Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
rubinjo13
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 maart 2014

Replica Sport Kleding

31 mei 2015

Beste Leden,

Ik heb een vraag omtrent het verkopen van replica kleding. In hoeverre is dit verboden?

Neem bijvoorbeeld deze site: voetbalshirtskoning.nl

Ze geven aan dat het om replica kleding gaat. Waarom mag het in dit geval wel?
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Replica Sport Kleding

31 mei 2015

je mag nergens een officieel merk gebruiken.
Het moet op minimaal een x aantal punten afwijken van het echte ontwerp.
Er mag geen verwarring zijn over replica en echt.

Volgens mij mag het dan wel...Als je een 'officiele replica van een nike shirt wilt' denk dat ik je dan wel weer toestemming moet hebben van nike. Maar wellicht weet iemand hier het zeker.
 
rubinjo13
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 maart 2014

Re: Replica Sport Kleding

01 juni 2015

Dan vraag ik mij toch af wat de exacte richtlijnen hiervoor zijn. De shirts op de bovengenoemde webshop lijken wel heel erg veel op het origineel.

Ik had hetzelfde idee maar dan voor wielerkleding.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Replica Sport Kleding

01 juni 2015

De shirts op de bovengenoemde webshop lijken wel heel erg veel op het origineel.
Nee helaas, ze lijken in de verste verte niet op het origineel.
Ze zijn bedoeld voor 10-jarige voetballertjes die het verschil toch niet zien.
Daarom is veelal het materiaal ook zo erbarmelijk slecht: dat drukt de prijs.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Replica Sport Kleding

01 juni 2015

Nee helaas, ze lijken in de verste verte niet op het origineel.
De grote vraag is, vind de betreffende voetbalclub/rechter dat ook?
In hoe ver zijn de ontwerpen van de shirtjes beschermd door het merkrecht?
Het merklogo van de producent (nike, adidas etc.) Is verwijderd (wordt dus niet als dat merk verkocht) maar het kleurenschema en diverse details komen terug op de shirts, evenals het logo van de hoofdsponsors! Mogen deze beeldmerken zonder toestemming gebruikt worden?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Replica Sport Kleding

02 juni 2015

Het wordt moeilijk om een logo te verbieden die afwijkt van het origineel. Kijk bijvoorbeeld naar het T-Mobile logo [■T■■■] Het logo van T-Mobile is [■T■] . Er staan wel meer blokjes bij het logo maar allen in combinatie MOBIEL [■T■ ■■MOBILE■]

Zoals eerder gezegd mag er geen verwarring zijn

Echter zie ik zo snel geen overtredingen op de shirts. Er staat een naam op en een logo van een leeuw, het woord Holland en een nummer. Dit zijn allemaal geen merken.
Zou er onder de leeuw KNVB staan dat zullen deze shirts wel de regels denk ik overtreden.

Ander voorbeeld.

Je ziet iemand op een braderie shirtjes bedrukken van Donald Duck, Michey Mouse enz.
Deze mogen gewoon verkocht worden.

Echter mag er niet de tekst Donald Duck of Mikey Mouse of Disney op staan. Deze namen zijn wel beschermd.

Er zou eigenlijk op het shirt dan ook nog wel Donald of Mikey gedrukt mogen worden omdat deze namen niet als merknaam geregistreerd zijn.

Maar let wel op. Je gaat op deze manier wel de limieten opzoeken.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
rubinjo13
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 maart 2014

Re: Replica Sport Kleding

14 juni 2015

 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Replica Sport Kleding

14 juni 2015

Als jij er vertrouwen in hebt dat dit legaal is, dan moet je het zeker doen!
Zelf zou ik eerst een expert op model en merken recht benaderen voordat ik in deze business zou stappen!
Ook al is het een 'replica' er berusten diverse rechten op het model/ontwerp van het shirt (ook al plaats je er geen merklogo op) ook de logo's van de sponsors mag je bij mijn weten niet zomaar zonder toestemming gebruiken.

Het voorbeeld wat electronixs gaf met Mickey Mouse is ook niet correct, ook hier berusten auteursrechten op (met of zonder Disney logo) Een mooi voorbeeld hiervan is nijntje, er zijn talloze persiflage tekeningen en filmpjes op het web verschenen, welke stuk voor stuk verwijdderd moesten worden. Zelf het konijntje uit de begin jaren van Hello Kitty is geschrapt omdat deze teveel op Nijntje zou lijken.

Kortom, je bent afhankelijk van de alertheid van diverse partijen en hun wil om er een zaak van te maken.
Als je een Nederlandse leverancier hebt, kan je de vraag en verantwoordelijkheid daar neer leggen!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht