Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Neriaerys

Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

20 november 2017

Ik ben bezig met mijn businessplan voor mijn webshop, en ik stuit op het inkopen van mijn producten. Nu wil ik verschillende leveranciers uit Nederland gebruiken, maar ik wil een aantal producten uit china halen (telefoonhoesjes). Nu vroeg ik mij dus af hoe het zit met de belasting, invoerrechten etc. Ik ben al een lange tijd aan het lezen hier over op het internet, maar ik ben niet 100% zeker van alles.

Als je producten/pakketjes onder de 22 euro koopt, ontkom je als ondernemer dan ook de btw? Zo niet, hoe weten zij dat je ondernemer bent?
Hoe moet je btw aangifte doen als je geen btw hebt betaald over je producten uit china?
Als ik een pakket laat komen met een waarde van, zeg 30 euro, hoeveel zouden al die administratieve kosten en invoerrechten dan kosten? Ik zag op het internet aardig hoge bedragen voorbij komen. Maar op telefoonhoesjes die 1 euro per stuk kosten, vind ik het niet bepaald waard.

Alvast bedankt!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Aliexpress inkopen

20 november 2017

De vragen die je stelt zijn wel heel erg basaal. Zo heb je het over 'ontkomen aan BTW', terwijl je zou moeten weten dat je elke euro BTW die jij als ondernemer betaalt, ook weer kan aftrekken van jouw BTW aangifte.
Waarschijnlijk weet je nog van veel meer zaken die bij ondernemen komen kijken niet af. Lees daarom eens het handboek ondernemen door.
 
Neriaerys

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

20 november 2017

Nee nee nee ik wil het helemaal niet ontkomen, dat was zeker niet mijn bedoeling om hier over te laten komen. Ik wil het niet ontkomen, ik weet hoe het werkt wat betreft de aftrek. Maar ik weet niet hoe het werkt als je een keer een bestelling doet onder de 22 euro, en het is binnen gekomen zonder dat je er btw over hoefde te betalen. 
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

20 november 2017

Zie hoofdstuk 12 in het handboek. Maar echt, lees dat boek volledig door.

Zorg ook dat de producten die je invoert voldoen aan de EU richtlijnen en dat je je verzekeringen op orde hebt. Zie ook het Handboek Douane, die site is iets minder overzichtelijk, maar uiteindelijk zijn de regels daar te vinden.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Neriaerys

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

20 november 2017

Dit had ik al een keer gelezen, ik ben nog niets wijzer. Ook op andere websites lees ik dat je of aangifte moet doen digitaal, of via de bezorger. Kost digitaal geld, en is dit ook voor hele kleine ondernemingen? Ik word nergens echt op duidelijke stappen gewezen.
 
Neriaerys

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

20 november 2017

viewtopic.php?f=14&t=13925&p=92452&hilit=douane#p92452
Deze vraag is eigenlijk hetzelfde als mijn vraag. Hoe kan ik achteraf belasting aangifte doen als mijn pakket gewoon binnen gekomen is zonder dat ik daar btw over hoefde te betalen? Of hoe moet dat vooraf dan?

En daarnaast, het probleem zit hem niet in de belasting die ik moet betalen bij mijn verzendingen, het zit hem meer in de bijkomende kosten van de partijen zoals postNL, die zoals ik vaak lees zo'n 13 euro is. Als ik dat moet betalen op een pakketje van 23 euro, is dat niet echt gunstig.

 
Dus eigenlijk: Wat moet ik doen als mijn pakket, hoe duur die ook is, door de douane is gekomen zonder dat ik er btw over hoefde te betalen?
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

20 november 2017

Zo niet, hoe weten zij dat je ondernemer bent?
Als bedrijf ben je bij zowel invoer als bij uitvoer verplicht je EORI-nummer op de documenten te vermelden, zo weet de douane wie je bent.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ri_nummer/
 
Neriaerys

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

20 november 2017

Zo niet, hoe weten zij dat je ondernemer bent?
Als bedrijf ben je bij zowel invoer als bij uitvoer verplicht je EORI-nummer op de documenten te vermelden, zo weet de douane wie je bent.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ri_nummer/
Oke thanks! Maar moet dit dan ook op je pakket die je vanuit china laat importeren komen te staan?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

20 november 2017

Ik hoor een aantal dingen wat niet juist is.
Je moet altijd BTW betalen die je ook weer af kan trekken. Het BTW bedrag is dus niet van belang bij inkoop. Je gaat als ondernemen pas BTW afdragen als je het product verkoopt. Ook kan je niet "achteraf aangifte doen". Als het pakket bij jou geleverd is is er al aangifte gedaan (uitgezonderd voor bedrijven die zelf de aangifte regelen). Echter kan de BTW worden verlegd. Je dient bij de belastingdienst art. 23 aan te vragen. Als dit is aangevraagd en goedgekeurd krijg je een EORI-nummer. Deze vermeld ik altijd in het adres.

Maar als je zulke kleine pakketjes laat komen via PostNL (deze doet de afwikkeling van de douane zeer slecht vind ik). Heeft het eigenlijk geen zin om dit aan te vragen. Zij maken geen gebruik hiervan en laten je de BTW en 13 euro inklaringskosten betalen. Die 13 euro is ook geen belasting maar service kosten om de douane documenten en aangifte in orde te maken. Via DHL TNT Fedex UPS en dergelijk gebeurd de afhandeling wel altijd juist. Je kan dan alsnog een factuur achteraf krijgen voor het verwerken van de papieren. Deze is meestal vanaf 100 euro. Ook kunnen er op bepaalde materialen een dumpheffing op zitten welke ook betaald moet worden of een klein percentage belasting die volgens de Taric tabel worden berekend. De BTW wordt dan verlegd.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

21 november 2017

Hallo Electronixs,


Is EORI dan nog niet verplicht in Nederland (Europese eenheid...)?
In België is het sinds januari 2017 voor alle bedrijven verplicht om steeds je EORI-nummer te vermelden zodra je met de douane te maken hebt, daarbij maakt het niet uit of het nu om een pakje gaat van 10 euro of om een pallet van 10.000 euro. EORI dient trouwens enkel als identificatie middel voor het automatisch douaneaangiftesysteem (PLDA), en staat dus niet gelijk aan een vergunning. Maar nogmaals nu ben ik specifiek voor België aan het spreken. Ik ging er van uit dat dit ook al van toepassing was in Nederland aangezien het een Europese richtlijn is.
 
Neriaerys

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

21 november 2017

Electronixs.nl, bedankt voor je reactie!

Alleen soms hoor ik dat sommige pakketjes door de douane glippen, als deze bijv onder de 22 euro zijn, ook al zijn deze voor ondernemers. Dat wil ik niet perse, betaal ik er dus geen btw over? En kan ik die dus ook niet later nog aangeven? Ik wil gewoon eerlijk spelen, en wil geen btw ontlopen (ik weet namelijk dat het gewoon afgetrokken kan worden). 
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

23 november 2017

Voor België weet ik de regels niet echt. Je zou zeggen dat het gelijk moet zijn voor Europa. Maar je ziet ook dat Chinezen vaak niet naar Spanje of Italie willen versturen ivm douane problemen.

Er staat bij mij ook vaak een verkeerde waarde op bij kleine pakketten ook al geef ik het bij de verkoper al aan. Bij PostNL word de BTW ook niet verlegd en moet je dus direct afrekenen.
Officieel zou je dit inderdaad alsnog juist bij de douane moeten aangeven. ik heb dit 1 malig gedaan zonder resultaat. Je wordt er van het kasje naar de muur gestuurd.
Ik boek ze nu altijd met BTW in. De BTW kan je dan weer aftrekken dus je betaald eigenlijk nooit BTW. Maar zodra jij het product gaat verkopen draag je wel de BTW af. Dus als eerder gezegd maakt het dus eigenlijk niet zoveel uit of je het met 0% of met 21% BTW je inkoop inboekt.

De verlegging regel een een financieel voordeel voor de Nederlandse ondernemer. Bijvoorbeeld Duitsland heeft deze regel niet en worden dus  op hun cashflow benadeeld ten opzichte van Nederland.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Neriaerys

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

23 november 2017

Bedankt voor je reactie! Dan boek ik ze wel gewoon in zonder btw! Hier heb ik iets aan :)
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

23 november 2017

Ik boek ze nu altijd met BTW in. De BTW kan je dan weer aftrekken dus je betaald eigenlijk nooit BTW. 
Dus je betaald geen BTW maar boekt ze wel in met BTW. Dat lijkt me strafbaar want zo krijg je BTW terug die je niet betaald.
Dan boek ik ze wel gewoon in zonder btw! 
Dit lijkt me inderdaad het enige juiste
 
jritzema
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 mei 2011
Contacteer:

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

23 november 2017

Feit is wel dat de Chinezen ook niet echt lekker meewerken, zetten geregeld zelf (GIFT) op de (veelal kleine) verpakking. Ik begrijp voor particuliere kopers ideaal maar voor zakelijke zeker niet. 
https://www.petgets.nl Online dierenwinkel - Alles voor huisdieren.
 
jritzema
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 mei 2011
Contacteer:

Re: Aliexpress inkopen, hoe werkt BTW?

23 november 2017

Voor België weet ik de regels niet echt. Je zou zeggen dat het gelijk moet zijn voor Europa. Maar je ziet ook dat Chinezen vaak niet naar Spanje of Italie willen versturen ivm douane problemen.

Er staat bij mij ook vaak een verkeerde waarde op bij kleine pakketten ook al geef ik het bij de verkoper al aan. Bij PostNL word de BTW ook niet verlegd en moet je dus direct afrekenen.
Officieel zou je dit inderdaad alsnog juist bij de douane moeten aangeven. ik heb dit 1 malig gedaan zonder resultaat. Je wordt er van het kasje naar de muur gestuurd.
Ik boek ze nu altijd met BTW in. De BTW kan je dan weer aftrekken dus je betaald eigenlijk nooit BTW. Maar zodra jij het product gaat verkopen draag je wel de BTW af. Dus als eerder gezegd maakt het dus eigenlijk niet zoveel uit of je het met 0% of met 21% BTW je inkoop inboekt.

De verlegging regel een een financieel voordeel voor de Nederlandse ondernemer. Bijvoorbeeld Duitsland heeft deze regel niet en worden dus  op hun cashflow benadeeld ten opzichte van Nederland.
Lees ik: geen BTW afdragen dit wel als zodanig inboeken om deze vervolgens via de aangifte als zijnde voorbelasting terugvragen goed? 
https://www.petgets.nl Online dierenwinkel - Alles voor huisdieren.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht