Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Kroes
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 juni 2016

Hoe zit het nou met inkoop en verkoop licentie artikelen?

12 augustus 2017

Hoi allemaal,

Ik hoop dat er hier iemand is die verstand heeft van licenties. Ik wil graag artikelen van Disney toevoegen aan mijn assortiment en ik weet dat dit niet zomaar kan en mag. Nu zie ik verschillende groothandels adverteren met "groot aanbod licentie artikelen". Mocht zo'n groothandel kunnen aantonen dat ze daadwerkelijk licenties hebben, houdt dit dan in dat ik zonder problemen kan inkopen en weer verkopen? Of heb ik dan ook nog een papiertje oid nodig? En hoe zit dit als je inkoopt in het buitenland? En dan met name de Aziatische landen? Dit ivm het inkopen van Disney muurstickers, die hier erg aantrekkelijk geprijsd zijn bv. Een hoop vragen, en ik hoop dat iemand mij kan helpen! Bvd!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Hoe zit het nou met inkoop en verkoop licentie artikelen?

14 augustus 2017

Binnen Europa geldt vrij verkeer van goederen. Dat betekent dat als jij iets in EU koopt, dat je het dan ook mag doorverkopen. Ongeacht of het een merk- of licentieproduct is.

Je geeft aan dat je wilt inkopen in Azië. Dat maakt het een stuk lastiger. Jij bent dan de importeur en wordt door de wet, en ook door Disney, gezien als de fabrikant. Jij moet dan aantonen dat de licenties in orde zijn. Ik zou daar niet aan beginnen als ik jou was. Zoals je hebt gezien zijn de producten in Azië veel goedkoper, en dat komt omdat er geen licentie voor is.

Ook is het zo dat je wellicht geen logo's en dergelijk zou mogen plaatsen op jouw website.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Hoe zit het nou met inkoop en verkoop licentie artikelen?

15 augustus 2017

Een tijd geleden heb ik een artikel gelezen over een rechtszaak hierover. De man maakte zelf shirts op markten. De rechter besliste dat je wel de afbeelding mocht gebruiken dus bijv Mini Mouse. Maar er niet de tekst Mini Mouse bij mocht staan of het Disney logo.

Ik probeer het artikel te zoeken maar kom het niet zo snel tegen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Kroes
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 juni 2016

Re: Hoe zit het nou met inkoop en verkoop licentie artikelen?

15 augustus 2017

Bedankt voor de reacties! Het gaat mij voornamelijk om stickers met quotes. Bv: If you can dream it, you can do it - Walt Disney. Deze zou dan dus niet mogen omdat ik de naam Disney toon. Maar een plakker van bv Frozen mag wel zolang er geen naam of logo op staat? Ingewikkelde materie idd. Ben wel heel erg benieuwd naar dat artikel. Mocht je het nog ergens opduikelen, dan hoor ik het graag!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Hoe zit het nou met inkoop en verkoop licentie artikelen?

15 augustus 2017

Ik denk dat dat artikel ook over een zelf getekende Mini Mouse ging. Die mag dan best een beetje lijken maar als je een bestaand Disney plaatje kopieert (precies gelijk overtekenen is ook kopieren) is de rechter echt niet zo vriendelijk. Wat ook logisch zou zijn want dan is het sowieso copyright waar je inbreuk op maakt en is de licentie nog niet eens het belangrijkste.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Hoe zit het nou met inkoop en verkoop licentie artikelen?

15 augustus 2017

Maar een plakker van bv Frozen mag wel zolang er geen naam of logo op staat? 
Nee dat mag ook niet.

Zelf tekenen is ook niet altijd toegestaan. In het verleden heeft Disney al eens rechtszaken gevoerd tegen dagopvang centra die Disney figuren op de muur geschilderd hadden, al was dat wel in de VS en al een hele tijd terug.

Je moet gewoon zorgen dat de licenties in orde zijn. Dat doe je door absoluut niet te importeren uit buiten de EU en de Disney spullen gewoon bij de reguliere groothandel te halen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht