Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
shoptrend
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 november 2013

Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Beste,

Ik verkoop diverse horloge merken op mijn website. Zo ook een bekend Nederlands merk TW. Nu ben ik gebeld door de distributeur en zij willen 
dat ik stop met het verkopen van hun merken omdat ik geen officieel dealer kanaal ben. Wij hebben wel gekeken naar een samenwerking maar die is helaas stuk gelopen. mede door de grote investering die moest worden gedaan. 

Volgens mij mag je gewoon goederen aanbieden als je aan de wettelijk voorwaarden voldoe. Zoals het niet gebruiken van afbeelding die beschermd zijn
en het niet voordoen als het merk zelf.

Weet iemand hier meer over te vertellen. Ik koop de horloges in vanuit Duitsland. 

Ik hoor graag van jullie

Groet,

Michel
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Volgens mij mag je het gewoon verkopen, mits je niet onduidelijke/valse beloftes op je website maakt wat betreft een officiële dealer.

Recent een soortgelijk probleem gehad, partij A meende het alleenrecht te hebben op de verkoop van een product in een land. Partij B (ik) bood het product ook aan, maar kocht niet direct van de fabrikant, dus was niet een geautoriseerde verkoper. Uiteindelijk geen probleem omdat er geen mogelijkheid was om het tegen te houden.
 
munga
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 januari 2013

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

dit kan die distribiteur jou niet verbieden,

hij wil eigenlijk een economische machtspositie en dat is principe verboden in nederland, volgens de wet op de Wet Economische Mededinging

hij kan wel jouw duitse leverancier bewegen niet meer aan jouw te leveren, ik weet niet hoe het internationaal / europees zit, maar in nederland zou die leverancier zelfs leverplicht aan jou hebben.

gewoon doorgaan met verkopen dus.

succes

 
 
shoptrend
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 november 2013

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Leuk discussie zo! Hier leer je ten minste wat van. 

Van een ander heb ik dit artikel, deze man denk dat ze in hun recht staan. 

Bron (zie het pdf bestand op):
http://www.boekel.com/nl/data/artike...arallel-import

http://www.sitedeals.nl/newreply.php?do ... &noquote=1Wat betreft de leverancier richt Shop Trend. Ik krijg het direct van een juwelier. De inkoop ligt 10 euro hoger per klok als de offerte die ik heb van de distributeur in Nederland.
ik zou dus gek zijn als ik dit zou doen met alle risico's. 

Is er een mogelijkheid om dit richt de groothandel duidelijk te maken ? 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
shoptrend
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 november 2013

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

dit kan die distribiteur jou niet verbieden,

hij wil eigenlijk een economische machtspositie en dat is principe verboden in nederland, volgens de wet op de Wet Economische Mededinging

hij kan wel jouw duitse leverancier bewegen niet meer aan jouw te leveren, ik weet niet hoe het internationaal / europees zit, maar in nederland zou die leverancier zelfs leverplicht aan jou hebben.

gewoon doorgaan met verkopen dus.

succes
De link werkt niet, kan je die alsnog doorgeven? alvast bedankt! 
 
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Zo lang je het binnen de EU koopt en het geen namaak is, kan het je niet verboden worden.

Ik zie ook dat er wat geroepen wordt over leverplicht vanuit een leverancier, maar dat is onjuist, of in elk geval foutief geïnterpreteerd. Bedrijven zijn niet verplicht om te leveren aan webwinkels, tenzij er bijvoorbeeld al sprake is van een bindend contract of koopovereenkomst tussen de leverancier en de webwinkel. 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Zo lang je het binnen de EU koopt en het geen namaak is, kan het je niet verboden worden.

Ik zie ook dat er wat geroepen wordt over leverplicht vanuit een leverancier, maar dat is onjuist, of in elk geval foutief geïnterpreteerd. Bedrijven zijn niet verplicht om te leveren aan webwinkels, tenzij er bijvoorbeeld al sprake is van een bindend contract of koopovereenkomst tussen de leverancier en de webwinkel. 
Precies. Goede toevoeging.
Maar het kan wel zijn dat de leverancier de Duitse juwelier aanmaant om niet meer aan jou te verkopen, omwille van hun relatie...
Tja...
 
shoptrend
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 november 2013

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Zo lang je het binnen de EU koopt en het geen namaak is, kan het je niet verboden worden.

Ik zie ook dat er wat geroepen wordt over leverplicht vanuit een leverancier, maar dat is onjuist, of in elk geval foutief geïnterpreteerd. Bedrijven zijn niet verplicht om te leveren aan webwinkels, tenzij er bijvoorbeeld al sprake is van een bindend contract of koopovereenkomst tussen de leverancier en de webwinkel. 
Dat verplicht leveren geloof ik ook niet. Anders bel ik morgen gelijk naar Seiko..Zo mooi zijn! 
 
shoptrend
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 november 2013

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Zo lang je het binnen de EU koopt en het geen namaak is, kan het je niet verboden worden.

Ik zie ook dat er wat geroepen wordt over leverplicht vanuit een leverancier, maar dat is onjuist, of in elk geval foutief geïnterpreteerd. Bedrijven zijn niet verplicht om te leveren aan webwinkels, tenzij er bijvoorbeeld al sprake is van een bindend contract of koopovereenkomst tussen de leverancier en de webwinkel. 
Precies. Goede toevoeging.
Maar het kan wel zijn dat de leverancier de Duitse juwelier aanmaant om niet meer aan jou te verkopen, omwille van hun relatie...
Tja...
Dan houd dat inkoop kanaal voor zover op. Maar goed, er zijn meer wegen die naar de distributeurs leiden. :D
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Dat lijkt mij een goede instelling. Met een beetje creativiteit, doorzetten en hard werken kom je een heel eind.

Succes in ieder geval.

mvg,
Lieuwe
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Wij verkopen kwalitatief hoog waardige merkhorloges.

Wij zijn geautoriseerd dealer voor de merken die wij verkopen. U koopt bij ons een merkhorloges zonder zorgen over de kwaliteit en garanties.

Elk horloge wordt geleverd in de originele horlogebox. 24 Maanden volledige garantie is standaard voor de meeste horloges en voor sommige merken geldt zelfs een garantie van 3-5 jaar.
Tja... als ik dit op je site lees, heeft de leverancier naar mijn idee een goed punt! Je beweerd immers dat je geautoriseerd dealer bent...

Wat als mijn limited edition horloge van €800,- het na 3 maanden al begeeft door een fabricage fout?
Kan ik dan bij jou terecht voor die 24 maanden fabrieksgarantie?
 
John7
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 oktober 2015

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Hij kan gewoon de garantie via zijn duitse leverancier regelen hoor? Niets mis mee lijkt me?
 
shoptrend
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 november 2013

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Wij verkopen kwalitatief hoog waardige merkhorloges.

Wij zijn geautoriseerd dealer voor de merken die wij verkopen. U koopt bij ons een merkhorloges zonder zorgen over de kwaliteit en garanties.

Elk horloge wordt geleverd in de originele horlogebox. 24 Maanden volledige garantie is standaard voor de meeste horloges en voor sommige merken geldt zelfs een garantie van 3-5 jaar.
Tja... als ik dit op je site lees, heeft de leverancier naar mijn idee een goed punt! Je beweerd immers dat je geautoriseerd dealer bent...

Wat als mijn limited edition horloge van €800,- het na 3 maanden al begeeft door een fabricage fout?
Kan ik dan bij jou terecht voor die 24 maanden fabrieksgarantie?
Beste Mick,
klopt je kan bij terecht voor 24 maanden garantie. Ik ben dealer van Hugo Boss Tommy esprit, Geus lacoste ect ect maar niet van boven genoemde merk TW 
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Beste Mick,
klopt je kan bij terecht voor 24 maanden garantie. Ik ben dealer van Hugo Boss Tommy esprit, Geus lacoste ect ect maar niet van boven genoemde merk TW 
Op je website staat toch duidelijk wat anders vermeld ;-)
Ik heb geen idee welke afspraken jij gemaakt hebt met je leverancier, maar als hij voor €10,- winst een horloge doorverkoopt en garantie levert, dan heb je een gouden deal gesloten! ;-)
 
shoptrend
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 november 2013

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

15 februari 2016

Beste Mick,
klopt je kan bij terecht voor 24 maanden garantie. Ik ben dealer van Hugo Boss Tommy esprit, Geus lacoste ect ect maar niet van boven genoemde merk TW 
Op je website staat toch duidelijk wat anders vermeld ;-)
Ik heb geen idee welke afspraken jij gemaakt hebt met je leverancier, maar als hij voor €10,- winst een horloge doorverkoopt en garantie levert, dan heb je een gouden deal gesloten! ;-)
Ja, dat dacht ik ook en Ik snap dat ook niet, of de inkoopsprijzen liggen in Duitsland anders als in Nederland. Ik heb die tekst even verwijderd, Daar had je toch een punt! 
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

22 februari 2016

Dit soort zaken kunnen heel vervelend worden weet ik uit eigen ervaring. Ik verkoop een Amerikaans merk. Die besloten zelf wel even op de stoel van de Douane te gaan zitten en eisten van mij inkoopfacturen van hun producten om te controleren dat ik geen vervalsingen verkoop. Uiteraard heb ik ze er op gewezen, dat in Nederland dit de taak van de Douane is en mijn administratie ze niets aangaat. In reactie hebben zij in een poging mij te pakken te nemen mijn provider een DMCA takedown notice gestuurd, omdat ik hun product afbeeldingen gebruik. Ik heb heel veel geluk gehad, dat mijn provider contact met mij opnam in plaats van gehoor geven aan het verzoek. Want mijn provider had officieel me shop offline horen te gooien en pas daarna wederhoor horen te plegen bij mij.

Kortom je staat in je volle recht te blijven verkopen, maar de distributeur kan heel vervelend worden als hij weet wat hij doet.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

22 februari 2016

Kortom je staat in je volle recht te blijven verkopen, maar de distributeur kan heel vervelend worden als hij weet wat hij doet.
Dat is een belangrijke opmerking: het verschil tussen in je recht staan en je recht krijgen / rechtvaardig worden behandeld blijft.
 
shoptrend
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 november 2013

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

22 februari 2016

Beste Dierenspeciaalzaak en Webwinkel meerwaarde,

Het verschilt nog al per antwoord merk ik. Ben vandaag gebeld door IT-juristen en deze man (jurist) vermoed dat ik niet helemaal in mijn recht staat omdat de merkhouder, 
TW Steel zelf dus wel kan ageren op het verkoop van de horloges, De rede zou zijn dat TW daar voor de distributeurs  heeft aangesteld in een land en dus de verkoop via deze kanalen wil
faciliteren. 

Ja, een ander dingetje kan zijn dat de jurist een offerte wil uitbrengen om dit uit te zoeken. 
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

22 februari 2016

Beste Dierenspeciaalzaak en Webwinkel meerwaarde,

Het verschilt nog al per antwoord merk ik. Ben vandaag gebeld door IT-juristen en deze man (jurist) vermoed dat ik niet helemaal in mijn recht staat
Ja, een ander dingetje kan zijn dat de jurist een offerte wil uitbrengen om dit uit te zoeken. 
Een jurist die jou belt zou ik per definitie niet vertrouwen (tenminste als je vooraf geen uitvraag hebt gedaan).
 
shoptrend
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 november 2013

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

22 februari 2016

Nee, ik had de jurist een vraag gesteld via hun website. Kreeg netjes een antwoord en zij wilde een offerte uitbrengen om het verder ui te zoeken.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Distributeur eis Stop verkoop goederen

23 februari 2016

Leuke jurist. Je hoeft mijns inziens geen jurist te zijn om te begrijpen dat in Nederland je niemand kan verbieden om producten die jij produceert en levert door te verkopen aan een ander. Zodra je iets koopt is het jou eigendom. Als je het daarna wilt verkopen kan niemand dat natuurlijk verbieden. Ook kan niemand jou verbieden om iets van een ander te kopen. Uitzonderingen zijn natuurlijk vervalsingen, maar dat is een geheel ander probleem.

De jurist in kwestie zit volgens mij om werk verlegen. :lol:

Het is natuurlijk wel zo, dat jij je niet voor mag doen als officieel dealer als je dat niet bent. Dat is een hele andere kwestie.

In mijn branche is parallel import met a-merken meer regel dan uitzondering. Een mooi voorbeeld is Nestlé Nederland. Die haten het, dat in Nederland producten van Nestlé verkocht worden voor te lage prijzen die uit polen e.d. afkomstig zijn. Ze kunnen daar echter niets tegen beginnen, omdat proberen dit te blokkeren in strijd is met EU verdragen. Echter hebben ze ook boter op hun hoofd, want zij zijn op hun beurt weer goedkoper dan Nestlé Frankrijk en in Frankrijk ondervinden ze dan weer hinder van Nestlé Nederland. Prachtig die parallel import dus.

Laat je dus niet gek maken door die malle jurist die probeert wat aan je te verdienen.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!