Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Rubenb
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 september 2015
Contacteer:

Beginnen als distributeur (i.p.v. retailer)

11 juli 2018

Hallo,

Ik ben eigenaar van een kleine webwinkel, maar ben nu sinds een paar weken ook distributeur geworden voor een bepaald product. Wat betreft dat product ligt de focus dus op B2B in plaats van B2C. Omdat ik alleen wat ervaring heb als retailer, maar niet als distributeur, heb ik een aantal vraagjes.

1. Hoe weet ik wat een normale marge is om te hanteren (cosmetisch product)?
2. Ik twijfel of ik het product ook zelf direct aan de consument zal gaan verkopen of juist niet?
3. Klantwerving: In eerste instantie lijkt het me goed om naamsbekendheid te geven aan het product via advertorials en advertenties in bladen om ook op die manier retailers te lokken om met ons contact op te nemen. Met andere woorden, richt ik me erop dat retailers met mij contact opnemen en niet andersom. Goed idee?
Ik heb al wel zelf contact gehad met een online drogisterij, maar die wilde nog niet inkopen, omdat het nog te onbekend was.
4. Ik werk nu nog als eenmanszaak. Is het beter om over te gaan naar BV om een betere uitstraling te hebben of is dat niet belangrijk?

Alvast bedankt voor jullie input!
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Beginnen als distributeur (i.p.v. retailer)

11 juli 2018

2. Ik twijfel of ik het product ook zelf direct aan de consument zal gaan verkopen of juist niet?
Als je dat doet, dan kan je de producten het beste voor een wat hogere prijs verkopen. Webwinkels zullen het anders zien als oneerlijke concurrentie.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Beginnen als distributeur (i.p.v. retailer)

12 juli 2018

4. Ik werk nu nog als eenmanszaak. Is het beter om over te gaan naar BV om een betere uitstraling te hebben of is dat niet belangrijk?
Dat is de slechtste reden om een BV te beginnen. Een BV kent een heel andere belastingdruk dan een eenmanszaak. Alleen als het fiscaal interessant is moet je een BV beginnen, anders kan je zomaar duizenden euro's meer belasting betalen zonder dat dat nodig is.
 
Gebruikersavatar
Ugo
Berichten: 145
Lid geworden op: 31 augustus 2008
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Beginnen als distributeur (i.p.v. retailer)

12 juli 2018

Hallo,

Ik ben eigenaar van een kleine webwinkel, maar ben nu sinds een paar weken ook distributeur geworden voor een bepaald product. Wat betreft dat product ligt de focus dus op B2B in plaats van B2C. Omdat ik alleen wat ervaring heb als retailer, maar niet als distributeur, heb ik een aantal vraagjes.

1. Hoe weet ik wat een normale marge is om te hanteren (cosmetisch product)?
2. Ik twijfel of ik het product ook zelf direct aan de consument zal gaan verkopen of juist niet?
3. Klantwerving: In eerste instantie lijkt het me goed om naamsbekendheid te geven aan het product via advertorials en advertenties in bladen om ook op die manier retailers te lokken om met ons contact op te nemen. Met andere woorden, richt ik me erop dat retailers met mij contact opnemen en niet andersom. Goed idee?
Ik heb al wel zelf contact gehad met een online drogisterij, maar die wilde nog niet inkopen, omdat het nog te onbekend was.
4. Ik werk nu nog als eenmanszaak. Is het beter om over te gaan naar BV om een betere uitstraling te hebben of is dat niet belangrijk?

Alvast bedankt voor jullie input!
Op vraag 2 en 4 heb je al een antwoord gekregen zie ik al. 

1) De marges in de drogisterij liggen gemiddeld op 45% maar dit is wel een gemiddelde over een hele product categorie. Maar als de marge op jou product hoger is, dan is dat natuurlijk een stuk interessanter voor de winkelier. Ik zou proberen uit te gaan van een margefactor van 2.2 (dus inkoopprijs retailer x2.2 = verkoopprijs consument incl. BTW). Met dergelijke berekeningen kun je zien hoe de uiteindelijke verkoopprijs is en of dit concurrerend genoeg is met vergelijkbare producten van je concurrentie. Daarnaast moet je natuurlijk ook rekening houden met je eigen marge als distributeur. Dit is normaal gesproken zo'n 30/35%.  Je kunt hiermee dan naar boven rekenen om te kijken waar je op uitkomt.

3) Merkbekendheid genereren is een vak apart. Het verhaal we willen het wel verkopen maar is nog onbekend zul je vaker horen. Maar wil je een product bekend maken dan zul je het ook breed uit moeten kunnen rollen en daarvoor heb je verkooppunten nodig. Dit is eigenlijk een soort push strategie. Je hebt ook een zogenaamde pulls strategie. Dan kun je vraag krijgen van consumenten naar het product omdat ze het graag willen hebben, dan willen winkeliers het vanzelf graag gaan verkopen. 

Naast advertorials kun je eens kijken naar cosmetica boxen, deelname aan (vak)beurzen, markten afgaan, adverteren in vakbladen etc. Belangrijk hierbij is denk ik om te kijken waar zit je doelgroep en probeer deze op een zo creatief mogelijke manier te bereiken. De drogisterij wereld is nog een beetje van de "oude" stempel soms dus wees creatief!
~ Yvo
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Rubenb
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 september 2015
Contacteer:

Re: Beginnen als distributeur (i.p.v. retailer)

13 juli 2018

Bedankt voor de reacties! Erg nuttig!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht