Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Peter750
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 november 2016

3D Printing in webshop

12 april 2017

Ik heb een webshop en daar wil ik via een prive iemand wat 3D objecten laten printen en die aanbieden in me webshop.
Dit gebeurd bij een particulier iemand die kan me wel een kwitantie leveren met 0% BTW, kan ik dat aannemen of kom ik in een boekhoud en belasting technisch moeilijk verhaal, 
Ik wil de spullen wel verkopen met btw en netjes afdragen.

Mvg,
Peter
www.hqdrones.com
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: 3D Printing in webshop

12 april 2017

Inkoop van privé personen valt onder de z.g. margeregeling: Je registreert het betreffende artikel met de inkoopprijs (zonder btw) op een lijst waarop aard, naam en adres van degene waarvan je het artikel inkoopt.  Wanneer je het artikel verkoopt moet je btw berekenen over het verschil tussen inkoop en verkoopprijs. (Ook de verkopen moet je bijhouden in een register) Die btw wordt bij verkoop niet op de factuur vermeld. Jij of je boekhouder moet deze btw echter wel meenemen bij de btw-aangifte. Voor het verkopen van margeartikelen via de webwinkel moet je dus wel een truc uithalen bij het berekenen van de btw voor dat betreffende artikel. Het is ook de vraag hoe het zit met de productaansprakelijkheid: wanneer jouw privépersoon verkeerde materialen gebruikt of iets onveiligs in elkaar knutselt ben jij vermoedelijk aansprakelijk.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 3D Printing in webshop

12 april 2017

Inkoop van privé personen valt onder de z.g. margeregeling:
De margeregeling is voor tweedehands spullen. Dus spullen waar al een keer btw over betaald is.
Nieuwe inkopen van prive personen zijn gewone inkopen alleen zonder BTW. (Ook niet 0% btw!) Je kan dus geen btw aftrekken en over de verkoop moet gewoon btw gerekend worden.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: 3D Printing in webshop

12 april 2017

@Paul G: dat is niet juist. De belastingdienst zegt hierover:
"Goederen die u van een particulier koopt, zijn altijd gebruikte goederen, ook al zijn ze nog nooit gebruikt."
Bron:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gegoederen
Ik heb bij een inspectie, lang geleden, eenmaal een uitgebreid college margeregeling van een belastinginspecteur gehad: die was zeer te spreken over de administratie maar ontdekte een foutje in de toepassing van de margeregeling, zodat er tijd over was voor een haarfijne uitleg.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 3D Printing in webshop

12 april 2017

Ik zie nu dat je inderdaad gelijk hebt. 
Administratief dus inderdaad meer werk tenzij je toch gewoon btw rekent maar dan maak je je eigen winstmarge kleiner en dat is ook weer jammer. 
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht