarom dan niet deze mogelijkheid bieden.

Wil je enkel grote bestellingen verwerken, dan zou ik de prijs zo laag mogelijk maken en een wat hogere minimale afname hanteren en richten op grotere volumes. Wat het beste is om te doen is afhankelijk van jouw strategie en mogelijkheden.

De hele kleine bestellingen, zijn doorgaans ook mindersnel wederkerend als het om groothandel gaat. Als je kleine bestellingen toelaat, dan krijg je veel mensen die gewoon eens willen proberen. Voor vele zal dit tegenvallen en zie je nooit meer wat van.

Maar het is uiteindelijk ook omzet natuurlijk. Het heeft allemaal zijn voor en nadelen, zelf even afwegen en kijken wat het beste aansluit voor jou.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Minimum orderbedrag; hoe hoog is gebruikelijk?

14 februari 2015

Wij hanteren enkel voor de eerste order een minimumbedrag van 250 eur.

Zo filteren we de fake-retailers eruit.

Nadien mag een klant probleemloos voor 1 eur bestellen, maar betaalt enerzijds tot 50 eur 6 eur extra voor verzending en krijgt anderzijds een staffelkorting in verhouding tot zijn order.

Kleine orders beneden de 50 eur aanzien we als klantenservice en komen zelden voor : zijn idd meestal orders waarbij iets vergeten was, maar zelfs dan koopt een zakelijke klant meestal ruim boven de 50 eur.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Minimum orderbedrag; hoe hoog is gebruikelijk?

14 februari 2015

Ik lever aan consumenten en bedrijven. Mijn minimale orderbedrag ligt op € 2,- (wat het goedkoopste product omvat). Echter heb ik het een beetje anders gedaan. Ik reken geen minimale orderbedragen, wel in de verzendkosten heb ik wat onderscheid gemaakt:

- Orders tot € 7,50 krijgen geen pakketbijdrage van mij, zij betalen dan ook het tarief wat een brievenbuspakketje kost
- Bij orders vanaf € 7,50 krijgen pakketjes een pakketbijdrage van mij, wat inhoud dat zij niet de werkelijke kosten betalen, maar dat ik zelf daar een beetje in mee betaal. Dit is doorgaans 2-3 euro incl. btw wat ik bijdraag

Voor retailers heb ik een screeningsproces voorafgaand en werk ik met een vaste kortingscode vanaf X-omzet (afhankelijk van wat voor bedrijf het is) die zij kunnen toepassen in de winkelwagen. Wil een vaste klant dan daar nog iets onder bijbestellen, dan kunnen ze mij mailen, waarna ik ook iets andere verzendkosten hanteer, gebaseerd op de werkelijke kosten.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Minimum orderbedrag; hoe hoog is gebruikelijk?

21 februari 2015

Wij hanteren enkel voor de eerste order een minimumbedrag van 250 eur.

Zo filteren we de fake-retailers eruit.
Dat doe ik ook. Even afhankelijk van je productwaarde natuurlijk.
Daarna moet je je zo flexibel mogelijk opstellen (en dit ook in het vooruitzicht stellen). Dus gewoon kleine orders accepteren.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht