wat is 'op maat gemaakt?'

1
Naar aanleiding van een antwoord van Wouter op Peter n.a.v. van het ruilen van producten had ik de volgende vraag:


Wij maken interieurstickers. Je kunt aangeven welke kleur en formaat e.d. je wil hebben waarna we ze op bestelling maken (dus op maat?). Ik dacht dat in dit geval de klant een normaal retourrecht zou hebben omdat het artikel in die kleur en maat ook wordt aangeboden en het daardoor geen op maat gemaakt artikel is. Ik kan ze namelijk bijna nooit opnieuw verkopen omdat ze binnen een bepaald termijn geplakt moeten worden (en bovendien na het opnieuw oprollen er meestal niet meer zo netjes eruit zien).

Is dit nog op maat gemaakt?

Re: wat is 'op maat gemaakt?'

3
Maar dat is niet de 'schuld' van de klant.

Vroeger maakte we stickers van eigen teksten die door de klant aangeleverd werden. Dat vind ik typisch iets wat op maat gemaakt is, maar de artikelen die op de site aangeboden worden maken we op bestelling, maar is dat dan nog steeds op maat bij de wet?

Re: wat is 'op maat gemaakt?'

4
Als je het echt op maat maakt voor de klant dan is het meestal maatwerk.

Als je maar 3 afmetingen aan biedt, dan is het geen maatwerk, zelfs al zou je het speciaal voor de klant afknippen oid. De klant moet echt zelf precies kunnen aangeven welke afmetingen hij wilt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: wat is 'op maat gemaakt?'

5
-Edit op posting-

Één enkele uitsluiting van het herroepingsrecht die op jouw stickers van toepassing zijn:

- snel kunnen bederven of verouderen

Als je dit duidelijk communiceert denk ik wel dat je heel sterk staat om het niet retour te hoeven nemen. Wellicht wel even een jurist raadplegen, het is denk ik een 'beetje' glad ijs.

De keus voor kleur is geen maatwerk als je van vooraf uit een aantal standaard kleuren kan kiezen. Pas als de klant een andere kleur wil dan wat jij standaard levert wordt het maatwerk.

Re: wat is 'op maat gemaakt?'

7
Hoe bedoel je dat precies?
Ik ben juist afgestapt van custommadestickers (dus sturen van voorbeelden die eindeloos aangepast moesten worden voor het resultaat naar wens was). Dit kostte me zeker 3 a 4 uur van mijn tijd per dag.
Een proefdruk zou alleen kunnen wanneer de kleur van de folie goed zou overkomen en dit krijg je eigenlijk niet voor elkaar via e-mail en ook niet per gewone printer.

Praktisch gezien lijkt me dit niet haalbaar, het laten retourneren van de stickers is dan goedkoper gezien de tijd dit dit gaat kosten.

Klanten kunnen samples van alle kleuren folie gratis thuis gestuurd krijgen evenals proefstickers om te bepalen of de ondergrond goed is.

Vooralsnog beschrijf ik hier niets over op mijn site, alleen dat het plakken op eigen risico is met het advies eerst de proefsticker uit te proberen.
Mijn concurrent heeft wel in haar algemene voorwaarden staan dat de artikelen niet geruild mogen worden ivm maatwerk.

Ik ben bang dat wanneer ik dit te duidelijk op mijn site ga beschrijven dat het wel kan ik heel veel retouren ga krijgen waardoor ik met een groot probleem zit.

In dat geval kan ik me beter beroepen op de 'houdbaarheid' hoewel je de stickers na twee jaar ook nog kunt plakken als je het goed bewaard en een beetje behendig bent. Het is meer zo dat de stickers er na een paar keer heen en weer rollen er niet meer presentatief uitzien (en klanten niet de behendigheid hebben als wij om ze netjes te verpakken) en de plakkracht na verloop van tijd kan afnemen van de applicatiefolie (waar je de sticker mee aanbrengt).