Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Ontbreken CE keurmerk

23 september 2015

Even uit pure nieuwsgierigheid. Een leverancier van me kan tijdelijk een product niet meer leveren (consumentenelektronica) omdat bleek dat hier geen CE-keurmerk op zat. Dit zijn ze zelf blijkbaar vergeten te checken bij import uit China. Het product wordt al een jaar verkocht.
Overige producten hebben het keurmerk allemaal wel en daar is niets mee aan de hand. Het is ook een prima leverancier verder.

Puur een foutje dus en nalatigheid van de Chinese fabrikant. Een Duitse afnemer (in Duitsland is men veel strenger m.b.t. keurmerken dan in NL) heeft dit inmiddels doorgespeeld naar de autoriteiten.
Nou vraag ik me af wat in de praktijk hier de gevolgen van zijn. Boete ofzo?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Ontbreken CE keurmerk

23 september 2015

De fabrikant of importeur is in eerste instantie verantwoordelijk. Maar volgens mij zegt zo'n CE keurmerk niet zoveel. Ik heb zo'n papiertje liggen maar staat weinig op.
RoHs en iso keurmerken zitten er hele rapporten bij.

Kijk even op wiki over CE
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ontbreken CE keurmerk

24 september 2015

Als een fabrikant een markering vergeet, kan hij evengoed een essentieel onderdeeltje vergeten...

Misschien was het achterwege laten van de CE-markering zelfs bewust gedaan om de doodeenvoudige reden dat deze uitvoering nu eenmaal niet voldoet aan EU-richtlijnen.

Inderdaad is de importeur hiervoor verantwoordelijk. Maar er kunnen wel nare gevolgen voor jou als verkoper zijn:

• Bij non-conformiteit vervalt een verzekeringsdekking of wordt deze op zijn minst gereduceerd. Breekt er een huisbrand uit door non-conforme elektronica, dan kan dat een dure grap worden. Jij moet dat verder maar proberen te verhalen op de importeur.

• Bij ongevallen zal een verzekeraar letselschade verhalen op de verkoper. Specifiek bij het in gevaar brengen van personen kan er dan ook nog een strafrechtelijk onderzoek volgen.

• Je kunt door concurrenten worden aangepakt op oneerlijke concurrentie. Je verkoopt immers iets dat niet aan kwaliteitsrichtlijnen voldoet. Dat kan vervolgens tot reputatieschade leiden.

• Zijn er problemen, dan kan de klant zijn geld terugeisen op grond van wanprestatie. Je hebt namelijk een product verkocht dat niet voldoet aan redelijke verwachtingen. Opnieuw mag jij dat vervolgens met de importeur gaan regelen.